Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vin som blev vinäger  (läst 2166 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Vin som blev vinäger
« skrivet: 30 sep-13 kl 21:06 »
För några år sen spontajäste jag fläderblomsvin, det blev kanonlyckat. Efter det har jag gjort nya försök, med varierande framgång. I somras satte jag nytt fläderblomsvin, som nu har blivit vinäger. (Nån som har tips på vad man gör med 13 liter vinäger?) Hur vet man när det är färdigt? Hur ska det förvaras? Går det spara vinägermodern?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

albert14

• Skåne
SV: Vin som blev vinäger
« Svar #1 skrivet: 07 okt-13 kl 14:24 »
Har vinägern slutat jäsa? Doftar den kraftigt av vinäger? Smakar den bra? Om Ja :) Grattis då du en himla massa god vinäger till chutney eller annat kul.
Sila så mycket du vill ha, du kan koka upp den lite för att pastörisera den men jag vet inte om det behövs vinägern lär väl hålla sig en evighet om du förvarar den som du skulle med vanlig köpe-vinäger?

Jag hade testat att spara modern i lite vinäger i en burk eller nåt i kylen... skulle det skita sig gör det ju inget i ditt fall- du har ju 13 l! redan dessutom så verkar det ju finnas del av sporerna i det utrymmet du lagrar ditt vin redan :)

kurt

« Svar #2 skrivet: 07 okt-13 kl 17:03 »
De som gör vin med vildjäst måste ha förhållanden så att de bakterier som bildar vinäger missgynnas:

http://winemakermag.com/758-wild-yeast-the-pros-and-cons-of-spontaneous-fermentation
http://winemakermag.com/569-preventing-off-flavors

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-13 kl 11:20 »
Jodå, det är en alldeles utmärkt fläderblomsvinäger! Jag försökte fiska upp vinägermodern med en hålslev, men den höll inte ihop och sen sjönk den. Enligt en bok som en kompis har så dör visst modern om den sjunker. Jag har tappat upp vinägern på flaskor som står i matkällaren nu. Behöver den pastöriseras? Hur varmt och hur länge isf?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare
JHe, Bokohammare, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser