Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra socker av sockerbetor?  (läst 9098 gånger)

Tumnus

• Västergötland
Göra socker av sockerbetor?
« skrivet: 13 okt-13 kl 18:06 »
Hej, är det någon här som gjort eller vet hur man gör socker av sockerbetor enligt någon äldre metod?
Av det jag läser på nätet verkar det som om man behöver centrifugera för att skilja på socker och sirap. Det verkar krångligt. Kanske det finns någon äldre metod.

Det gäller inga stora mängder, bara ca20 kg.

Jag lyckas inte få sajterna sökfunktion att fungera, är det fler som skrivit i samma ämne?
Hälsningar,

sydtobak

• Skogstorpare
Min bästa ägodel är min vedspis!

sydtobak

• Skogstorpare
SV: Göra socker av sockerbetor?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-13 kl 19:01 »
Hittade en sida till där man låter tiden göra jobbet med kristalliseringen isf med andra snabbare metoder.
http://selfreliantnetwork11.blogspot.se/2012/04/grandpappys-homemade-sugar-recipe.html
Min bästa ägodel är min vedspis!

kurt

SV: Göra socker av sockerbetor?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-13 kl 20:12 »
Om det kristalliserar som honung, så borde man kunna snabba på det genom att tillsätta några få sockerkristaller som de nya kristallerna kan växa på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser