Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  våran katt kissar lite varstans  (läst 2402 gånger)

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
våran katt kissar lite varstans
« skrivet: 25 feb-07 kl 11:49 »
hej
jag undrar lite om det är någon som
har ett svar på varför eller funderingar

vi har en kattunge (och två vuxna katter)
som kissar där det passar honom
vi har försökt att visa lådan och han sköter det hyffsat
men så ibland .. ser man honom sitta någon helt annanstans
han har kissat i sängen och soffan
imorse satt han i vedpåsen  :-\

men när jag lyfte i honom i lådan hoppade han bara ut
och ville inte alls kissa

hmm.. vet inte riktigt hur jag skall göra för att få honom rumsren

han är väl ca 6 månader

kan det vara något med könsdrift ?
eller vill han markera över sina "storebröder"

tacksam för alla tankar och funderingar
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:våran katt kissar lite varstans
« Svar #1 skrivet: 25 feb-07 kl 12:08 »
Vissa katter blir inte "rumsrena"  :-\

Min egen långa erfarenhet av huskatter  :) är att
enklast är att ta bort dom individer som inte fungerar som dom ska i huvet.....

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 25 feb-07 kl 14:07 »
Kastrera honom och hoppas på att det blir bättre.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 25 feb-07 kl 14:57 »
Eller är missen sjuk? Om han dricker mycket samt kissar mycket kan det vara ett njurproblem. En av mina katter hade det när han var liten. Han hann helt enkelt inte till lådan när det var dax att pinka, eftersom det kom så mycket och så ofta. Han blev bättre när jag slutade ge honom torrfoder. Det kanske är som med människoungar, att deras njurar inte tål för mycket salt när dom är små?

Men kastrering är det ändå dags för.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 25 feb-07 kl 15:40 »
Har den aldrig varit rumsren eller är detta ett nytt problem? Är det nytt kan det som sagt vara sjukdom eller dags för kastrering. Det kan också vara en protest mot någon förändring, t ex ny sorts kattsand, ommöblering, ny familjemedlem - djur eller männsika. Du kan prova att rengöra lådan med klorin, det är en doft som får katten att kissa där. Likaså kan du rengöra med citrondoft där den har kissat.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 feb-07 kl 08:54 »
Kastrera, kan hjälpa. Men ibland blir man tvungen att göra något drastiskt...
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Bondmoran

« Svar #6 skrivet: 26 feb-07 kl 11:39 »
hej
jag undrar lite om det är någon som
har ett svar på varför eller funderingar

vi har en kattunge (och två vuxna katter)
som kissar där det passar honom
vi har försökt att visa lådan och han sköter det hyffsat
men så ibland .. ser man honom sitta någon helt annanstans
han har kissat i sängen och soffan
imorse satt han i vedpåsen  :-\

men när jag lyfte i honom i lådan hoppade han bara ut
och ville inte alls kissa

hmm.. vet inte riktigt hur jag skall göra för att få honom rumsren

han är väl ca 6 månader

kan det vara något med könsdrift ?
eller vill han markera över sina "storebröder"

tacksam för alla tankar och funderingar

Men då hade han ju redan kissat  ::)så han hade ju inte i lådan att göra.
Börja med att kastrera honom och medans han är hos veten skaffar du ett par lådor till om du bara har en låda. Du kan ha två olika sorters kattsand så det finns en valmöjlighet. Tänk på att katter vill ha det lite privat när de gör ifrån sig och samtidigt vill de ha överblick och inte känna sig inträngda. Han måste alltså lätt kunna komma ifrån lådan ifall bröderna kommer.  

Skulle det ändå inte fungera finns det ett preparat hos veterinärerna, en sorts dosa som du sätter i vägguttaget och som avger för katten naturliga ämnen som är lite lugnande och det brukar fungera bra. Har flera bekanta kattvänner som har sådana dosor.

Om inget skulle visa sig fungera efter att han fått tid på sig kan en rastgård( där han kan få vara ibland) vara ett alternativ så han får mer rörelseutrymme. Många katter får inte sitt rörelsebehov tillfredställt.
Att prova annan mat är en god idé, inga djur är skapta till att äta torrfoder. Men det finns ändå en del bra märken och många katter fungerar alldeles utmärkt med dom. Men det löser inte kissproblem.

I sista hand kan en omplacering vara aktuell, han kanske inte trivs tillsammans med sina bröder hur väl omhändertagen han än är. De är ju också individer.

Lycka till och berätta gärna hur det går för dig och kissen !

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 26 feb-07 kl 14:33 »
Dosan Bondmoran pratade om heter Feliway och innehåller feromoner ett slags hormon som sägs ha lugnande verkan. Alltid värt att prova. Fungerar även på vissa fertila hankatter.

SarLa

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 feb-07 kl 16:53 »
imorgon skall jag ringa vetrinären
maten har jag redan ändrat på

och mer lådor är på g

de har nu två lådor plus att
de andra katterna gör sina behov mest ute

kastrering är nog det jag hoppas mest på
nu får han ju mjukmat 3 -4 gånger om dagen
och torrfoder står alltid framme
royal canin inne o ute katter

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

sheeplady

« Svar #9 skrivet: 03 mar-07 kl 20:42 »
En sak till som kan påverka...var är han uppfödd?? Utomhus, som tex i en bod eller ladugård, eller är han uppfödd inomhus? Tyvärr är det ofta så att katter som är födda inomhus har mycket svårare att bli rumsrena, eftersom de inte har fått lära sig "krafsa" på samma sätt som ute. Där kan de "krafsa" precis utanför sin sovplats var som helst. Inne har de bara en bestämd plats. En sak till...han får väl ingen ren mjölk??  

Håller tummarna för dig att katreringen hjälper något iallafall ::)
Hundar, ungar och hembryggt äppelvin! Det är livet på en pinne. Några rödkullor, några fåroch lite höns, ankor och gäss...sen har man allt!!!!

SarLa

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 mar-07 kl 12:35 »
hejsan

tackar för all hjälp och synpunkter

jag har alltid torrfoderframme men nu får han mycket mera mjukmat
och så fort jag hör han knapra .. så får han lite mjukmat istället  :-[

men nej inte någon mjölk, den äldsta katten vi har han tål inte mjölk så det har blivit så att ingen av de tre får

nu är han kastrerad, trattar sig runt i huset
fastnar under soffan men han verkar vänja sig vid den nu
men hur länge skall han ha tratten
idag tycker jag mig inte sett att han försökt slicka på såret men samtidigt är det ju lite svårt att veta .. hans hygien blir ju lidande med tratt

han är nog uppfödd inne
en bondkatt .. vi ville ha en hona .. och trodde det var så tills bollarna dök upp *s* ::)

Skogskarl

• Me, and my crazy self.......
« Svar #11 skrivet: 04 mar-07 kl 18:52 »
Angående maten: Fråga veterinären, min veterinär rekommenderade mer torrfoder, eftersom blötfodret ofta i längden kan ge problem med njursten o.dyl.

Angående kissproblemet: Jag fick en kattunge i höstas som var precis likadan, d.v.s. ibland gick hon på lådan & ibland någon annan stans.
Tjejen som jag fick henne av försäkrade att hon varit rumsren tidigare ???. Jag fick då tipset att skura alla golv mkt. noga med vanlig grönsåpa. & efter det så har det aldrig varit några problem mer.
Jag fick förklaringen att detta beror på att nästan alla andra skurmedel innehåller ammoniak, & det kan av en del (både hundar & katter) uppfattas som urinlukt, & att det därför är helt ok. att pinka där.

Om du inte redan använder grönsåpa så kan det ju vara värt ett försök, & rent blir det ju ändå, för såpa är ju inte sämre än nå´t annat.
Är en ganska vanlig man på 38 år, 182 cm, blond blåögd & lagom tung. Jag bor själv med  2 katter i ett mysigt hus i skogskanten.
Jag söker här efter en likasinnad tjej, för vänskap eller mera.Ett stort intresse är gammaldags indianhantverk, indiankultur & indianernas hela sätt att tänka.

SarLa

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 mar-07 kl 18:22 »
jag andvänder grönsåpa

men jag tog ut honom
och vi gick på gräsmattan
satte han sig bara rätt upp och ner och kissade

typ hund manér   ::)

fast han kissar inne på golven ännu
 :-\

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 14 mar-07 kl 18:51 »
En hankatt i den åldern kan mycket väl börja pinka revir. Tom katter som tidigare "gått i lådan" kan göra det. Kastreras katten hjälper det med största sannolikhet. Ingen ide att spekulera om maten eller sådant, nästan inga katter får felaktig mat, då de oftast mest får foder avpassat för katt, och de demonstrerar gärna kräset om det inte passar.  Vi bor invid en starkt trafikerad väg, så vi har "innekatt" och en sådan måste kastreras.

En gång när jag skulle steka bacon, framkom vid stekningen en mycket obehaglig odör, och jag trodde först att det var skämt kött, men det visade sig att vår Max hade nått puberteten, han pinkade även i min frus innetofflor. Efter ett besök hos vetrinären slutade han med detta, och har varit världens bästa katt och musjägare  nu i tio år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

SarLa

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 14 mar-07 kl 21:57 »
jo men tyävrr är han redan kastrerad nu

två veckor sedan
men han kissar på golvet på filten i soffan  :-\

Balbina

• -
« Svar #15 skrivet: 15 mar-07 kl 10:14 »
hejsan

tackar för all hjälp och synpunkter

jag har alltid torrfoderframme men nu får han mycket mera mjukmat
och så fort jag hör han knapra .. så får han lite mjukmat istället  :-[

men nej inte någon mjölk, den äldsta katten vi har han tål inte mjölk så det har blivit så att ingen av de tre får

nu är han kastrerad, trattar sig runt i huset
fastnar under soffan men han verkar vänja sig vid den nu
men hur länge skall han ha tratten
idag tycker jag mig inte sett att han försökt slicka på såret men samtidigt är det ju lite svårt att veta .. hans hygien blir ju lidande med tratt

han är nog uppfödd inne
en bondkatt .. vi ville ha en hona .. och trodde det var så tills bollarna dök upp *s* ::)

Tratt??? det brukar man väl inte sätta på katter? Min vet. sa att katter läker så fort så de brukar inte hinna slicka sönder såren. Dessutom brukar de inte slicka på såren.
Tråkigt att han fortfarande kissar inne. Kan det vara problem med njurarna eller urininfektion???
Katter brukar väl annars vara väldigt noga med var de kissar. Mina ser alltid till att gräva sig en toalett innan de kissar.

SarLa

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 mar-07 kl 07:06 »
jodå tratten fick jag med från vetrinären

men nu har det läkt bra och fint

men han sätter sig ändå
på filten  :-\

Balbina

• -
« Svar #17 skrivet: 16 mar-07 kl 09:56 »
Ta bort filten. det kan ha blivit till ett beteende om han gjort det länge och ända sättet att bryta ett beteende (om det inte finns en bakomliggande orsakex. urinvägsinfektion) är att ta bort möjligheten att utföra beteendet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser