Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiskt foder?  (läst 6033 gånger)

Ingvar2

• Gäst
Ekologiskt foder?
« skrivet: 25 feb-07 kl 15:38 »
Håller på och räknar på lite kalkyler om att gå över till ekologiska grisar.. Finns det nån här som vet ungefär vad färdigt helfoder till grisar kostar (i lite större kvantiteter då), bulkvara...tacksam för lite tips.. :)

Alba

• Södermanland
Re:Ekologiskt foder?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-07 kl 21:52 »
Undersökte för ett par år sedan om det fanns någon ekologisk "färdigmat" att köpa, antingen i säck eller bulk.

Då fick jag svaret att det inte fanns, utan att jag i så fall fick komponera mitt eget och köpa från bönder.

Minns inte riktigt vilka jag ringde, men Svenska Foder var ett av dem. Kollade nu och de verkar ha ekologiskt grisfoder, enligt hemsidan:
http://www.svenskafoder.se/

Vet inte om detta var till någon hjälp, men lycka till!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 mar-07 kl 13:51 »
Vi köper hem helkorn och havre i bulk. Krossar allt i kornkrossen.  Kostar 1.79 ekl. moms och inkl. frakt.

Något ekologiskt foder har jag inte tagit reda på om det finns. Köper kornet från lantmännen.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Ingvar2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 16:06 »
Tack för svaren :) Nu fick det bli telefonen iaf...svenska foder uppdaterar aldrig sin hemsida, så svaret där blev att det fanns inte nåt ekofoder hos dom längre. Lantmännen har fullt sortiment,men det kostar rätt bra.... Men mina planer grusas ändå av kravregler som säger att man måste ha 50% egen spannmål så vi får räkna vidare...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-07 kl 16:07 »
Hur många räknar du på ?
Har du konventinella grisar nu ?

Jag har en bidragskalkyl på 200 st Ekologiska slaktsvin / år och den är ingen rolig läsning  :-\

Täckningsbidrag1 var 173:- per gris....
Täckningsbidrag2 var 10:- per gris .... ::)

måste jag ange källan nu ?
"internt forumsskämt"
8)
« Senast ändrad: 07 mar-07 kl 16:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 mar-07 kl 22:41 »
Griskalkyler är sällan rolig läsning.. :-\ .  Vi räknade på ca 1000 slaktsvin per år med egna suggor då, men det får vi inte ha, så det får isåfall bli ekologiska smågrisar att sälja. Räknar med ca 40-50 suggor.
japp,vi har konventionellt idag,men utegående för att få billigare byggnader..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 04 mar-07 kl 10:40 »
så det får isåfall bli ekologiska smågrisar att sälja.
Räknar med ca 40-50 suggor.

Ja där ser väl bidragskalkylen ljusare ut  :D runt 800 smågrisar per år alltså.
Men hur är det måste du ha kontrakt för att avyttra smågrisarna ?

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 mar-07 kl 20:09 »
Jaha..nu fick jag se siffrorna också..vad bra :) men det var ju sämre än sämst... Då har du räknat på att köpa smågrisar och sälja till slakt antar jag..men ändå tycker jag det var väl dåligt om man tänker sig att få ca 1900 per gris och så bort med fodret,300kg a´2.55 och smågrisen ca7-730kr så blir det ju iaf några hundralappar över..hur har ni räknat? Men när det gäller slaktsvin så är det ju mängden som gör ett eventuellt resultat.  På ekosmågrisar räknar vi med att få 4-500 hundra över per gris,men det ser ut att stupa på kravreglerna nu, vi har för lite mark så det kan bara bli ca 35 suggor och det klarar vi oss inte på,så det får väl bli att köra på som vanligt  :(
Kontrakt är ju skönt att ha,just nu är det dock sånt riv efter grisar så du får mycket bättre betalt utan kontrakt,men det där jämnar ju ut sig när det är överskott..
« Senast ändrad: 06 mar-07 kl 20:12 av Ingvar2 »

paddlaren

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 mar-07 kl 20:50 »
Vi köper hem helkorn och havre i bulk. Krossar allt i kornkrossen.  Kostar 1.79 ekl. moms och inkl. frakt.

Vad är det för kross ni använder?
Vi är intresserade av möjlighet att krossa havre till hästar i ett mindre stall.

christine

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 06 mar-07 kl 22:35 »
En vanlig kornkross. Finns på de flesta gårdar att köpa billigt. Vi köpte vår 1500 kr och den använder vi dagligen.

Om det är ett märke eller modell så har jag ingen susning om vad det är för kross.

Sen så ger vi bara korn/havre med mineraler i speciellt på vintern. De får hösilage som de älskar tugga i sig. På sommare går de på bete.

Och som extra utöver grönsaker från affären. Rotfrukter och potatis, kål kokas i gryta.

Funderar starkt på att satsa på ekogris. Och är snart medlem i SMAK.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 07 mar-07 kl 17:21 »
Jaha..nu fick jag se siffrorna också..vad bra :) men det var ju sämre än sämst...
Då har du räknat på att köpa smågrisar och sälja till slakt antar jag..men ändå tycker jag det var väl dåligt om man tänker sig att få ca 1900 per gris och så bort med fodret,300kg a´2.55 och smågrisen ca7-730kr så blir det ju iaf några hundralappar över..hur har ni räknat?

UT
1 smågris ekologisk...ca28kg.....676 kr (utan moms)
1 förmedlingsavgift......................80 kr
Ekologisk fodersäd 190 kg.....277 kr
Ekologisk foderärt  57 kg........103 kr
Koncentrat.............54 kg........206 kr
Grovfoder.................................30 kr
Halm........................................ 30 kr
KRAV avgift...............................20 kr
foderberednigng.......................12 kr
diverse.....................................20 kr = ca 1454 kr

IN
*Griskött....ca 85 kg.................962 kr
Eko tillägg..............................564 kr
Leveranstillägg........................54 kr
Gödsel.....................................50 kr = ca 1630 kr kr

kalkylen är inte på 2007 års grispris  :-[
och * inbegriper att 30 % av grisarna inte klarar högsta Ekotillägget.

Ingvar2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 mar-07 kl 17:38 »
Ja,där ser man,det plockar till... :-\.. siffrorna ser ju rimliga ut tycker jag,möjligen att intäkten skulle kunna vara lite högre speciellt om man får upp dom i lite högre vikt..90-94 kg,då blir det ju lite mer pengar. Men tyvärr är det ju så här det ser ut, så ska det bli nåt så behöver man ju omsätta kanske 3000 grisar/år,då blir det ju lite.

Christine...Hur tänker du när det gäller din satsning på eko-grisar?

christine

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 07 mar-07 kl 22:06 »
Jag tänker så här att vi tar upp beställningar på hel, halv och kvarts gris. Levererar dom till hösten. Styckad och klar. Kör själv grisarna till slakteriet som ligger ca 2 mil bort.

Vi tar 45 kr/kg inkl. styckning.

Det vi inte får sålt av våra grisar skickar vi till slakteriet vid kusten.

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 08 mar-07 kl 22:04 »
Jag kör mina grisar i ett hästsläp. Och det fungerar alldeles utmärkt. Om det krävs tillstånd till det vet jag inget om. Men det finns ju så många regler så. ::) ::) ::) ::) ::)

Sirpa

• -
Re:Transport tillstånd....
« Svar #14 skrivet: 09 mar-07 kl 10:51 »
Det krävs tillstånd!
Både för dig och släpet. Hur kan du ha missat det ?
Har ju skrivits massor om det i pressen.
-Släpet ska besiktas och godkännas.
-Och du ska ha ett godkänt transportörs tillstånd.

Att inte ha koll på vilka regler som gäller - kan bli dyrt !   ::)
« Senast ändrad: 09 mar-07 kl 17:04 av Ulla-Bella »
Höns och Liljor i min trädgård.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 mar-07 kl 11:54 »
Paragrafryttare tillika besserwisser Eriksson här. Enligt EU-förordning 1/2005 får man frakta sina egna djur upp till fem mil förutsatt att man har kompetens för det och yadda yadda. Inget krav på registrering eller förhandsgodkännande. Finns det några andra regler för Sverige?

Sirpa

• -
Re:djurtransport
« Svar #16 skrivet: 09 mar-07 kl 12:04 »
Finns det några andra regler för Sverige?
Jag kör inga djur till slakt själv.
Men vad jag hört måste man ha transportörs tillstånd (D104 intyg) för att köra levande djur och för att få det måste man ha en godkänd transport av kommunen (D103 intyg) ?

Hoppsan  :-[ det var föreslaget ändring av de reglerna nu den 5 Januari 2007 ?
1 kap.6 §
För fordon med tillhörande behållare som används vid djurtransporter som underskrider åtta timmar och som har samband med ekonomisk verksamhet gäller följande:
1.Fordon och behållare ska godkännasenligt det förfarande som anges i 1 a kap. 5 §,
2.godkännandets giltighetstid är fem år,
3.om fordonet eller behållaren ändras eller byggs om på ett sätt som påverkar djurens välbefinnande, upphör godkännandet att gälla.
Punkterna 1-3 gäller inte för transporter avegna djur som djurhållarna utför med egna fordon och behållare på avstånd understigande 65 km från deras anläggning.

:-\ måste allting ändras heeela tiden  :-\ så man aldrig vet något säkert..
« Senast ändrad: 09 mar-07 kl 17:02 av Ulla-Bella »

christine

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 09 mar-07 kl 13:38 »
Vi hyr en godkänd djurtransport och vi kör 2 mil med våra djur. Så vad är problemet. Vår policy är att våra djur ska köras till slakteriet av oss. Jag leder in våra djur i transporten och jag leder dom ut ur transporten.

Visst kan jag söka tillstånd om det ska göra dig nöjd, Ulla-Bella. ::) ::) ::) ::) :P

Sirpa

• -
« Svar #18 skrivet: 09 mar-07 kl 16:51 »
Vi hyr en godkänd djurtransport och vi kör 2 mil med våra djur. Så vad är problemet. Vår policy är att våra djur ska köras till slakteriet av oss. Jag leder in våra djur i transporten och jag leder dom ut ur transporten.
Visst kan jag söka tillstånd om det ska göra dig nöjd, Ulla-Bella. ::) ::) ::) ::) :P
Men vad händer här ?
Jag gjorde ett inlägg tilll Ulric om transportregler och du skriver så här ?
Otrevligt  :-\  :-\

Men om vi ska fortsätta prata regler, så gäller andra regler om man hyr transport än om man använder en egenägd.
« Senast ändrad: 09 mar-07 kl 17:11 av Ulla-Bella »

christine

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 09 mar-07 kl 19:04 »
Vi hyr en djurtransport släp och mig veterligen har det aldrig krävts tillstånd för att frakta sina djur. I såfall skulle djurskyddsmyndigheten drunkna i ansökningar från hästägare och andra djurägare.

Sen så förstår jag på ansökningarna att det gäller djurtransportFORDON som man måste söka tillstånd för och inte släp.

Vi hyr vår djurtransportsläp av en firma i kristianstad i värmland per halvårsvis och de skulle i såfall upplysa oss om att man ska ha tillstånd för att frakta djur.

::) ::) ::) ::) ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser