Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppfödning av slaktkaniner  (läst 12561 gånger)

TuPpEnHaRrY

• Gäst
SV: uppfödning av slaktkaniner
« Svar #60 skrivet: 21 jan-14 kl 10:21 »
Då tycker jag alla som vet att det fungerat presenterar en affärsplan här och visar det svart på vitt med godkänt slakteri, burar, omkostnader, avsättning, löner etc.

Snacka går alltid, men hur ser verkligheten ut! Har du kollat det?

Visa affärsplan!!

TuPpEnHaRrY

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 21 jan-14 kl 10:30 »
Här får du en länk ... kan man inte göra en affärsplan skall man kanske inte heller bli företagare.
http://www.entreprenorskola.se/affarsplan/mall-for-affarsplan-doc-pdf

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #62 skrivet: 21 jan-14 kl 10:38 »
Om du föder upp 3 000 kaniner per år och levererar till godkänt slakteri enligt de priser Gösta visat, så kan du räkna själv. Avsättning finns eftersom slakteriet tar emot, anställda lär du inte behöva till något som är beräknat ge 20-25% av en fulltidstjänst. Självklart kostar det något att starta, mer om man har tummen mitt i handen, har bråttom och inte har någon lämplig byggnad ledig. Då lär det ta tid innan det ger vinst.

Men är du driftig så kan du få ut mer av dina kaniner.

Visa affärsplan? Kanske torka den som vill ha en sidoinkomst där bak också? Utan egen drivkraft skall man givetvis inte ge sig på verksamhet, då är det bättre att leva på understöd.

Rutan

« Svar #63 skrivet: 21 jan-14 kl 10:38 »
Men, nu får ni väl ge er, en affärsplan är väl inget man lämnar ut på en sida på internet!
Jag har inte och tänker inte ha någon uppfödning av slaktkaniner, men jag tycker det är roligt att läsa om olika inriktningar här. Hur folk lyckas och hur man tänker, men att "kräva" att någon lämnar ut sin affärsplan, nej det tycker jag inte att man ska. En affärsplan är inte för allmänheten, det kan vara för banken eller andra finansiärer, men främst är det ett redskap för mig själv att tänka till innan och att kunna följa upp min verksamhet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #64 skrivet: 21 jan-14 kl 10:45 »
Att starta entreprenörskola har varit en bra affärside när alla skall gå i gymnasieskola. "Vad läser du? -Entreprenörprogrammet. -Jaha, vilken inriktning? - Ja alltså, jag skall bli entreprenör."  :o ::) 

Gille

• -
« Svar #65 skrivet: 21 jan-14 kl 11:27 »
Förstår heller inte varför man ska ifrågasätta. Om det fungerar för vissa är det ju bra, eller hur? Och man behöver inte sätta igång storskaligt med en gång. Jag börjar med 5 honor och en hane :) Går ihop med grannen när det är dags för transport till slateriet. Spar honor från de bästa honorna och bygger sakta upp en bra stam. Jag har inte som mål att leva på det, utan få ett tillskott i hushållskassan.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #66 skrivet: 21 jan-14 kl 11:58 »
Det var en bra lösning på slakttransportproblemet, Gille. Har funderingar på att hålla mig till 19 avelsdjur, eftersom jag vill minimera myndighetskostnader. Med synkning av kullarna så blir det förmodligen två eller tre leveranser á 149 slaktkaniner. Men med en försiktig start, liksom du gör, så kommer det att vara få kaniner som delar på transportkostnaden i början.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #67 skrivet: 21 jan-14 kl 12:24 »
En fråga angående transport som dök upp: Hur brukar kaniner fraktas till slakteriet? Kör man dem lösa i de grupper de gått i, eller är det separata burar som används? Mottagning, släpps de i boxar i väntan på slakt?

Gösta

« Svar #68 skrivet: 21 jan-14 kl 18:11 »
Visst kan du få hjälp med en affärsplan! Vänd dig till din bank. Brukar kosta några tusen visserligen men hjälp kan du få.
Transport till slakteri. Det är tillåtet att frakta egna kaniner till slakteri utan särskild utbildning eller särskilt fordon. Ska du däremot frakta andras djur krävs utbildning samt ett fordon som är besiktigat och godkänt för transport av valt djurslag! Finns på SJV:s hemsida.
Egen transport sker oftast i en kombi med kaninerna i väl ventilerade lådor. Är det ett större antal så är en hästtransport lämplig. Lägg i ett par små halmbalar och släpp sedan kaninerna lösa där. Hur mottagningen går till varierar på olika slakterier. Vreta väger in varje kanin och gör en okulärkontroll. Därefter placeras kaninen i ett enskilt fack en och en.
Transporttäthet är en av de frågor som ligger i kommande L100. Förslaget är 3 st/kvm. Idioti eftersom det gör djuren oerhört stressande. Ett hästsläp för två hästar rymmer ca 100 kaniner! Alla djur som transporteras "löst" skall sitta trångt för att eliminera slagsmål och skador vid ev. inbromsning. Då är kaninerna lugna när de kommer fram.
Det finns särskilda transportrlådor för kaniner också. Rymmer 6 st kaniner/st. Tyvärr är de ganska dyra att köpa men väldigt bra!
Gösta

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #69 skrivet: 21 jan-14 kl 18:36 »
OK. Men när man tittar på transportföreskrifterna för kanin så är det 4 kaniner per kvadratmeter, vilket skulle ge ca 20 kaniner i en hästbusa. När du räknar 100 kaniner, är det då i 5 lager?

Hans Andersson

• -
« Svar #70 skrivet: 21 jan-14 kl 18:55 »
Men man får ju in 10 100 kilos grisar  då måste det ju gå in mer än 20 kaniner  ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #71 skrivet: 21 jan-14 kl 19:03 »
Och de grisarna kör du förmodligen lagligt eftersom de kräver 0,43m2 per 100 kilos gris.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #72 skrivet: 21 jan-14 kl 19:19 »
Vad man får och vad man gör är ju 2 helt skilda saker. Gösta skriver vad som han anser vara mest lämpligt. Inte vad lagen säger.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #73 skrivet: 21 jan-14 kl 19:55 »
OK, jag uppfattade det som att man kör 100 kaniner lagligt i en busa idag. Men om man flera gånger per år skall köra 20 mil för att komma till slakteriet så kan det vara bra att följa reglerna, i alla fall om de har sanktioner kopplade.

Gösta

« Svar #74 skrivet: 22 jan-14 kl 19:06 »
Vad man får och vad man gör är ju 2 helt skilda saker. Gösta skriver vad som han anser vara mest lämpligt. Inte vad lagen säger.
Helt rätt uppfattat!
Vi jobbar febrilt för att få till en ändring. Djur som transporteras "lösa" måste sitta/stå trångt för att minimera skaderisker vid transport. T. en kraftig inbromsning. Sitter en kanin längst bak i ett hästsläp där föraren måste bromsa lite hårt, gör att kaninen kommer att fara in i främre väggen med en djäkla kraft som då ger allvarliga skador. Vid tät hållning tar kaninerna emot i gruppen. För stort utrymme gör också kaninerna stressade.
Gösta

Gösta

« Svar #75 skrivet: 25 jan-14 kl 17:11 »
Lite om efterfrågan på kaninkött.
Jag är i omedelbart behov av ca 200 - 250 kaniner. Därefter behöver jag 800 kaniner/månad resten av 2014.
Jag köper in kanin av köttraser. Livvikten bör vara 2,8 - 4,2 kg för högsta ersättningen. Kontrakterade uppfödare får för en 3,5 kg kanin 105:-/st Det är en beställning på ca 1 miljon kronor....
Motsvarar avel på ca 280 honor.
Gösta

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #76 skrivet: 25 jan-14 kl 17:25 »
Lite om efterfrågan på kaninkött.
Jag är i omedelbart behov av ca 200 - 250 kaniner. Därefter behöver jag 800 kaniner/månad resten av 2014.
Jag köper in kanin av köttraser. Livvikten bör vara 2,8 - 4,2 kg för högsta ersättningen. Kontrakterade uppfödare får för en 3,5 kg kanin 105:-/st Det är en beställning på ca 1 miljon kronor....
Motsvarar avel på ca 280 honor.
Gösta

Mmm ja om man hade bott nära  slakteriet så kanske det hade varit en tanke... för vad har du i lådan? Kaniner--- Och vad gör kaninerna i lådan? Kaniner....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #77 skrivet: 28 jan-14 kl 18:18 »
Funderar på hur man ska hålla kaninerna. Först tänkte jag ha fyra honor ihop i en grupp men funderar på om det kanske blir slagsmål ändå. Men så fick jag tips av en vän att låta honan ha kvar ungarna trots att hon blir dräktig och får ungar på nytt men då flytta ut hanar vid 12 v. ålder medan honorna går kvar tills de är slaktklara. Men nu står det att ungarna ska separeras från  honan vid 8 v. ålder. Finns det något särskilt skäl till detta? Föl vänjs ju av från sin mamma vid 7-8 månaders ålder många gånger vilket bara är tradition. Stona vet själva när de ska sluta ge di och det är bättre för fölen om de får gå med sin mamma så länge som möjligt och det har inga negativa effekter på stoet....... Hur ser det ut för produktionskaniner, är det bara tradition?

Gösta

« Svar #78 skrivet: 29 jan-14 kl 11:57 »
Cykeln vid produktionsuppfödning är följande:
Hona paras första gången vid 24 veckor.
Hon är dräktig i ca 4 veckor
Ungarna plockas bort vid 8 veckor
Honan vilar en vecka och går då i brunst.
Omparas 9 veckor efter förlossning.
I kommande förslag till regelverk L100 finns inskrivet att avvänjning får tidigast ske vid 6 veckor och skall senast göras vid 8 veckor. Hur slutskrivelsen blir vet ingen ännu.
Gösta

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #79 skrivet: 29 jan-14 kl 12:15 »
Finns det någon anledning att kräva avvänjning senast vid 8 veckor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser