Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "renovera" bilbatteri?  (läst 9915 gånger)

Halte

• Gäst
"renovera" bilbatteri?
« skrivet: 22 okt-13 kl 08:09 »
Köpte ett stort, dyrt,  batteri till traktorn förra vintern och tyvärr glömde jag nu tändningen på för några veckor sedan och den stod på och drog ur batteriet under 3 veckor.. När jag försöker ladda batteriet stpr det "utför service eller byt ut batteriet" på laddarens display,  den försöker alltså inte ladda alls.

Går det att på något sätt "väcka liv" i bilbatterier igen?

krikav

• Hälsingland
SV: "renovera" bilbatteri?
« Svar #1 skrivet: 22 okt-13 kl 08:58 »
Det beror på.

Hur ser cellerna ut?
Är de kortslutning på några celler är det kört så vitt jag vet.
Annars finns det saker man kan göra.

Oftast ska man inte förvänta sig ett lika bra batteri dock.
Några mirakelkurer finns inte.

Finns det vatten i batteriet?
Vad är det för batteriladdare?

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 okt-13 kl 09:08 »
Det beror på.

Hur ser cellerna ut?
Är de kortslutning på några celler är det kört så vitt jag vet.
Annars finns det saker man kan göra.

Oftast ska man inte förvänta sig ett lika bra batteri dock.
Några mirakelkurer finns inte.

Finns det vatten i batteriet?
Vad är det för batteriladdare?

Det är ju sådant där underhållsfritt batteri så jag kan inte se cellerna.. Men det ör ju bara 10 månader gammalt så vatten borde det vara i.

Laddaren är en sådan här:
http://m.jula.se/batteriladdare-bdsbc30a-540-ah-608107

krikav

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 22 okt-13 kl 09:14 »
Jag skulle prova att ladda med en annan laddare.
Kan hända att den där laddaren är för fin i kanten för ett helt utsvultet batteri.

Om en annan mer ohyfsad laddare matar på lite granna, så kanske din fina laddare börjar acceptera batteriet igen?

Har du haft minusgrader? Ett helt urladdat batteri är mer känsligt för att frysa har jag hört. Men vet inte vid vilken temperatur det fryser.
Du kan ju kika om batteriet verkar deformerat.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 22 okt-13 kl 10:29 »
Har du tur så kan det börja ta laddning och fungera om du sätter ett annat batteri parallellt med startkablar så att laddaren kommer igång.

Annars får du skaffa en desulfator. Kolla vad torbjörn skrivit om batterier, han har koll på sådant. Håller själv för första gången på att desulfatera ett batteri efter att blivit medveten om att det finns bra grejer att köpa för liten penning. Det tar tid, men man behöver ju inte precis stå och titta medan den jobbar.

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 okt-13 kl 10:43 »
Ok. Menar du att man ska ha det andra batteriet inkopplat medans man laddar eller en stund innan?

Får kolla på en sådan där desulfator.. börjar tröttna på bilbatterier efter ett gäng år med elstängsel. Tror jag har en glg med iaf 20 bilbatterier som inte tar laddning längre. . :)

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 22 okt-13 kl 10:48 »
De nyare laddarna med mycket teknik är inte bra de slår ifrån då bateriet är under vad laddaren anser normalt .

Jag skulle prova att ladda med kanske 6 volt under et dyg och sedan prova med 12 volt igen .

Och kyla knäcker ett batteri som inte är fullladdat .

krikav

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 11:01 »
Har du tur så kan det börja ta laddning och fungera om du sätter ett annat batteri parallellt med startkablar så att laddaren kommer igång.

Annars får du skaffa en desulfator. Kolla vad torbjörn skrivit om batterier, han har koll på sådant. Håller själv för första gången på att desulfatera ett batteri efter att blivit medveten om att det finns bra grejer att köpa för liten penning. Det tar tid, men man behöver ju inte precis stå och titta medan den jobbar.

Jag vill skaffa mig en desulfator.
Hur gjorde du? Byggde du själv eller köpte du?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 22 okt-13 kl 11:30 »
Jag köpte en sådan: http://www.courtiestown.co.uk/index.php/battery-desulphators/built-desulphators/12v-high-power-desulphator.html

De har byggsatser också, men jag hade inte tid utan ville testa nu. Har 4 st "bra" batterier som jag skall försöka återanvända. Skickade 10-15 st för ett par månader sedan, men har svårt att kasta bra grejer.

Kom på några dagar med posten och står och surrar bakom vedboden ihop med en enkel gammaldags laddare. Hade tänkt använda 6watts solcellen jag har för att hålla spänningen uppe, men solen vill inte vara med.

Halte, låt kablarna sitta på några minuter så att du laddar båda batterierna. Då hinner den "smarta" laddaren fatta att det är ett 12v batteri trots att det sjunkit under spärr-spänningen. Jag har fått igång några batterier på det sättet, men vid något tillfälle var jag tvungen att ha dem hopkopplade under hela laddningen. Ibland fungerar det dock inte. Då är nästa steg desulfatering.

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 okt-13 kl 12:40 »
Jag köpte en sådan: http://www.courtiestown.co.uk/index.php/battery-desulphators/built-desulphators/12v-high-power-desulphator.html

De har byggsatser också, men jag hade inte tid utan ville testa nu. Har 4 st "bra" batterier som jag skall försöka återanvända. Skickade 10-15 st för ett par månader sedan, men har svårt att kasta bra grejer.

Kom på några dagar med posten och står och surrar bakom vedboden ihop med en enkel gammaldags laddare. Hade tänkt använda 6watts solcellen jag har för att hålla spänningen uppe, men solen vill inte vara med.

Halte, låt kablarna sitta på några minuter så att du laddar båda batterierna. Då hinner den "smarta" laddaren fatta att det är ett 12v batteri trots att det sjunkit under spärr-spänningen. Jag har fått igång några batterier på det sättet, men vid något tillfälle var jag tvungen att ha dem hopkopplade under hela laddningen. Ibland fungerar det dock inte. Då är nästa steg desulfatering.

Tokbra! Stort tack!

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 okt-13 kl 15:41 »
Det är som Halte och de andra skriver !
Den elektroniska smarta laddaren klarar inte av helt urladdade batterier. Sätt dit en vanlig enkel gammaldags batteriladdare över natten, sedan kan du sätta dit den modernare så funkar det alldeles utmärkt.
Jag har fått lov att göra så flera ggr på mina olika traktorbatterier. Dom har efter slutladdning med den elektroniska laddaren fungerat hur bra som helst.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 23 okt-13 kl 18:40 »
Om det är ett stort och ganska nytt batteri som är totalt urladdat så kan det dra så hög ström från början att säkringen går i en "ointelligent" batteriladdare. Begränsa gärna laddströmmen genom att t ex koppla en H4-lampa i serie med laddaren till att börja med.
Har man inget lämpligt att lägga i serie på 12 V-sidan så går det också bra med en 230 V 60 W glödlampa i serie på 230 V-sidan om batteriladdaren.

Vänta tills batterispänningen är uppe över 12,0 V (det kan ta några timmar eller kanske ett halvt dygn om det är ett mycket stort batteri), sedan kan man ansluta laddaren direkt utan strömbegränsande anordningar.

Existens

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 okt-13 kl 18:48 »
Jag brukar köra laddaren i 'start'-läget några timmar för att ruska liv i dom, sen brukar det ta igen.

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 okt-13 kl 19:17 »
Nu är det laddat!  Plus ytterligare ett batteri ur batteriskräphögen.. :) Ska gå igenom alla kasserade batterier igen får vi se om fler går att få igång.

Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nulf, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser