Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Montera bort styrservo  (läst 22781 gånger)

LeCiffre

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #40 skrivet: 18 okt-13 kl 17:32 »
Har nån egentligen räknat på vinsten att ha en motorvärmare ständigt på även när det är varmt ute?  Känns högst tveksamt på en modern bil som blir varm på 3 km körning.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Montera bort styrservo
« Svar #41 skrivet: 18 okt-13 kl 19:27 »
Har nån egentligen räknat på vinsten att ha en motorvärmare ständigt på även när det är varmt ute?  Känns högst tveksamt på en modern bil som blir varm på 3 km körning.

Om motorvärmaren gör av med 1kWh på att värma upp motorn och det sparar in 1 sketen dl bensin är det fortfarande en vinst. Ekonomiskt är vinsten inte jättestor, men det är energi som tas från renare källor än en halvkass bensinmotor och det minskar dessutom slitage på oljan i motorn samt på själva motorn med.

Dessutom har man förstås fördelen att tex is på vindrutan lossnar utan att man står där i minutrar med motorn på tomgång och defrost på fullt ös eftersom det kommer varm luft direkt i stället för senare...

Kupévärmare är ett trevligt tillbehör med, speciellt när lederna redan gnäller över kylan. Dessutom snabbar det förstås på islossningen på vindrutan ytterligare. ;-)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

krikav

• Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 18 okt-13 kl 20:16 »
Då jag inte fick ordning på den trasiga generatorn, så bestämde jag mig för att montera fast en jag hade liggandes.
Fick bygga ett nytt fäste, men det var ett roligt projekt!

Försök att hålla er för skratt, detta är mitt andra svetsprojekt än så länge...

Såhär såg det ut då jag monterat fast generatorn:

Fick köpa ett nytt bälte från mekonomen, för det fick jag punga ut 255 pix.
Med lite tur så håller detta! :)

Ska rapportera om jag märker någon skillnad på förbrukningen.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #43 skrivet: 18 okt-13 kl 22:02 »
Tycker det ser rätt bra ut, men jag är iofs inget proffs.  ::)

Drämde du till det med en hammare för att kolla att det verkligen sitter med? Specellt om man pinnsvetsar kan det ju se jädrigt snyggt ut, men så drämmer man till det och allt faller sönder. Lyckades jag med några gånger i början (och är en bidragande orsak till att jag i princip bara kör MIG numera ;D ).

Jag skulle lacka med nåt bra med (hammarlack?). Det är rätt elak miljö i ett motorrum, det lär rosta rätt duktigt.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Håning

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 18 okt-13 kl 22:05 »
Tycker det ser rätt bra ut, men jag är iofs inget proffs.  ::)

Drämde du till det med en hammare för att kolla att det verkligen sitter med? Specellt om man pinnsvetsar kan det ju se jädrigt snyggt ut, men så drämmer man till det och allt faller sönder. Lyckades jag med några gånger i början (och är en bidragande orsak till att jag i princip bara kör MIG numera ;D ).

Jag skulle lacka med nåt bra med (hammarlack?). Det är rätt elak miljö i ett motorrum, det lär rosta rätt duktigt.
Du får träna mera på pinne om det ska bli nått :)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 18 okt-13 kl 22:06 »
Du får träna mera på pinne om det ska bli nått :)

Jag är bara en glad amatör, det går så långt mellan svetstillfällena att jag hinner glömma pinntricken mellan gångerna så då är det lättare med MIG. Men nu håller vi på att spåra ur här med.  ;)

-- Bruce Schneier '08

torbjorn

• Medelpad
« Svar #46 skrivet: 18 okt-13 kl 22:53 »
Beträffande att köra den här Skodan på E85, så förmodar jag att den har centralinsprutning (Bosch Mono-Jetronic eller Mono-Motronic) ?
I så fall beter den sig förmodligen som alla andra bilar med det insprutningssystemet, dvs att den säkert klarar 50 % E85 i bensinen utan minsta problem men vissa exemplar (det är inga skillnader beroende på bilmodell eller motortyp, utan helt individuellt beroende på toleranser hos spridare, bränsletryckregulator mm) går att köra på 100 % E85 utan att lambdaregleringen kommer utanför gränserna.
Lämpligen skaffar man en VAG-COM -kabel (ett par hundralappar på eBay) och installerar programmet på en gammal laptop, så kan man lätt övervaka vad som händer under körning, förvissa sig om att inga felkoder dyker upp osv.

Insugningsrörsförvärmningen går bra att använda som kallstarthjälp när man kör på ren E85. På bilar med Mono-Jetronic slås den till så snart man slår på tändningen då motorn är kall, då är det bara att vänta 30 sekunder från tändningstillslag innan man startar. Har den det modernare Mono-Motronic så slås förvärmningen till först då motorn har startat, på sådana bilar måste man ordna en strömbrytare för att slå till förvärmningsrelät för hand.

Skulle bilen ha ett modernare s k multipoint-insprutningssystem med en spridare per cylinder (det kan exempelvis tänkas heta Simos eller Motronic) så ska man inte vänta sig att den klarar mer än 20-30 % E85 innan det blir problem med lambdaregleringen, opålitlig tomgång, dåligt svar på gaspådrag mm. Och då finns det inte heller någon elektrisk insugningsrörsförvärmning som kan utnyttjas som starthjälp.

krikav

• Hälsingland
« Svar #47 skrivet: 18 okt-13 kl 23:40 »
Attans... Jag har multi point injection.
Nåväl, finns kanske fördelar med det också. :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #48 skrivet: 19 okt-13 kl 07:39 »
Attans... Jag har multi point injection.
Nåväl, finns kanske fördelar med det också. :)

Jodå, visst finns det fördelar med sådana system också. T ex att det kan börja lambdareglera tidigare efter kallstart än en centralinsprutning, och på det sättet spar man en del bränsle vid kortkörningar.
Ska man konvertera ett sådant system så gör man det bäst med ett s k piggybacksystem som man kopplar in mellan bilens insprutningsstyrdon och spridarna. Det finns ett antal olika sådana på marknaden, t ex Flexitune eller Bioadapter.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #49 skrivet: 19 okt-13 kl 07:54 »
Ska man konvertera ett sådant system så gör man det bäst med ett s k piggybacksystem som man kopplar in mellan bilens insprutningsstyrdon och spridarna. Det finns ett antal olika sådana på marknaden, t ex Flexitune eller Bioadapter.

Nu blir jag lite nyfiken. Jag funderade på att konvertera en bil för ett antal år sen och funderade just på om det gick att plugga in nåt mellan spridare och styrning, men hittade aldrig nånting färdigt och det lät som lite för mycket jobb för för liten vinst att bygga nånting eget...

Hur jobbar de här systemen? De förlänger bara öppningstiden med lämplig extra period, eller?

-- Bruce Schneier '08

Existens

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 19 okt-13 kl 11:58 »
...jag hoppas herr'n skämtar?

Nej. Jag skämtar inte. Det vore att avvika från ämnet.

I tråden behandlas de små små besparingarna, och det är inget tal om nån trafiksäkerhet.

Vill man slippa plocka bort generatorn och bara får den att snurra fritt, så är att släcka lyset ett effektivt sätt.
Jag hade en Caddy-diesel å 90-talet.  Där gick laddningen sönder, men genom att släcka lyset och stänga av fläkt och allt annat som drog ström så kunde vi köra i flera veckor med den innan batteriet behövda laddas igen. Den hade ju heller ingen dator som behövde ström.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #51 skrivet: 19 okt-13 kl 12:47 »
I tråden behandlas de små små besparingarna, och det är inget tal om nån trafiksäkerhet.
[...]
Jag hade en Caddy-diesel å 90-talet.  Där gick laddningen sönder, men genom att släcka lyset och stänga av fläkt och allt annat som drog ström så kunde vi köra i flera veckor med den innan batteriet behövda laddas igen. Den hade ju heller ingen dator som behövde ström.

Det är dumsnålhet att spara på något som i stället ökar riskerna, för det är få saker som är så dyrt som just olyckor. Det är inte bara materiella kostnader, som tex bilen, utan även kostnader för samhället och för individen för skador, rehabilitering etc eller, om man ska vara rktigt pessimistisk, kostnader relaterade till dödsfall. Att ha ljuset påslaget är en rätt liten kostnad i det stora hela, men det gör att du syns väldigt mycket bättre. Speciellt i motljus.

Och jag är tveksam till om en bensinare går i veckor utan att laddas, men det är nog inte så mycket datorer som tändelektroniken som begränsar det. Datorerna i sig är nog de små strömförbrukarna i sammanhanget, däremot drar nog tändspolar och bränsleinsprutning en del när de jobbar. Totalt sett borde de dock dra mindre än mekaniskt styrd insprutning (motortillverkarna tittar även på att ersätta luft- och avgasventilerna med elektriskt styrda ventiler för att på så sätt spara ytterligare bränsle) så i det stora hela lär det vara en mijlöbesparing "trots" generatorn.

Eller för att vända på det; vad drog den där Caddy Dieseln per mil och vad drar en modern motsvarighet?

-- Bruce Schneier '08

Existens

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 19 okt-13 kl 13:12 »
Och du tycker inte det är märkligt att få för sig att koppla ur styrservon för att spara bränsle?

Att lära sig att köra vettigt och skaffa sig en modern ändamålsenlig bil, lär ju spara mångdubbelt mer än att experimentera med att koppla bort grejer.

Vad gäller Caddyn så var det en sån där bil där bränslemätaren var trasig, och när man kört länge som tusan, som man tyckte, så skulle man tanka och det gick kanske i 5 liter.
Det var en extremt snål bil och drog väl runt 0,4-0,5 trots att jag hade bra lass på jämt. En av mina anställda missade dessutom att den var 5-växlad, eftersom växelspaksknoppen var från en annan modell  :) så han körde på 4-an i ett halvår.

En bensinare går inte länge utan ström. En Volvo 945 jag hade la av att ladda ibland, och det gick inte många mil innan man såg att instrumentbelysningen började mörkna, och skulle man då starta så var den stendöd.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #53 skrivet: 19 okt-13 kl 13:20 »
Lite oaktuellt idag med släckta lysen för att spara ström annat än vid nödfall, eftersom det finns LED.

När det fortfarande var vanligt med bilar som inte hade lyset på under dagtid så tittade man efter dem på ett annat sätt. Nuförtiden sorterar hjärnan automatiskt in en nedsläckt bil i facket stillastående, vilket gör en nedsläckt bil betydligt farligare idag än den var förr.

VW dieslarna var tidigt riktigt snåla, även med dagens mått. Det är för mig ett mysterium hur en del fabrikanter fortfarande verkar tillverka motorer för marknader där bränslepriset ligger kring 1-2 kr/l.

krikav

• Hälsingland
« Svar #54 skrivet: 19 okt-13 kl 14:01 »
Och du tycker inte det är märkligt att få för sig att koppla ur styrservon för att spara bränsle?
Att lära sig att köra vettigt och skaffa sig en modern ändamålsenlig bil, lär ju spara mångdubbelt mer än att experimentera med att koppla bort grejer.

Bilen är ändamålsmässigt, och jag kan köra vettigt.
Styrservon behövs absolut inte, och påverkar inte säkerheten på något vis.

Självklart ska man plocka de lågt hängande frukterna först.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 19 okt-13 kl 15:34 »
Styrservon behövs absolut inte, och påverkar inte säkerheten på något vis.

Lite konstigt att det sitter servo i nästan varenda bil nuförtiden, även småbilarna. Även AC är vanligt. Visst är det bekvämt, men det verkar ha blivit standard, inte ett lyxigt tillval.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #56 skrivet: 19 okt-13 kl 18:42 »
Nu blir jag lite nyfiken. Jag funderade på att konvertera en bil för ett antal år sen och funderade just på om det gick att plugga in nåt mellan spridare och styrning, men hittade aldrig nånting färdigt och det lät som lite för mycket jobb för för liten vinst att bygga nånting eget...

Hur jobbar de här systemen? De förlänger bara öppningstiden med lämplig extra period, eller?

I allra enklaste fall ökar de öppningstiden med en fast faktor, t ex 30 %. Men lite mer avancerade system (dvs de flesta nuförtiden) ger också en extra förlängning av öppningstiden i samband med kallstart, och många kan dessutom blanda sig i lambdaregleringen så att bilen får så att säga fullständiga FFV-egenskaper utan att man behöver koppla om något manuellt mellan etanol- och bensindrift.

torbjorn

• Medelpad
SV: (Ämne saknas)
« Svar #57 skrivet: 19 okt-13 kl 18:46 »

Jag har inte direkt räknat på det, men har kunnat konstatera klara skillnader i bränsleförbrukning vid perioder då jag mest bara har kört till och från jobbet och det har varit på gränsen till om man ska använda motorvärmare eller inte.
Men när det gäller andra faktorer än just bränsleförbrukning (t ex utsläpp av oförbrända kolväten, motorslitage, nersmutsning av motorolja mm) så lönar det sig definitivt alltid att använda motorvärmare.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #58 skrivet: 19 okt-13 kl 18:59 »
Lite konstigt att det sitter servo i nästan varenda bil nuförtiden, även småbilarna. Även AC är vanligt. Visst är det bekvämt, men det verkar ha blivit standard, inte ett lyxigt tillval.

Det är nog mycket för att i och med att det är så vanligt som det är så kostar det väldigt lite extra i konsumentled, vilket leder till att det blir dyrare för tillverkarna att ha valbarhet där än att bara helt enkelt baka in det i standardmodellen direkt. Valbarhet innebär fler varianter att tillverka och ha i lager, vilket bara stökar till och fördyrar logistiken.

Det är rätt ovanligt med bilar som har mekanisk fönstervev eller speglar som inte är elektriskt styrda med numera...

-- Bruce Schneier '08

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser