Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 37092 gånger)

vicky-g

• Västmanland
SV: Vitlök
« Svar #200 skrivet: 20 mar-14 kl 14:22 »
Kom på att det är estnisk röd jag också har.

När jag började odla vitlök köpte jag 3 sorter av Åke för att testa och odlade dem i ett par år. Blev sedan utan jordlott i några år och vitlöken blev uppäten. När jag sedan började odla igen ramlade jag över den estniska och har nu i många år odlat den. Är nöjd med den och har därför inte funderat på att man borde ha flera sorter. Säger jag som har frön till över 40 olika tomater. Kanske ska jag bli vitlöksnörd också. Fram med Åkes vitlökshäfte för lite inspiration.  ;D

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #201 skrivet: 20 mar-14 kl 16:49 »
Plockade med mig färsklök hem igår från lotten, attans vad gott.
Läs och se på www.postannelund.chilipeppar.com

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #202 skrivet: 30 mar-14 kl 14:51 »
Förra veckan tog jag av täckduken och idag plockade jag bort alla eklöv. Alla exotiska vitlökar (som inte klarar våra breddgrader) har klarat sig fint!

Full pott!

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #203 skrivet: 30 mar-14 kl 14:58 »
Jag har odlat elefantlök i mer än 15 år. Det är inte någon vitlök, närmast släkt med purjolök. Den smakar inte vitlök, jag är inte speciellt tilltalad av smaken, men det finns entusiaster som skattar elefantlöken mycket högt.
 Problemet med elefantlöken för min del har varit att jag aldrig har lyckats att få den att överleva vintern när jag har planterat den på hösten. Senaste försöket gjorde jag förra året, men ingenting kom upp på våren. Någon vår har det kommit upp en enstaka planta från en kvarglömd lök, men det är allt. Vårplantering fungerar bra, men det blir ju en del odelade lökar, vilka jag brukar använda som utsäde påföljande vår. Elefantlöken är mycket hållbar, så det är inget problem att förvara skörden till nästa vår. Så jag skulle rekommendera Gilbert att spara några klyftor till våren om höstplanteringen skulle misslyckas, det kan möjligen vara lite svårare att få lösa klyftor att hålla över vintern, men det borde gå om man planterar så tidigt det bara går när våren kommer.

Jag har ett resultat nu efter höstplanteringen!

Av 10 provplanterade Elefantvitlökar har alla 10 klarat sig varav 1 st är något mesig, men de andra 9 ser redan ut som en purjo efter midsommar.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #204 skrivet: 30 mar-14 kl 18:40 »
Spännande att kratta bort löven och se vad som finns under ...

Sorten är Pyong Yang.

christelle

• Blekinge
« Svar #205 skrivet: 30 mar-14 kl 18:55 »
Förra veckan tog jag av täckduken och idag plockade jag bort alla eklöv. Alla exotiska vitlökar (som inte klarar våra breddgrader) har klarat sig fint!

Full pott!
Åh grattis!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #206 skrivet: 30 mar-14 kl 20:29 »

Full pott!
Spännande, vad är det för sorter?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #207 skrivet: 30 mar-14 kl 20:33 »
Spännande att kratta bort löven och se vad som finns under ...

Sorten är Pyong Yang.
Pyong yang odlar jag för första gången i år. Det är samma typ som sprint men hoppas den inte gror lika tidigt på hösten. Korean red är väldigt bra anpassat till vårt klimat.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #208 skrivet: 30 mar-14 kl 21:16 »
Spännande, vad är det för sorter?

Det är den här blygsamma samlingen!

Elephant Garlic

Lautrec Purple Red    (hardneck)
Korean Red    (hardneck)
Persian Star    (hardneck)
Sibirian Marbled    (hardneck)
Pyong Yang    (hardneck)
Carcassonne Wight   (hardneck)
Chesnok Wight    (hardneck)

Early Purple Wight    (softneck)
Tuscany Wight    (softneck)
Picardy Wight   (softneck)
Provence Wight    (softneck)
Vallelado       (softneck)
Solent Wight    (softneck)

christelle

• Blekinge
« Svar #209 skrivet: 30 mar-14 kl 21:23 »
Jisses vilka experter ni är, jag har en klyftsort och en bulbillsort och har ingen aning om vad dom heter  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #210 skrivet: 30 mar-14 kl 22:39 »
Det är den här blygsamma samlingen!

Elephant Garlic

Lautrec Purple Red    (hardneck)
Korean Red    (hardneck)
Persian Star    (hardneck)
Sibirian Marbled    (hardneck)
Pyong Yang    (hardneck)
Carcassonne Wight   (hardneck)
Chesnok Wight    (hardneck)

Early Purple Wight    (softneck)
Tuscany Wight    (softneck)
Picardy Wight   (softneck)
Provence Wight    (softneck)
Vallelado       (softneck)
Solent Wight    (softneck)
Trevlig uppställning. Är det inköpt från the garlic farm?
Om löken är vid god kondition och förhålladena bra, dvs ej för blött, så övervintrar de flesta sorter. Det är främst under växtsäsong och skörd som dålig klimatanpassning märks av. Stress/halslök, liten lök, färre klyftor, utebliven klyftbildning, missbildning är exempel på hur vitlök påverkas av att växa i ett klimat som ej är gynsamt. Creolerna, de vitlökar som odlas i varmare klimat, är de som har svårt att bli bra på våra breddgrader. Andra sorter som vid höstplantering blir sämre i vårt klimat kan bli bättre vid vårsådd. Man får prova sig fram, om nu vädret kunde vara sig likt vart år...
Ja, sen finns det de som vid för tidig höstplantering gror och inte överlever i vårt klimat men det är ovanligare.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #211 skrivet: 31 mar-14 kl 08:27 »
Persian Star, Sibirian Marbled, Pyong Yang kommer inte därifrån, resten är via England där de odlas och flera från Garlic Farm.
Lautrec lökarna kommer från Lautrec i Frankrike, resten via vänner och egna resor.

Att lyckas handlar en hel del om jorden man odlar i, har man en pallkrage kan man blanda precis som man vill. Medan på friland har man kanske inte samma möjligheter.
Man ser tydligt på de röda lökarna att de kommer att klara sig och är röda längst ner på blasten vid jordytan. Elafantvitlöken kommer att bli så stor den kan bli, den växer bra.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #212 skrivet: 31 mar-14 kl 08:43 »
Persian Star, Sibirian Marbled, Pyong Yang kommer inte därifrån, resten är via England där de odlas och flera från Garlic Farm.
Lautrec lökarna kommer från Lautrec i Frankrike, resten via vänner och egna resor.

Att lyckas handlar en hel del om jorden man odlar i, har man en pallkrage kan man blanda precis som man vill. Medan på friland har man kanske inte samma möjligheter.
Man ser tydligt på de röda lökarna att de kommer att klara sig och är röda längst ner på blasten vid jordytan. Elafantvitlöken kommer att bli så stor den kan bli, den växer bra.
Helt rätt, förberedelserna av jorden är något som blir svårt att rätta till i efterhand. Har odlat i styvaste lera utan problem, jag var frikostig med humusbildande material. Numera odlar jag i intensivbäddar, sk dubbelgrävda djupbäddar. hur göder du? Var odlar du?
Har de kommit upp så kommer de att överleva. Kolla gärna in min blogg.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #213 skrivet: 31 mar-14 kl 18:53 »
Jag blandar jorden själv med "vanlig" matjord, komposter, köpta jordar och jordförbättring.

Gödslar vitlöken med hönsgödsel, det skall vara gjort nu om det skall vara någon mening att gödsla.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #214 skrivet: 01 apr-14 kl 10:51 »
Jag blandar jorden själv med "vanlig" matjord, komposter, köpta jordar och jordförbättring.

Gödslar vitlöken med hönsgödsel, det skall vara gjort nu om det skall vara någon mening att gödsla.

nja, du har hela april på dig oxå fast i och med att våren redan skjutit fart så är det bra om den får gödning redan nu. sen är det oxå en fråga om dosering. om man har möjlighet till det så är en väldigt liten dos gödning i vid varje vattning ett sätt att kontinuerligt ge plantan näring som är snabbtillgänglig. det kanske funkar bäst i kruka och av bekvämlighet så är det enklare att ge en göda tidigt. att göda med nässelvatten kan man nog göra hela vår och sommarsäsongen. nackdel med det är att man inte alltid behöver vattna vitlöken.
då är nog täckodling en bättre idé.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 06 apr-14 kl 16:32 »
5 olika sorters vitlök! Ingen större skillnad egentligen, bara storlek och färg.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #216 skrivet: 06 apr-14 kl 21:43 »
5 olika sorters vitlök! Ingen större skillnad egentligen, bara storlek och färg.
Inspirerande :)

masa

• -
« Svar #217 skrivet: 09 apr-14 kl 15:31 »
Jag har ett resultat nu efter höstplanteringen!

Av 10 provplanterade Elefantvitlökar har alla 10 klarat sig varav 1 st är något mesig, men de andra 9 ser redan ut som en purjo efter midsommar.

Intressant, jag har aldrig gjort något extra för att skydda elefantlöken när jag planterat på hösten, kanske skulle riklig täckning rädda övervintringen, får testa till hösten. Sedan kan det ju vara ett genetiskt problem också, all min elefantlök härstammar från en enda lök köpt för snart 20 år sedan, kanske just den löken hade sämre anlag för övervintring, jag borde få tag på utsäde som inte härstammar från min första lök.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #218 skrivet: 09 apr-14 kl 18:47 »
Utsäde via England, men jag fortsätter med de två största lökarna som kommer upp här hemma nästa säsong och hoppas att det går lika bra.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 12 apr-14 kl 08:33 »
Den röda vitlöken växer bra, det som acklimatiserats här och gror bra blir utsäde nästa säsong (till hösten). Det har varit en bra start på exotisk vitlök pga den milda vintern och varma våren.

Skiktningen av jordlagren och gödningen har också gjort sitt. Varmkompost längst ned och ett lager hönsgödsel plus 3-4 olika sorters jordar blandat och i skikt har fungerat.

« Senast ändrad: 12 apr-14 kl 09:55 av Mitt i Planeten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser