Ingen som vill dela med sig av sina resultat...?
Det var fina lamm! Och många. 3-400 tackor? Vilka raser har du??Jag läste en äldre tråd där någon skrev att bara intensiv uppfödning ger bra klassning på lammen. Och lite sämre klassade om man har "naturlig uppfödning"
Åh, ni bor på Island! Såg det nu. Islandsfår har jag ingen koll på alls. Finns dom i Sverige? Varför görs ultraljudsundersökning? Vi har aldrig mönstrat våra... Sparar ni alla som får över viss poäng?Har inte hört talas om Thoka-genen heller. Har t. ex. svensk finull också denna gen?
Islandsfår har jag ingen koll på alls. Finns dom i Sverige?
Vet inte om det finns Islandsfår i Svergie, men jag har hört talas om en stor ranch i USA som ska ha flera hundra djur.Ultraljudet mäter hur mycket fett lammet har och hur bred ytterfilén är.Thoka-genen är en fertilitets gen, men jag tycker de överdriver i beskrivningen på wikipedia. Vi har aldrig fått mer än 3lamm och de allra flesta får 2stcken. Grannen fick 4 en gång, men 5 eller 6 har jag inte hört talas om.
Det skulle vara intressant om du ville avslöja lite slaktpriser på island.
Det är blandrasfår med finull och texel.Har bytt bagge nu till en oxford down så ska bli spännande o se resultatet nästa år.
Men hur är det med Oxford down egentligen. Blir dom feta eller inte? Du får dela med dig av dina resultat sen! Har du haft texel/finull i både tackor och bagge? Hur blev dom klassade eller slaktade du hemma?