Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galt & gylta  (läst 1844 gånger)

krusenstierna

• Västergötland
Galt & gylta
« skrivet: 04 okt-13 kl 10:35 »
Vi har två gyltor...släppt in galt och han har gjort vad han ska  ;D
Har sökt och letat men kan ingenstans hitta om vi kan låta galten gå kvar hos tjejerna eller om han behöver flytta ut igen... ???

Tacksam om någon vet  :-[

Existens

• Gäst
SV: Galt & gylta
« Svar #1 skrivet: 04 okt-13 kl 11:48 »
Om han är snäll mot dom och förstår att det roliga nu är över för den här gången, så är det inga problem, då kan dom gå ihop.

Då håller han dessutom reda på eventuellt omlöp om 3 veckor.

När det är dags för grisning ska han dock inte vara hos dom.

krusenstierna

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 okt-13 kl 17:12 »
Tack :)
Han är snäll vid dom så då får han gå kvar ...

Hantverksmora

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 okt-13 kl 19:00 »
Va bra att du ställde den frågan så slapp jag ha ha  o:) Ville med veta ....

Drutten

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-13 kl 20:55 »
Håller med Existens, när det är dags att grisa så ska han inte vara med. Första gången jag hade sugga och galt så fick galten vara med efter att jag läst det som tips. Men det var inte bra. När suggan skulle grisa så jagade hon ut galten. Hon la sig till rätta och fick några kultingar, galten kom in, hon blev arg och jagade ut honom igen med följden att hon klev ihjäl ett antal kultingar innan jag hann stänga dörren till lagården så hon fick vara i fred.

I år råkade jag ut för tjuvbetäckningar, (då jag slarvat att ta bort galten) så jag hade ingen aning om när de skulle grisa i sommar.
Följden blev att 3 st grisar grisade samtidigt ute i skogskanten i hagen. En för sig själv och 2 låg skavfötters. (inte så bra). Det intressanta i det är att jag upplevde kultingarn mer livfulla och snabbare på benen och ut och springa, än när dom grisade i lagården.
/Drutten

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 23 nov-13 kl 00:10 »
En av våra gyltor blev tjuvbetäckt, och grisade mitt i vintern.  Ute.  Hon sökte upp den tryggaste plats hon kunde hitta:  I hyddan mellan Mor och Far.   :-* :-*  Men ungefär varannan kulting gick åt fel håll efter födseln, och knatade längs sin mammas rygg.  Då ska dom ju gå runt trynet också, och hitta en spene.  Men mittemot mammas rygg fanns Mormors spenar, och Mormor tyckte det var mysigt att blir klappad på magen ...  Så jag fick böja mig in - jag var ganska rädd - och kasta över de vilsekomna till en fungerande spenrad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser