Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första generator  (läst 11696 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Re:Min första generator
« Svar #60 skrivet: 21 mar-07 kl 17:52 »
...ja men som  ;D och  ??? amatör måste man man få vara envis och behöva motbevisas flera gånger om...

Om inte resistansen är konstant, finns det inget konstant att klamra fast vid, utan bara inse att allt är dynamiskt och det blir som det blir. Det är trial and error som gäller.  ;)

..men om jag nu slänger in större magneter i min generator kan man ju inte låta bli att i alla försöka räkna ut både det ena och andra.

eka

• Värmland
« Svar #61 skrivet: 21 mar-07 kl 21:56 »
Fortsätt för bövelen.... det är både intressant och lärorikt för mig att följa experimentent. Men i bland går det i cirklar  ;) Det är dom jag föröker bryta.
Jag kan ingent om generatorer så jag lär mig oxo.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #62 skrivet: 22 mar-07 kl 12:06 »
Jag tycker också att det är intressant och när resultatet inte blir vad man tänkt sig lär man sig något nytt. Snart är generatorfabriken igång. :o)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #63 skrivet: 23 mar-07 kl 16:14 »
Nu har lag lagt "generator" åt sidan ett tag. Min sambo är nöjd, men bara jag får mina magneter från Solbergavind så återkommer jag.
Enligt Zigges formel för generatorspänning stämmer det mycket bra på den konstruktion jag har (30V). 8 spolar, 300 varv, 8 magneter, 1cm diam, 14 rps, och magnetfältet 0,35 T.

Om jag nu istället använder enbart 4 magneter men som har diam 15*5 mm kan man ju roa sig med att räkna ut förväntad spänning. Det har jag gjort men säger inget om resultatet. Jag testar och återkommer  ;)

Trevlig helg på er

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #64 skrivet: 23 mar-07 kl 23:25 »
Min sambo säger att hon är uttråkad.  :D

Jag läste på otherpower.com om någon som blivit hotad av frun, att om han inte slutade med de där "vindgrejorna" skulle hon sticka och det gjorde hon. Efter några dagar hörde hon av sig och sa att hon kunde komma tillbaka om hon fick vara delaktig i det hela. Så blev det  och hon fick putsa koppartråd, eller något liknande, som han sa var viktigt att göra.  
Har du inga magneter över som din sambo kan polera?  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #65 skrivet: 23 apr-07 kl 09:34 »
Jag har gjort test med enbart koppartråd lindad på en fyrkantig träkloss. Sen har jag flyttat magneterna i förhållande till varann och mätt spänningen. För mig något  förvånande var att spänningen i princip förblev oförändrad oavsett hur jag placerar magneterna på rotorn.

Har det inte så stor betydelse?

Bilden visar hur jag ungefär placerat magneterna på olika sätt men med 0,8V på interumentet

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #66 skrivet: 23 apr-07 kl 12:32 »
Jo, det har betydelse och figur två är rätt, men det måste vara samma avstånd mellan alla magneter, så rotorn måste ha rätt diameter för fyra magneter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare (1 dolda)
MarisaAtown7741, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser