Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kastrerad honkatt  (läst 3577 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
kastrerad honkatt
« skrivet: 15 okt-13 kl 21:40 »
Kastrerade en av mina katter igar. Har fatt flera olika rad, kattkrage upp till en vecka, ingen krage alls, inomhus upp till en vecka och utslappt samma dag. Jag har henne inne, krage forsta dygnet (saret ser fint ut) Tankte ha henne inne en vecka. Enda jag ar radd for, tvattandet, kommer hon att ta bort stygnen (medvetet eller omedvetet) och om hon hoppar ner fran olika stallen?

ojoj

  • Inlägg: 89
SV: kastrerad honkatt
« Svar #1 skrivet: 15 okt-13 kl 22:23 »
Jag har precis kastrerat en honkatt , hon har inte haft någon tratt , vanligtvis behöver de ingen.
Hon har varit inne , hela tiden tills vi tog stygnen idag , 10 dagar efter operationen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: kastrerad honkatt
« Svar #2 skrivet: 15 okt-13 kl 22:24 »
Klokt att ha henne inne om det går, katterna klarar inte normalt av att få väck stygnen för de brukar man få klippa upp och dra ut ett efter ett.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nina W

  • Inlägg: 4013
    • Värmland
SV: kastrerad honkatt
« Svar #3 skrivet: 15 okt-13 kl 23:24 »
Såfin blev kastrerad på djursjukhuset i Karlstad för ca tio år sedan. Hon blev sydd med någon slags söm som inte behövde tas bort. Ärret blev så fint att det till slut försvann. Hon skulle vara inne två veckor för säkerthets skull men hon behövde inte ha krage. Att inte behöva ta stygnen besparar ju katten lite lidande och ens plånbok en utgift... Jättebra :)

Roonil Wazlib

  • Inlägg: 63
    • Närke
SV: kastrerad honkatt
« Svar #4 skrivet: 15 okt-13 kl 23:35 »
Vi har två katter, den ena struntade i sina stygn och det läkte jättefint, den andra lyckades dra upp stygnen med klorna när hon hade tratt, så hon fick sys ännu en gång. Håll ett öga på katten och se om den verkar vara besvärad av såret och låt den eventuellt ha tratt när den inte är unde uppsikt. Jag skulle också ta katten vara inne tills allt läkt.

gotthard

  • Inlägg: 152
SV: kastrerad honkatt
« Svar #5 skrivet: 15 okt-13 kl 23:41 »
Hej!

Vi kastrerade vår honkatt för en vecka sedan idag, sydd "invändigt" med tråd som försvinner av sig själv.  Veterinären sa: "krage i 7-10 dagar och inomhus lika länge." Fick du inte hemgångsråd av din vet??

Hoppas allt går fint!

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: kastrerad honkatt
« Svar #6 skrivet: 16 okt-13 kl 00:43 »
Mina två klarade sig utan krage, de var inte särskilt intresserade av såret. Stygnen tog jag själv hemma med hjälp av pincett och nagelsax.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: kastrerad honkatt
« Svar #7 skrivet: 16 okt-13 kl 06:39 »
En katthona jag hade hade för flera år sedan bet faktiskt sönder ett av stygnen efter kastreringen. Jag klippte av tåpartiet på en socka och gjorde två hål för framtassarna. Det blev en slags väst som katten hade på sig de 10 dagar hon var innomhus och det funkade bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 3 användare
ärt, reimersro, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser