Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring solfångarbygge.  (läst 9413 gånger)

eka

• Värmland
Funderingar kring solfångarbygge.
« skrivet: 25 feb-07 kl 21:52 »
Jag kommer i en framtid att sätta upp solfångare till mitt system. Funderar på att bygga allt själv med den verkningsgrad det då blir. Mina tanke just nu är följande och vill ha lite tipps om jag tänker fel.

Blandning av metall.
Om jag tar vanlig takplåt av aluminium och klipper denna i långa remsor. Poppnitar dessa överlappande så att jag klämmer ett kopparrör i skarven. Kommer aluminiumen och kopparn att reagera med varandra?
Alternativ?

Krökar
Jag kan mjuköda men har inte utrustning till hårdlödning.
Det bli många krökar i änderna och där skulle jag vilja kunna skarva. Att köpa lösa lödkrökar blir rätt dyrt i längden. Möjligtvis raka skarvhyllsor och man gör själva kröken själv.
Vad behöver man för att göra en kona i ett kopparrör? Lagom för en bra lödförbindelse.

« Senast ändrad: 25 feb-07 kl 21:53 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

SvenS

• Gäst
Re:Funderingar kring solfångarbygge.
« Svar #1 skrivet: 25 feb-07 kl 21:57 »
Jag kommer i en framtid att sätta upp solfångare till mitt system. Funderar på att bygga allt själv med den verkningsgrad det då blir. Mina tanke just nu är följande och vill ha lite tipps om jag tänker fel.

Blandning av metall.
Om jag tar vanlig takplåt av aluminium och klipper denna i långa remsor. Poppnitar dessa överlappande så att jag klämmer ett kopparrör i skarven. Kommer aluminiumen och kopparn att reagera med varandra?
Alternativ?

Krökar
Jag kan mjuköda men har inte utrustning till hårdlödning.
Det bli många krökar i änderna och där skulle jag vilja kunna skarva. Att köpa lösa lödkrökar blir rätt dyrt i längden. Möjligtvis raka skarvhyllsor och man gör själva kröken själv.
Vad behöver man för att göra en kona i ett kopparrör? Lagom för en bra lödförbindelse.

Blandningen av aluminium/Koppar

Nej , ingen reaktion :   http://www.scda.com/sv/korros.htm

Krökar : vet ej

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 feb-07 kl 23:00 »
Halaj!

När man kopplar ihop två metaller med olika potential så får man en Red-Ox-reaktion. Denna reaktion är värre ju större potentialskillnaden är.
Koppar är väldigt ädelt (hög pot.) och aluminium är väldigt oädelt (låg pot.)
Kopparn agerar katod och aluminiumet anod.
Jag påstår att reaktionen kommer att vara kraftig.
Annars kan du ju lacka bitarna för att dämpa reaktionen. Syre måste ju till.

Om du funderar på andra material så kan du göra en sökning på:
 ”elektrokemiska spänningsserien”. Det finns säkert en lista någonstans på nätet på alla vanliga metallers potential.

Vad gäller krökarna så har jag inga uppslag.

//T

hönspappan

« Svar #3 skrivet: 01 mar-07 kl 10:35 »
Nej , ingen reaktion :  http://www.scda.com/sv/korros.htm

Citerat från sidan du länkade till: "Koppar är däremot en ädel metall som kan ge upphov till korrosion på oädlare metaller förutom zink och magnesium även stål och aluminium."

Alltså: blanda inte koppar och Alu.

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-07 kl 14:39 »
Jag har fått för mig att man redan blandar metallerna i vissa konstruktioner.
Men jag kände mig tveksam, därför frågade jag.

Kan lackning förhindra ?

Först hade jag tänkt löda fast kopparrören på en kopparplåt men priset på koppar har ju stuckit iväg så enormt.

trädman

« Svar #5 skrivet: 01 mar-07 kl 22:57 »
Det går att hårdlöda med ngt som kallas mapp-gas. Något slags blandning av gasol och något mer som inte är så dyrt (¨1000kr för brännare och två flaskor). Har inte provat själv utan använder den gamla klassiska gassvetsen, men gas i småflaskor har blivit dyrt. Att byta både syrgasflaskan och acetylenflaskan kostar nästan lika mycket som en sån mapp-gasutrustning jag såg.

Skulle det inte gå att bocka rören 180 grader i ändarna. Det finns mjukglödgade kopparrör på rulle utan plast. Annars är det väl bara att glödga ett vanligt stelt rör den sträcka som ska bockas.

För att kraga upp ett rör använder man ett dorn har jag sett. Själv har jag använt lödskarvar (tror de senast kostade <2 kr st för 15mm rör)

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-07 kl 10:25 »
Halaj!

Lite rundsnack.
Två reaktioner sker.
På kopparn en reduktionsreaktion.
På aluminiumet en oxidationsreaktion.
Utan den ena kan den andra inte ske. Därför kallas reaktionen redox-reaktion. De sker parallellt. För båda krävs något utifrån.
För reduktionsreaktionen krävs vatten. Finns det inget vatten så blir det ingen reaktion.
För oxidationsreaktionen krävs syre. Finns det inget syre så blir det ingen reaktion.
Jag måste också påpeka att kopparn kommer inte att oxidera alls, tvärtom. Det är aluminiumet som drabbas enbart. Den kommer att agera offeranod för kopparn. Jämför med en emaljerad VVB.

Nu kommer poängen: om du lackar koppardelarna så hindrar du vatten att komma till.
Reaktionen uteblir.
Om du lackar aluminiumdelarna så hindrar du syre att komma till.
Reaktionen uteblir.

Jo, en sak till: jag är inte säker, men är inte flussmedel väldigt korrosivt?
Se för säkerhets skull att få bort så mycket som möjligt efter lödoperationen.

//T

eka

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 mar-07 kl 19:09 »
I solfångaren skall det inte bli någon fukt, inte heller någon större risk för kondens så jag tolkar dig Tapio att det bör funka. I alla fall klart att det är värt att testa.
(fick idag tipps om flödesmätare så det här börjar ordna sig)

Har inte tillgång till någon bra värmare men tippset på mapp-gas skall kollas upp. Ok koning. får se om jag prata med någon rörmockare. Tänkte att det vore lättare att arbeta med raka hårda kopparrör än att försöka räta ut en rulle mjukglödgat.

Jag vill gå ner på 10mm rör och då är muffarna dyrare. Man kanske ta ett 12 rör och trä utanpå  ???

trädman

« Svar #8 skrivet: 03 mar-07 kl 01:35 »
Kollade dorn hos Ahlsell drygt 400 kr brutto. Vad det sen kostar beror på vad man har/får för rabatt... Ett sådant dorn klara dock många rördimensionen. Borde inte behöva kosta många kronor att låta någon svarva till ett dorn för 10mm rör åt dig i någon skaplig stålkvalitet.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 mar-07 kl 11:16 »
I alla fall klart att det är värt att testa.

Halaj!

Alla gånger!

Fast jag funderade också på det där med fukt.
Först tänkte jag att det kommer att vara snustorrt så varmt som det kommer att vara.
För du hade väl tänkt att ha dem i någon slags inglasade lådor?
Sedan kom jag på att den varma luften inuti lådorna kan bära väldigt mycket vatten i gasfas trots att rH (relative Humidity, luftfuktigheten) är låg.
På natten kommer tempen att sjunka med följd att allt detta vatten kommer att kondenseras i lådan.
Det kommer att drypa av kondensvatten. Som naturligtvis förångas på dagen när solen ligger på.

//T

P.S. det är synd att du inte bor i krokarna, för annars hade jag kunnat svarva ett dorn till dig på nolltid med min Blomqvistare. För den som undrar: http://www.lathes.co.uk/blomqvist/  DS

eka

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 04 mar-07 kl 18:18 »
Tack för omtanken. Jag kan nog skaffa eller få någon att svarva ett dorn. Bara jag viste hur det såg ut och hur det användes. Det är där kruxet ligger.

Jo jag tänkter allt i dom banorna med fuktigheten men genom att rören inte är den kallaste punkten (hoppas jag) och att ev dropp hamnar på platser där inte själva rören ligger hoppas jag på det bästa.

trädman

« Svar #11 skrivet: 05 mar-07 kl 00:06 »
Tack för omtanken. Jag kan nog skaffa eller få någon att svarva ett dorn. Bara jag viste hur det såg ut och hur det användes. Det är där kruxet ligger.

Finns med ett i ett kampanjblad från Ahlsell. Jag försökte kopiera bilden men lyckades inte. Bifogar istället länken. Kampanjpriset var 139 kr... Men det var förra året. http://www.ahlsell.se/upload/5084/AHL_VerktygVVS_2-06.pdf (se sidan 7)

trädman

« Svar #12 skrivet: 05 mar-07 kl 00:07 »

Vad jag förstår är det bara att trycka/knacka in det i en mjukglödgad rörände så har man fått den diameter man behver för att göra en kapilärlödd överlappsskarv.

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #13 skrivet: 06 mar-07 kl 22:54 »
Ang. solfångarbygge.
www.solgruppen.se  - där finns en bra bok om solfångare som heter "Solvärme i vårt hus". Finns även på ditt lokala bibliotek. Eller på Liber förlag, annars gör sökning på Google.
I början av -90-talet byggde man sina solfångare från scratch, trevliga byggkurser var resultatet.
I mitten av -90 kom byggsatser i form av Lesol 3+, fortfarande trevliga byggkurser. Finns ett litet restlager kvar hos lokal medlem i Solgruppen.
Idag finns ett restlager av Lesol 4AR hos din lokala Solgruppen-medlem. Sök medlemmar på ovanstående adress. Annars kontakta mig för närmare information.
Det lönar sig inte att ge sig på att bygga själv annat än med färdiga byggsatser
Det tar för lång tid och ger alldeles för dåligt utbyte av värmen.
Ang blandning av material, vi i solgruppen har sedan början av -90 ännu inte haft några problem med att det skapas galvaniska strömmar eller liknande i solfångarna. Läs ovanstående bok så ser du varför..
Vet inte dina förutsättningar för att slutföra detta projektet, men du kan ganska enkelt "slå" kona och löda ihop rören. Lödtenn som passar till detta finns hos VVS-grossisterna. Använd inte vanligt lödtenn då det är för låg smälttemperatur på den. Gasol samma som i ditt gasolkök räcker för lödning av rören. Använder det själv. Men på taket eller mellan solfångarna rekommenderar jag klämrings-kopplingar ifall du skulle behöva bygga ut systemet eller laga nån gång.
I övrigt så får du många kapilärlödkopplinga för samma pris som vertyget för att slå kona kostar.
Gör du verktyg för att slå kona så tänk på att spelet i rörkopplingen ska vara mellan 0,1 - 0,15mm endast. Längden på en bra lödskarv bör vara 10mm eller lite mer. Doppa dornen i lite olja innan du slår in den i röret, annars får du inte loss den igen. Vrid loss, vicka inte för då blir glappet för stort.
Vid behov av adresser eller solfångarbyggsatser, kontakta vänligen:
lasse@solenergiteknikblekinge.se
Soltekniker med "Sol i sinne, både ute och inne"
Med sol i sinne, både ute o inne.

eka

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 07 mar-07 kl 00:00 »
Tackar för info och särskilt angående hur koning går till.

Bra att du kvitterar att mjuklödning funkar i solfångarsystem då jag varit lite tveksam till detta. (höga temperaturer i systemet vid kokning) Tänkte bygga systemet självtömmande vid överhettning. Mjulklödning hanterar jag utan problem. (har tidigare installerat hela pannanläggningen) Däremot känner jag mig väldigt ovan vid hårdlödning.

Angående Solgruppen
Jag har varit på föredrag och blivit lovade att delta i kurser för solfångarbyggen men kommunens energirådgivare gav blanka katten i att göra något som de lovade. Jag har sökt någon av era lokala medlemmar men har inte återkommit med info eller priser. Ytterligare besvikelser.

Kommit fram till att jag med enkla medel borde komma upp i verksningsgrader på minst 300 - 350 KW/m2 där ni anger 450 med antireflektglas. Ser detta som tillräckligt för att ersätta pellets vid högsommarvärme.

Har pratat med Lars Andren om de funderingar jag har klurat på angående hur man skulle förbättra utbytet gentemot konventionella solvärmesystem faktiskt nu börjat komma upp som ideer hos er. Före min tid, kanske, men känner att solgruppen inte tillför mig något för ögonblicket.  Samma gäller regleringsutrustningar som inte ger mig de friheter jag önskar.

Jag vill med dessa ord absolut inte nedvärdera Solgruppen. Ni gör ett bra arbete med att sprida kunskap och öka solanvändadet. Men efter dålig respons när jag ville ha det så provar jag nu på egen hand.

trädman

« Svar #15 skrivet: 07 mar-07 kl 22:48 »
Tackar för info och särskilt angående hur koning går till.

Bra att du kvitterar att mjuklödning funkar i solfångarsystem då jag varit lite tveksam till detta. (höga temperaturer i systemet vid kokning) Tänkte bygga systemet självtömmande vid överhettning. Mjulklödning hanterar jag utan problem. (har tidigare installerat hela pannanläggningen) Däremot känner jag mig väldigt ovan vid hårdlödning.

Kan du mjuklöda så tror jag inte du skulle ha några problem att hårdlöda. Skillnaden i praktiken är väl mest temperaturen. En fördel med hårdlödningen är att man slipper flussmedel och annat kladd. Rören måste vara rena, men behöver normalt inte stålborstas eller slipas rent med smärgelduk. Kort sagt en mer förlåtande metod.

Magnus_Ny

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 17 mar-07 kl 14:49 »
Ett litet tips bara gällande rör krökar.
För att göra en böj utan att röret förlorar sin form, har jag hört att man brukar fylla det med sand, innan man böjer. Då behåller man "rundheten" på röret. Speciellt om den har en liten radie.

eka

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 17 mar-07 kl 19:19 »
Ja den har jag också hört men bra att du påminde mig.
Lite OT
Ett annat knep som en person kom på var när de skulle klippa ett känsligt rör i många smådelar. Det var att fylla röret med IS och sedan klippa.  ;D

trädman

« Svar #18 skrivet: 17 mar-07 kl 19:37 »
Att sandfylla rör före bockning användes vad jag förstår när man bockade stålrör. Idag är det nog ganska få som sysslar med det. Fungerar säkert även för kopparrör, men det går nog betydligt snabbare att bocka rören med en bockapparat. Då blir de inte heller platta.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #19 skrivet: 18 mar-07 kl 20:43 »
En liten fundering på om tennlödning, oavsett hur. Tenn är ett såkallat amorft material, precis som glas. Det flyter med åren. Därför förtennar man inte längre ledningsändar som man kopplar med skruvkoppling.  Tennet flyter undan så att gnistbildning äger rum, som i sämsta fall innebär brand.
 När det gäller glas så ser man att en äldre fönsteruta är tunnare upptill och tjockare nertill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser