Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dränera hönsgården?  (läst 2221 gånger)

tranicos

• Västergötland
Dränera hönsgården?
« skrivet: 24 okt-13 kl 20:40 »
Min hönsgård ser numera ut som rena lervällingen och det önskar jag göra något åt. Gården är inte riktigt dimensionerad för att bära upp ett tak och därmed ser jag ingen annan lösning än att dränera. Så min fråga är helt enkelt om det bara är att gräva bort all jord och fylla på med grus. Eller måste jag också leda bort vattnet med dräneringsrör? Kan jag lägga jord ovanpå gruset? Vill gärna kunna ha lite buskar och kanske gräs.

Framtidsplanerna är att så småningom flytta till en liten gård så därför vill jag inte lägga stora summor på detta projekt. Tips mottages med stor tacksamhet.

//Linus

Alexn72

• Skåne
SV: Dränera hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-13 kl 21:11 »
en bild hade nog underlättat.. men frågan är om hönsen bryr sig något..

tranicos

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-13 kl 21:37 »
Vad vill du ha en bild på? Leran? Det kan jag ordna imorgon. Om hönsen bryr sig eller inte vet jag ej, men det är förenat med livsfara att kliva in i hönsgården då där är halt som såpa, för att inte tala om hur hunden ser ut när han har varit där och hälsat på. Även höns och ankor är mer än lovligt skitiga. Om jag minns rätt så var ankorna vita i somras. :)

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 okt-13 kl 21:41 »
mer hur omgivningen ser ut , hur det lutar, mm

tranicos

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 okt-13 kl 21:45 »
Desvärre lutar det nog åt hönshuset men det går ju att åtgärda. Det finns en bäck på andra sidan hönshuset dit man skulle kunna leda vattnet men det är ett alldeles för stort och kostsamt projekt. Min förhoppning är att det räcker att gräva bort matjorden och fylla med grus. Det borde väl kunna svälja undan en hel del vatten?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 25 okt-13 kl 00:35 »
Jag tycker det är bra att du funderar på att dränera - höns vill ha det torrt. Dock tror jag inte höns gillar att krafsa i grus, så om det inte fungerar att lägga jord ovanpå gruset så hade jag inte kört på grus-idén.

Ledsen att jag inte kunde komma med mer input än den höns-biologiska, men jag kan inget om dränering. ;) Dock vill jag lära mig, så jag följer din tråd med spänning!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 okt-13 kl 00:58 »
Bara att fylla upp med grus. Allt från singel och större duger.
Vattnet dränerar sig själv undertill om du bara har tillräckligt tjockt lager. Hämta med bilsläp?

Där du promenerar kan du låta det bli lite högre med grus så blir det ännu bättre. :)

Inte ska du behöva dränera med rör och grejer. Tänk dig stenkista-funktion med all grus.
Med åren kan den förstås gegga samman men då fyller du mer.

Beroende på omfattningen så kan du behöva grunda med åkersten. Större grus.
Behöver kasta på lite grus här ungefär vartannat år. Hönsens skit täpper grusen rätt bra.

Men det fryser ju snart och vill du göra det lätt för dig så fyll upp med halm eller hö och packa lite.
Blir fin jämn yta med lite minusgrader, frost och snö. Går att skotta jämnt och fint också hos hönsen då. :)

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 25 okt-13 kl 21:41 »
Desvärre lutar det nog åt hönshuset men det går ju att åtgärda. Det finns en bäck på andra sidan hönshuset dit man skulle kunna leda vattnet men det är ett alldeles för stort och kostsamt projekt. Min förhoppning är att det räcker att gräva bort matjorden och fylla med grus. Det borde väl kunna svälja undan en hel del vatten?

Jag är ganska säker på allt som inte fixar grundproblemet kommer innebära mer jobb i slutändan.
Om det nu lutar åt hönsgården så led vattnet förbi hgården innan du gör något annat.
Den omständiga varianten är att gräva ner dränering och den lätta är att göra fåror som kan leda undan vattnet

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 26 okt-13 kl 10:25 »
Att bara lägga på grus är ingen långsiktig lösning. Med tiden kommer vattnet att dra ner lera i singlet och sen har du ingen dränering längre. Först lägger man fiberduk, sen singel, och sen fiberduk på. Ibland behöver man leda bort vattnet, tex om man dränerar i en svacka där det blir så mycket vatten att dräneringen blir fylld, men annars behövs det inte.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 26 okt-13 kl 12:46 »
Vad tror ni om min invändning då, att höns kanske inte gillar att krafsa i grus? Jag är inte säker på min sak vad gäller detta, men när jag tittar på våra höns så tror jag aldrig de krafsar i grus, som t ex på biluppfarten. Sedan tycker jag det känns logiskt att grus gör ont i fötterna att krafsa på.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

tranicos

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 okt-13 kl 14:55 »
Hej och tack för alla kloka svar och råd. Då jag egentligen bara ville veta om jag var på rätt spår och postar de flesta av mina inlägg från telefonen spar jag lite på orden och kanske inte får med all information. :)

Att ha fiberduk under och över singeln (singlet?) är förstås smart och har varit med i planen från början. Likaså att hönsen inte ska behöva gå runt på singel. Helst vill jag ha gräsmatta, men det har hitintills inte gått så bra eftersom det krafsas, och äts upp på nolltid. Jag har istället en liten extrahage som jag placerar utanför nätet. I nätet har jag gjort en lucka på var sida om gården. På så sätt kan jag flytta runt extrahagen så de hela tiden har tillgång till gräs. Så det lutar väl åt jord/sand på toppen tänker jag?

Hur som, en god vän som arbetat en del med mark hävdar att det blir som en bassäng om jag bara fyller med grus utan vattnet måste ledas bort med rör. Låter dyrt och jobbigt tycker jag eftersom planen inte är att bo här för alltid.

Jag återkommer med resultatet vilken lösning det nu än blir.

tranicos

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 okt-13 kl 14:58 »
.

Vild

• -
« Svar #12 skrivet: 27 okt-13 kl 16:59 »
Vad tror ni om min invändning då, att höns kanske inte gillar att krafsa i grus? Jag är inte säker på min sak vad gäller detta, men när jag tittar på våra höns så tror jag aldrig de krafsar i grus, som t ex på biluppfarten. Sedan tycker jag det känns logiskt att grus gör ont i fötterna att krafsa på.
Gör man en dränering med fiberduk kan man ha vad som helst på den. Man lägger bara på jord eller va man nu vill ha. Vi har en massa bark liggandes i våran gård efter att vi haft stockar där, det är jättebra som uteströ, det är torrt och mysigt att krafsa i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ekobygg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser