Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Missbildad kyckling, avliva?  (läst 2545 gånger)

Teo!

• Uppland
Missbildad kyckling, avliva?
« skrivet: 07 okt-13 kl 17:14 »
Har en dagsgammal kyckling som har fel form. benen petar rakt fram och vingarna rakt ut. den kan inte gå så den ligger bara och skriker och sprattlar. det är mkt liv i den men jag antar att vi blir tvugna att avliva den då den int kan gå/äta. Villken metod använder ni när ni avlivar kycklingar/villket sätt är bäst/enklast?
Tack på förhand/ Teo
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

Cathrin73

• Södermanland
SV: Missbildad kyckling, avliva?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-13 kl 19:25 »
Jag har inte tagit bort nån liten kyckling själv men min man har gjort det vid några tillfällen och han har huggit huvudet av dem, precis som med stora. Jag vet inte om det är bästa sättet men det går snabbt i alla fall.

Tråkigt när de inte mår bra  :(

Hoppas det går bra för dig att ta bort den.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 08 okt-13 kl 08:23 »
kastar dom bara i något hårt tex en sten platta

Lisen

« Svar #3 skrivet: 08 okt-13 kl 08:26 »
Jag bedövar och avblodar på samma sätt som med större fåglar, slår bakhuvudet mot något hårt och klipper eller hugger av huvudet.

Bedövningen är det viktigaste..

Teo!

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 okt-13 kl 17:18 »
Jag kan nu meddela att kycklingen har lärt sig gå, äta och allt så bra så jag nu är osäker på vilken som är den. mamman till kycklingarna trampade ihjäl en och jag är nu nästan säker på att hon hade trampat på den med och att det var därför den såg så konstig ut.
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

Alexn72

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 okt-13 kl 21:56 »
vid avlivning så brukar jag ta 2 vedklabbar och slå till, då mosas huvet och avblodningen börjar med

Dela detta:

* Inloggade just nu

1026 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser