Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommardjur för höstslakt  (läst 4907 gånger)

evelina_c

Sommardjur för höstslakt
« skrivet: 23 okt-13 kl 10:08 »
Har potentiell betesmark på dryga 5hektar ett par km från där vi bor som i nuläget inte används. Funderar på om det skulle vara lönsamt att ha sommardjur där, får är ett favorit djur men undrar om andra djur lämpar sig bättre för detta? Frågorna är många så all information inom området önskas!

RoHe

• Södermanland
SV: Sommardjur för höstslakt
« Svar #1 skrivet: 23 okt-13 kl 10:13 »
För mig är reglerna är för många. Speciellt på får?? Hade det varit jag. Hade jag köpt svarta får då det ändå är slakt framåt hösten. Inte färgen svart. Utan handlingen svart.

Uppmanar till brott gör jag inte. Skriver bara ner allt jag tänker på. Tänka olagligt kan väl, inte vara olagligt. Eller åker jag dit för förberedelse till slakt på djur som inte finns?. Sagolikt.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 okt-13 kl 10:25 »
Det är inte lätt att få tag i djur över betessässongen, varken svarta eller vita djur. Djurhållningen håller på att kvävas av regler, pålagor och mindre lönsamhet.

evelina_c

« Svar #3 skrivet: 23 okt-13 kl 10:31 »
För mig är reglerna är för många. Speciellt på får?? Hade det varit jag. Hade jag köpt svarta får då det ändå är slakt framåt hösten. Inte färgen svart. Utan handlingen svart.

Uppmanar till brott gör jag inte. Skriver bara ner allt jag tänker på. Tänka olagligt kan väl, inte vara olagligt. Eller åker jag dit för förberedelse till slakt på djur som inte finns?. Sagolikt.
Ha ha att tänka högt kan va farligt i vårt samhälle av paragrafrytteri;-) Är nog lite trög så du får förtydliga ditt förslag:-P

evelina_c

« Svar #4 skrivet: 23 okt-13 kl 10:38 »
Det är inte lätt att få tag i djur över betessässongen, varken svarta eller vita djur. Djurhållningen håller på att kvävas av regler, pålagor och mindre lönsamhet.
Suck, känns som planerna grusas redan:-S är det lika stort regelverk oavsett djur? Kan man lätt hitta information om regler ang djurhållnig och slakt för självhushåll hos jordbruksverket?

RoHe

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 okt-13 kl 10:41 »
Det beror ju på hur din situation ser ut. Men jag som "privatperson" utan allt vad gårdspapper heter har. Se nr och liknande.
Hade köpt ett gäng vid sidan av (kontant, utan papper, utan registrering, ingen vet något.) för att sen slakta framåt höst. Är din tanke att sälja fåren till slakteri? så kan det bli svårt, om du inte känner någon på slakteriet. Du lär ju inte tjäna några stora pengar på svarta får.
Men ska du ha mat till dig själv, bör det här vara det "billigaste" alternativet. Ska det säljas gäller reglerna. Ska du ha till dig själv, gäller visserligen reglerna också. Men, då kan du strunta i det.
 ;D

Regler finns oavsett djur. Min ide grundas ju på att man skiter fullständigt i reglerna och bara kör. Håll mun stängd och sköt det snyggt så ser jag ingen fara i det. Beroende på din situation förstås. Har du redan djur så är det ju dumt att förstöra det genom fusk med andra.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 23 okt-13 kl 11:00 »
Om man bara ska ha djur över sommaren och inte söka bidrag för dom är det väl inte så krångligt att göra allt enligt reglerna?
 Skaffa produktionsplatsnr och djurjournal och köp märkta djur, rapportera när dom kommer och när dom slaktas.
Djurskyddslagen måste man ju ändå följa oavsett om djuren är svarta eller vita...
Däremot kan det kanske vara svårt att få tag på får just till betessäsongen.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

evelina_c

« Svar #7 skrivet: 23 okt-13 kl 12:49 »
Att följa reglerna när det gäller djurens välmående är en självklarhet! Är det stora kostnader för tillstånd, reg och dylikt?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 23 okt-13 kl 12:58 »
Bortsätt om du behöver en stalljournal så kostar det ingenting och är på "hobbynivå" inte mer betungande än några minuters arbete

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-13 kl 14:07 »
När det gäller jordbruksverkets djurskyddsregler så är det bra att känna till dem, men de är inte alltid relevanta. Bra att ha som en grund, men försök lära dig vad det djur som du tänker hålla verkligen trivs med och behöver. Jag kan ta mina får och hästar som ett exempel. Under betessäsongen behöver jag inget hus till dem fast fåren verkligen ogillar regn och hästarna vill komma undan flugor och bromsar. På vintern är aldrig hästarna inne (men faktiskt fåren, fast de ofta ligger ute också), men då måste jag ha ligghall.

evelina_c

« Svar #10 skrivet: 23 okt-13 kl 14:30 »
Ja det blir ett intensivt sökande efter kunskap innan jag känner att jag kan sätta mina planer i verket. Om det nu är svårt att hålla får enbart under sommar halvåret, är det möjligt att ha åretrunt djur, ex 1 bagge och 3 tackor på 5hektar?

Håning

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 okt-13 kl 15:10 »
Ja du kan nog ha fem också samt ta ditt eget foder om så önskas .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 23 okt-13 kl 15:11 »
Du kommer att få dåligt betat på så få djur, men det kanske inte är prio ett. Tar du 10 gutar så får du en liten trevlig flock som nästan betar rent till senhösten.

Det är inte så jobbigt att sköta en sådan flock, men du får räkna med några oroliga veckor på våren när de lammar, en dag med klippning, en med utgödsling osv. Om du inte tänker slakta lokalt så måste du över 10 lamm för att bilen skall komma (blir 10-15 på en sådan flock). Och så givetvis att man blir rätt låst med daglig tillsyn och fodring. Ensilage fungerar hela vintern om du har möjlighet att riva ut under tak på vårkanten. 10 st äter för sakta för en storbal då.

3+1, då blir det lättfodrat. Då blir det enklast att köpa 200 småbal hö. Fyra stycken suger i sig en om dagen på ett ungefär.

Har du inga betesdjur innan så är det stor omställning att ha får, men det är inga svåra djur.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 26 okt-13 kl 09:36 »
Problemet ligger nog i att få tag på djur på våren och endast ha dem över sommaren. Skaffar man vuxna tackor vill man väl knappast slakta dem följande höst? Beroende på kvalitet på betet kan man räkna 2-8 tackor med lamm per ha. Det sista lär ju då vara bete på näringsrik vall. Så om betet inte är magert borde du kunna ha minst 15 tackor med lamm där.
En sak som inte nämnts är stängslingen. Det är lite jobb med att stänga för får på 5 ha. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

söderommyren

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 okt-13 kl 10:33 »
Bästa sättet att få tag i djur under betessäsongen är föräldralösa lamm. Hos storbonn är det alltid nån tacka som stryker med eller föder för många. Efter ett tag så kan man få småtingarna billigt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 26 okt-13 kl 10:37 »
De djuren blir inte lätta att ha ;D

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #16 skrivet: 26 okt-13 kl 10:41 »
Det finns en väldigt bra anledning till att ha SE-nummer.
Nämligen den enkla saken att få stopp/hitta källan mm vid allvarliga, smittsamma sjukdomar.

Oregistrerade djur kan alltså bära på smitta och den kan spridas vidare mellan gårdar och betesmarker via djur, mark och bondens stövlar te x,
behöver inte vara mer komplicerat än så!
SE-nummer kostar ingenting, går relativt fort att få och blanketten är lätt att fylla i.
Stalljournal kostar under 200 kr och öronmärkningar ca 4 kr styck.

Har själv bara 4 får, lammen är i frysen ;), inte ett dugg svårt med pappershanteringen!

Bor på min lilla gård med min stora familj!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 26 okt-13 kl 11:08 »
Det finns en väldigt bra anledning till att ha SE-nummer.
Nämligen den enkla saken att få stopp/hitta källan mm vid allvarliga, smittsamma sjukdomar.

Oregistrerade djur kan alltså bära på smitta och den kan spridas vidare mellan gårdar och betesmarker via djur, mark och bondens stövlar te x,
behöver inte vara mer komplicerat än så!
SE-nummer kostar ingenting, går relativt fort att få och blanketten är lätt att fylla i.
Stalljournal kostar under 200 kr och öronmärkningar ca 4 kr styck.

Har själv bara 4 får, lammen är i frysen ;), inte ett dugg svårt med pappershanteringen!

Håller med. Pappershanteringen för att hålla får är inte särskilt betungande. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sirpa

• -
« Svar #18 skrivet: 26 okt-13 kl 11:14 »
Det beror ju på hur din situation ser ut. Men jag som "privatperson" utan allt vad gårdspapper heter har. Se nr och liknande.
Hade köpt ett gäng vid sidan av (kontant, utan papper, utan registrering, ingen vet något.) för att sen slakta framåt höst. Är din tanke att sälja fåren till slakteri? så kan det bli svårt, om du inte känner någon på slakteriet. Du lär ju inte tjäna några stora pengar på svarta får.
Men ska du ha mat till dig själv, bör det här vara det "billigaste" alternativet. Ska det säljas gäller reglerna. Ska du ha till dig själv, gäller visserligen reglerna också. Men, då kan du strunta i det.
 ;D
Regler finns oavsett djur. Min ide grundas ju på att man skiter fullständigt i reglerna och bara kör. Håll mun stängd och sköt det snyggt så ser jag ingen fara i det. Beroende på din situation förstås. Har du redan djur så är det ju dumt att förstöra det genom fusk med andra.
Det här är uppmaning till brott och inte ok att skriva  >:(
Höns och Liljor i min trädgård.

zeina66

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 26 okt-13 kl 20:59 »
Har potentiell betesmark på dryga 5hektar ett par km från där vi bor som i nuläget inte används. Funderar på om det skulle vara lönsamt att ha sommardjur där, får är ett favorit djur men undrar om andra djur lämpar sig bättre för detta? Frågorna är många så all information inom området önskas!

Ifall marken redan är stängslad  så är det jättebra. Om det är lönsamt att släppa får på marken beror på vad fåren kostar i inköp - hur mkt du kan få för slaktkropparna - ska någon ha betalt för att slakta dom åt dig? - kan du avvara tid för tillsyn? Ifall du gör det svart eller vitt kvittar egentligen i planerings stadiet för du kommer inte gå särskilt mkt plus om du inte får djuren gratis - eller om du skaffar dig flasklamm. Lammnäring är inte billigt och föräldralösa lamm växer i genomsnitt sämre är om de har en mamma att dia. Kan inte heller rekommendera gutar, de har inte inte en köttansättning att skryta om...
Jag förstår mig inte riktigt på folk som tror att man tjänar stora pengar på att föda upp djur för slakt!! Det finns ju en anledning till att svenska seriösa bönder får lägga ner sitt levebröd.. Hallå !!!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

1182 gäster, 3 användare
torbjorn, sayerbýr, carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser