Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om fårhållning!  (läst 4035 gånger)

wellw

• Södermanland
Frågor om fårhållning!
« skrivet: 11 okt-13 kl 08:49 »
Hej!
Jag letar och letar på JBV men hittar inga svar på mina frågor. Så jag prövar här :)

Jag vill köpa hem ett litet antal får (5-6st) för att hålla ordning på markerna hemma på hästgården.

Under vintern kommer jag ha dom i en mindre hage med tillgång till vindskydd/ligghall. Till sommaren kommer dom att växla mellan de större betena.

Men... Jag hittar varken måttbestämmelser för vindskydd eller hagens minsta mått?

En annan fråga! De uppgifter man skickar in med blanketten "anmälan om djurhållning", är de det ända som behövs? Eller behöver man kolla med kommunen(?) ifall det ens är tillåtet att hålla får på markerna?

STORT tack på förhand. Jag känner mig lite vilsen bland alla jordbrukverkets dokument :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Frågor om fårhållning!
« Svar #1 skrivet: 11 okt-13 kl 09:19 »
Det finns massor av regler när det gäller att ha Får.  :)

Först ska din gård ha ett SE nummer (om gården inte redan ha det). Fås av Jordbruksverket.
Du ska skicka in anmälan om djurhållning. (blankett Jordruksverket).
Du ska också ha en godkänd Stalljournal (jordbruksverket) där man fyller i händelser inom 2 dagar.
Du får bara köpa märkta får och öronmärkena ska vara godkända SE-märken och sitta i rätt.

Stallmiljö för får och getter:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/stallmiljo.4.4b00b7db11efe58e66b8000544.html
« Senast ändrad: 11 okt-13 kl 10:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

wellw

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 okt-13 kl 12:33 »
Fast både SE-numret och anmälan om djurhållning är väl samma blankett? :)
Stall journalen kryssade jag i en ruta om att få hem direkt på samma blankett som ovan.

Men jag hittar fortfarande inga direkta mått bestämmelser. Att dom ska kunna röra sig obehindrat och ligga ner är det ända som nämns.  :-\

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 okt-13 kl 12:56 »
Här är måttangivelserna:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000720.html
Ang storlek på hage så ger det sig själv - så länge betet räcker är hagen tillräckligt stor ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

tesåpa

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 okt-13 kl 21:59 »
Man ska ju inte bara anmäla att man har Får utan också att man är foderproducent (betet).

När det gäller kommunen så är det totala antalet djurenheter som räknas, får plus andra djur.

rimfrost

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-13 kl 07:37 »
Får du ha hästar på markerna så får du ha får. Har aldrig hört att man bara skulle få ha ett djurslag på en betesmark men det kanske förekommer i enskilda fall. Vad gäller mått för vindskyddet hade jag gått efter måtten som finns för gruppbox för att känna mig säker på att det inte är för litet. Takhöjd finns i stort sett bara bestämmelser för hästar men det kan ju vara bra om man kan stå raklång i det när man ska mocka ur det. Vinterhagen behöver inte vara jättestor om det finns fri tillgång på grovfoder. Men jag har fått rekommenderat att inte ha mina får ute om det är mkt snö. Blir det drivor utmed staketet och sen skare på det så har ju fåren inga bekymmer att traska ut på egna äventyr.. ;-)
Sen om fåren ska lamma ute hade jag nog varit lite orolig för räv och varg. Men kanske bara e jag som e nojjig. :-)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-13 kl 08:51 »
Glöm inte korpen, rimfrost. Det är den som är det största problemet med att låta dem lamma fritt. Räven går att hålla borta från hemmahagen och vargen spelar ingen roll om de lammar eller ej om den får lust att hälsa på.

Snön tror jag inte är så stort problem för rymningar. När det inte finns bete utanför och de får mat i hagen så går de inte gärna iväg. Här skulle jag kunna ta ner stängslet när snön ligger djup. Eftersom får är dåliga på att ta sig fram i snö så har jag varit tvungen att ploga i vinterhagen vissa år då jag fodrat ute för att de skall komma från fårhuset till foderplatsen.

wellw

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 okt-13 kl 11:27 »
Tack för alla svar! :) Det ända vi faktiskt behövde var ett SE-nummer och att vindskyddet var i rätt storlek. 

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 feb-14 kl 12:22 »
En ny fråga.

Kan man ha får i liknande lösning med lång kedja och halsband som man ibland har get?

Jag förstår problematiken med flockdjur och flertalet kedjor men jag tänker mej att som ett alternativ för betning på icke stängslade områden.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-14 kl 12:55 »
Nej, det är varken bra eller lagligt. En ensam tacka kan trassla in sig alldeles själv. Och så är de ju faktiskt flockdjur ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 18 feb-14 kl 13:28 »
Vill du köpa får billigt så ska jag sälja mina. Ring gärna 0735854236
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 feb-14 kl 13:52 »
Inte ens lagligt för kortare stunder?

Jag vet att hundar inte får vara bundna längre stunder men jag tänker på alla dessa kor och getter som är bundna...men det är kanske flockinstinkterna som spelar roll.

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 18 feb-14 kl 13:53 »
Vill du köpa får billigt så ska jag sälja mina. Ring gärna 0735854236

Ja gärna men jag ser stora problem med logistiken...sydöstra skåne är inte så nära till resten av sverige..

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 18 feb-14 kl 14:04 »
Tror inte du får binda något betesdjur på bete. Men vem vet, EU-harmoniseringen kanske vunnit över djurskyddsmyndigheten jbv i något fall som påverkar små djurhållare.

Det är i alla fall inte hyggligt att binda dem, och de trasslar gärna in sig så du måste vakta dem (jag har lyckats snurra upp både får och shettisar i trädgården när jag bara gått in i huset efter något). Smidigare med några plastpinnar och band, samt att lärt dem respekt för el.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1716 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser