Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon här som har grisar enbart för sällskaps skull?  (läst 2441 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Och hur fungerar det i så fall?
Kostar utfodring och underhåll skjortan?
Finns det någon optimal flockstorlek?
Optimal könsfördelning?
Kan de gå i samma hage livet ut, eller bör man rotera?
Kan de vara frigående (jag är van vid höns som ni kanske märker)?

Jag är lite nyfiken på grisar. De ska tydligen vara lika intelligenta som hundar!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

mysk-åsbomamma

• Uppland
Hej! Vi har två minigrisar utomhus som sällskaps grisar. Ger suggfoder som finns på grangården kostar en slant Ja! Men de får alla hushålls matrester och annat gott också. Jag har dom i hage med elnät som jag kan flytta runt. Funkar jätte bra. De mark röjer när jag tycker det blir lite för mycket sly eller växtlighet någon stans :) Jätte mysiga djur. Kan gå fritt när man lärt dom att komma på inkallning, när man själv är ute. Annars kommer de snart på att grannen hade ju massa smarriga äpplen under sitt träd :P

Vintertid behöver man en robustare hage. Elnät och snö= ingen hitt :(

Jag har två gyltor tycker det är lagom. De behöver ju sällskap men skulle bli dyrt att föda upp fler än 2. Om du inte har ngn lokal handlare eller så som vill sponsra med matrester. Jag får lite ibland.

4-ever

• Skåne
Att stora Linderödsgrisar tex enbart för sällskap vet jag inte om det är så många som har!
De hade jag heller aldrig släppt lösa! ALLT hade sett ut som efter 2:a världskriget då!
Kostnaden hade också blivit rent för stor.
Minigrisar är ju ett bra alternativ om man vill ha grisar som går mera fritt. De bökar inte upp allt på 2 sekunder heller.
Ska du bara ha dem till sällskap så har du själv svarat på könsfördelningen ;) Annars blir det ju fler och fler och fler och då har du inte det enbart till sällskap längre utan då säljer du ju kultingar.
Vi har ju linderödsgrisar, men de går i hage alltid. Vi flyttar runt dem mellan olika hagar för att de ska ha något att böka i, annars blir ju allt bara en enda jordhög.
Om menade: inte slakta men sälja livdjur, så är ju vilken gris som helst aktuell, men risken är ju att det blir fler kultingar än vad du kan sälja till liv.
De vi har är ju sällskapsgrisar också, men kultingarna säljs i första hand till liv.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Tack för svaren!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
jag vet inte varför jag gör denna kopplingen  är väll bara trött ,men jag började asgarva när jag läste din trådstart,du vart ju bekymrad förut för du inte hittade nån lämplig kvinna,hmmm tänkte jag du skaffar det djuret som är mest likt en kvinna i stället, en gris ;D ;D ;D ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Jag är lite nyfiken på grisar. De ska tydligen vara lika intelligenta som hundar!
Ja, minst.  Deras luktsinne är nog bättre än hundars.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
jag vet inte varför jag gör denna kopplingen  är väll bara trött ,men jag började asgarva när jag läste din trådstart,du vart ju bekymrad förut för du inte hittade nån lämplig kvinna,hmmm tänkte jag du skaffar det djuret som är mest likt en kvinna i stället, en gris ;D ;D ;D ;D

Om jag hade nöjt mig med en kvinna som såg ut som en gris så hade jag nog kunnat skaffa en kvinna.

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
 ;D två till priset av en.

Ulrika K

• Västergötland
Har tre minigrisar för att hålla undan undervegetation. F.n fixar de 5000 m2 lätt.

Foder; utöver det de hittar själva samt matrester får de fram för allt hö och hel havre samt ngt mineral/ vitamintillskott ibland. Hel havre funkar utmärkt, de behöver inte kross eller dyrt suggfoder. Har givit lite proteinfoder till häst under hösten. Grisarna har tät, spegelblank borst och rejält hull på detta.

De har frigång och är lite halvvilda. Hönsen väljer att bli tama, grisarna att bli vilda, när de får välja fritt. = MIN erfarenhet, andra kanske har annan.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

malle h

• Värmland
hur mkt färdigt foder behöver en minigris per dag som bor ute? alltså sånt där foder från granngården.
kan man spä ut med spannmål? isf okrossat? sorry om jag lägger mig i tråden. ;-)
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 2 användare (1 dolda)
NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser