Har kollat upp och min kyl/frys innehåller freon... så jag byter ut den...
Freon är ett sammanfattande varumärke för en hel mängd olika kylmedier som inte har något kemiskt eller miljömässigt gemensamt, den enda likheten är just att de används som kylmedier. Jag tycker för min del att de gamla otrevliga kylmedierna (framför allt R12) gott kan få stanna kvar i gamla kyl- och frysskåp så länge de fungerar, skjut upp utbytet så länge som möjligt med tanke på att möjligheterna att ta hand om och oskadliggöra R12 ur skrotade apparater blir bättre för varje år som går.
Man bör INTE byta ut gamla vitvaror utan att ha gjort en närmare analys av dem. Bara åldern säger egentligen ingenting.
För några år sedan gjorde jag grundliga energiförbrukningsmätningar på några olika kyl- och frysskåp och kunde konstatera att det i förhållande till sin storlek mest energisnåla kylskåpet var tillverkat 1963 (fullhögt Electrolux)! Riktigt hemska fall av hög förbrukning var t ex småkylskåp med absorptionsteknik (kompressorlösa), drickakylar och en del äldre frysar där isoleringen hade skrumpnat ihop.
En lömsk sak vid sådana mätningar är att en del billiga energimätare inte visar s k aktiv effekt utan skenbar effekt, detta gör att de kan visa mycket högre värde än den verkliga förbrukningen om man mäter på en apparat med låg effektfaktor (t ex ett äldre kompressorkylskåp).
Kyl- och frysskåp kan man byta ut om t ex inredningen börjar bli söndersprucken och ohygienisk, om termostaten krånglar eller om man märker att kyleffekten har försämras så att kompressorn måste gå mycket längre perioder än den tidigare har behövt göra på samma skåp. Men så länge de fungerar som det är tänkt så kan de gott få stå kvar.
Tvätt- och diskmaskiner kan också få gå så länge de går. Riktigt energislösande sådana försvann från marknaden redan på 1970-talet. Man bör se upp med att moderna maskiner som påstås vara extremt vatten- och energisnåla ofta är det bara när man kör något speciellt "eco-program", som istället inte alls tvättar/diskar rent. Ett annat problem är att de mest energisnåla maskinerna tar hemskt lång tid på sig, 3 timmar för en kulörtvätt eller 2 timmar för en disk är inget ovanligt. Äldre maskiner klarar sig ofta med runt en timme för en tvätt och 30-45 minuter för en disk, det är mycket värdefullt om man måste köra maskinen flera gånger samma dag. Eller för den delen om man snabbt vill få lugn och ro efter middagen och inte ha en vrålande diskmaskin i köket ända tills det är sängdags.
Och, precis som redan sagt, spis och ugn tjänar man inget alls på att byta ut.