Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nojig ansökan om höns  (läst 2674 gånger)

Katla.PåRiktigt

• Uppland
Nojig ansökan om höns
« skrivet: 30 sep-13 kl 16:15 »

Jag håller på och filar på en ansökan om tillstånd att hålla fem höns på baksidan i vår villaträdgård. Det är en liten trägårdsplätt (130 kvm) så jag är lite orolig att jag ska få avslag. De i grannskapet som har höns har större trädgårdar. Har gjort en ritning där jag visar på huset på 3 kvm och hönsgården på 21 kvm. Ska jag göra det större? Grannarna på bägge sidor samtycker, men på tredje sidan vetter tomten mot en allmänning och den ägs ju av kommunen...  :( Tomten omgärdas av höga täta häckar och på allmänningsidan är det fullt av stora träd och sly så ingen kommer att störas av hönsen. Men förstår Vallentuna kommun det? Tupp vågar jag inte ens ansöka om... Skriver ner allt jag kan komma på om rengöringsrutiner och säker förvaring av strö och foder. Några tips? Vi har isolerad varmkompost där jag kan lägga matrester och gödsel och använt strö. De frågar vad jag ska göra med disk-och rengöringsvatten. Vattna trädgårdslanden..?  :-\ Kan inte begripa hur de kan ta 900 kr i timmen för att handlägga ärendet (de sa att det tar runt 4 timmar när jag ringde och frågade. Ska inte kommunanställda tjäna sina invånare?
Ifrågasätt allt.

RoHe

• Södermanland
SV: Nojig ansökan om höns
« Svar #1 skrivet: 30 sep-13 kl 17:27 »
Skit i ansökan, det hade jag gjort, alla dar i veckan. Struntar du i tupp är det ingen som lär märka något, om du dessutom tänkt ha hägn. Var lite tyst bara, prata inte så högt om det ::)

Skulle det nu, mot all förmodan uppdagas, spelar du dum bara, "jaha, det visste jag inte," "då tar jag bort dom direkt" "ba ba ba".

Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-13 kl 18:40 »
Ja, vi har precis bestämt oss för att vara anarkister i hönsfrågan. Fast OM nu vi skulle bli tvungna att ta bort dem vore det ju väldigt trist. Men då hade vi å andra sidan aldrig fått ha några i vilket fall som helst. Kommuntjänstemän måtte vara mycket fyrkantiga. Och att det skulle ta fyra timmar att kolla på något flygfoto av området och ringa upp vår närmsta granne köper jag inte. De vill bara sko sig. Det tar mig över 30 timmar att jobba ihop de där pengarna och jag har ingen lust att ge bort dem till de grå.
Ifrågasätt allt.

Vild

• -
« Svar #3 skrivet: 01 okt-13 kl 09:47 »
Har du ringt och pratat med dom per telefon? Det gjorde jag och frågade rakt ut hur dom vill att man ska ha det och om det brukar vara svårt att få tillstånd eller ej. Dom talade om vad för krav dom hade, hur man kunde lösa olika saker, vilka krav dom hade på komposten osv. Jag föreslog olika lösningar som jag fick ok eller avslag på. Så när jag väl skrev ansökan visste jag att jag tagit hänsyn till alla krav. Fast vad jag skulle göra med rengöringsvatten har jag inte behövt tala om - vilket vatten pratar dom om? Fodertråg osv gör jag rent ute på sommarn och inne i diskhon på vintern - hur som helst hamnar det ju ute i backen. Ring och fråga hur dom vill att man tar hand om rengöringsvattnet och vad dom menar med det. Visa intresse att göra rätt så får du medgörliga handläggare.

Hos oss tog dom 835kr i timmen. Dyrt men jag har hört om värre, flera tusen kronor. Så man får väl vara glad för det. Det gick annars väldigt bra för mig att få tillstånd, dom gav mig tillstånd direkt på telefon innan dom skickade ut pappren och frågade om ärendet var brådskande och då skyndade dom på allt och tog mitt på en gång så att jag skulle slippa vänta. Dessutom fick jag tillstånd för höns innan jag ens ansökt om tillstånd för kompost för hönsbajset (vilket jag fick veta att man måste ansöka om för sig) och slapp betala för det tillståndet. Så jag måste säga att jag inte upplevt att kommunen motarbetat mig, däremot är det himla många fåniga krav kan jag tycka. Och dom kunde inte svara på om det var tillåtet att elda gödslet i tunna och andra saker som man tycker att dom borde veta om dom ska kunna godkänna eller ge avslag.

Nu bor jag dock i en annan sthlms-kommun. Lycka till med tillståndet!

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 okt-13 kl 10:17 »
Ja, det är sannerligen många fåniga regler.

Funderar nu på att flytta hit min gamla lekstuga från mina föräldrar och göra om den till hönshus. Den är av timmerstugemodell så borde gå någorlunda lätt att montera ner och sen bygga upp igen. Den har måtten 120 gånger 150 med 150 i takhöjd så är mindre än vad jag tänkt mig. Men om man bara har fyra st dvärghöns i den kanske det kan funka? Kan i gengäld göra utegården större. Så dyrt att köpa byggsats eller lösvirke.  :-\
Ifrågasätt allt.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 okt-13 kl 10:42 »
Nu bör den här tråden kanske flyttas till boende istället, för jag har flera frågor. Varför måste hönsens lucka sitta uppe på väggen och ha en stege upp? Gillar de inte att gå direkt ut på marken? Hur kan man isolera effektivt men tunt så inte isoleringen stjäl för mycket utrymme? Eller kan man ha oisolerat och element istället och är det isf extremt energikrävande?
Ifrågasätt allt.

Vild

• -
« Svar #6 skrivet: 01 okt-13 kl 12:05 »
Nu bör den här tråden kanske flyttas till boende istället, för jag har flera frågor. Varför måste hönsens lucka sitta uppe på väggen och ha en stege upp? Gillar de inte att gå direkt ut på marken? Hur kan man isolera effektivt men tunt så inte isoleringen stjäl för mycket utrymme? Eller kan man ha oisolerat och element istället och är det isf extremt energikrävande?
Att ha luckan en bit upp har en del fördelar. Tex blir det inte lika inbjudande för andra djur tycker jag själv. Sen blir heller inte luckan igensnöad om det kommer mycket snö. Och har man luckan en bit från golvet i hönshuset kommer inte heller små kycklingar ut vilket kanske kan vara smidigt (och vill man att dom ska kunna komma ut kan man ställa ett par tegelstenar som trappa). Sen åker inte heller golvströet ut genom luckan om den sitter en bit från golvet. :) Att man har en ramp ute beror nog mest på att marknivån ofta är lite lägre än huset. Och som sagt håller man snö och ev vattenöversvämning utanför om luckan är en bit från marken. Mina höns gillar dessutom att kunna stanna till på rampen och spana innan dom går ner på marken. Tryggt att sitta en bit upp.

Man måste inte ha isolerat hönshus, men det underlättar för att hålla vattnet frostfritt och en del raser är ju känsligare än andra för kyla, och det är olika kallt på olika ställen i landet. Du måste ju inte ha jättetjock isolering om du vill spara utrymme. Ni kan ju även isolera utvändigt. Vi isolerade med stenull i väggarna och markfrigolit i golv och tak - isolera taket ordentligt för det gör stor skillnad.

Storleken på ditt hönshus blir om jag räknat rätt ca 2 kvm? Det räcker ju till ett gäng ändå - räkna ungefär 3 stora höns/kvm och 2 dvärgar/kvm. Och du kanske får möjlighet att bygga ut det sen. Ett litet hönshus är lättare att värma upp och mindre att städa. Men man brukar vilja utöka med tiden om man har utrymme för hönsen brukar bli fler och fler när man väl har provat på det.. :p

Element kan man ha i hönshuset men då måste du ha ett som är godkänt, vanliga olje- och elelement är inte godkända. Men kan istället ha en värmelampa tex. Till vattnet kan man använda värmeplatta eller värmekabel, går att köpa grejer som är gjorda för hönshus. :)

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 okt-13 kl 14:42 »
Tack, vad snällt att du tar dig tid att svara! =)

Lekstugan har en veranda med tak över så någon snö skulle nog inte komma med in i huset, men att sitta och titta lite från en höjd innan man struttar ut kan nog vara tryggt ja.  :)

Du menar nog tvärtom, 2 stora hönor eller 3 dväghöns per kvm. =) Ja, kanske det går att ha fem småttingar. Tycker öländska dvärghöns ser så fina ut... Äggen är väl ganska små då förstås, men alltid ska de väl räcka till en pannkaka här och där. Är också förtjust i såna där med fjädrar på ben och fötter, men de drabbas lätt av kalkben har jag förstått. Och vill bara ligga och ruva!  :)

Nu ska jag googla på hur man kan isolera hus utvändigt. Ja, jag antar att det är vad chefen egentligen betalar mig för att göra!  o:)
Ifrågasätt allt.

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 01 okt-13 kl 15:02 »
Jag tänker mer att när det lägger sig ett tjockt laget snö på marken är det bra att luckan sitter en bit upp så att den inte blir igensnöad.

Ojdå, jag skrev fel på dvärgarna - 4 dvärgar/kvm skulle det stå. Det är vad jag blivit rekommenderad att utgå ifrån. :)

Ruvvilliga dvärgar med fjädrar på fötterna låter som dvärgkochin. :) Dom får nog inte lättare kalkben (det vet jag inget om) men det kan ju vara svårare att se det tidigt och bökigt att smörja fötter med fjädrar överallt. Jag har två stycken friserade. :) Dvärgar över lag ruvar gärna vad jag förstår men det kanske är lite olika mellan raserna. Det är väldigt svårt att välja en ras ska jag säga, för alla är ljuvliga på olika sätt. Vill du ha en mellanstorlek kan du ju titta på Bohuslän-dals svarthöna som är ganska liten men ändå lägger lite större ägg än dvärgarna.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 01 okt-13 kl 15:52 »
Ja, jag menade också att luckan inte kan bli igensnöad eftersom det inte kommer någon snö på verandan. =) Tänkte ha sand och grus på den så de kan sandbada även när det är regnigt och otrevligt ute. Det är ordentliga räcken på den så det är vindskyddat också.

Just ja, dvärgkochin heter de! Så runda och trevliga. Men de är visst lite mindre härdiga än de svenska lantraserna? Har kikat på svarthönan, men vill nog gärna ha lite färg. Och vi behöver inte så stora ägg. Tror du det är bättre att vänta till våren med att köpa hönsen? Kanske är svårt att få dem tama om man köper dem nu när det snart är kallt och de mest vill ligga inne i huset.
Ifrågasätt allt.

Vild

• -
« Svar #10 skrivet: 01 okt-13 kl 16:26 »
Okej, vilket lyx. Jag har också sandbadet utanför luckan precis, men vet inte om vi kommer att kunna skydda det från snö i vinter. Perfekt att kunna ha badet ute så att man spar utrymme i hönshuset. :)

Jag vet inte när man ska köpa för att få dom tama, det beror nog lite på en själv. Jag köpte mina första i somras och har inte så mycket referenser. :p Men tycker att det går bra att lära känna höns inomhus lika bra som ute. Mina första var ute på en gång, dom lärde vi känna i hönsgården. Mina svarthöns köpte jag för inte så länge sen och dom satt inne i hönshuset i en vecka, ville inte gå ut, så dom lärde jag känna på pinnen och sen ute när dom väl gick ut. Sen köpte jag mina dvkochisar och dom hade jag faktiskt inne i bostadshuset några dar då jag skulle ta bort en tupp först och dessutom var dom boende inne hos säljaren så jag provade att lära känna dom så. :) Alla sätt är bra. Fördelen med höst och vinter är att dom inte hittar så mycket gott ute så dom är lättare att muta med godsaker.

På med lite varma kläder så kan du ju sätta dig hos dom även i kallt väder. Jag brukar städa minst 1 gång i veckan och det är ett bra och naturligt tillfälle att umgås med dom. Prata lite, klappa lite och störa lite, och så bjuder man på lite gottis. Jag är nere varje dag och pratar med dom, brukar ofta bjuda på lite matrester och så. Man behöver inte ägna så mycket tid för att få dom relativt tama men det är bra att passa på att dröja kvar och bekanta sig när man går ner för att göra annat - öppna, stänga, fylla mat, städa. Så att dom lär sig uppskatta ens närvaro.

Jo lantraserna är ju härdiga och sunda, mer än en del andra raser. Orusthöns är ju lite mer färggranna än svarthönsen, men inte så mycket variation iof. Men duger dvärgar bra så finns ju såna. :)

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 01 okt-13 kl 16:51 »
Åh, jag ska nog umgås med de små raringarna! De kommer att snacka skit om mig när jag inte är där, skrocka sinsemellan om den där efterhängsna fjäderlösa som varken kan värpa eller kackla så man förstår. Holländsk dvärg ser trevliga ut på bild, men dem hittar jag inte så mycket information om. Vet du något?
Ifrågasätt allt.

Vild

• -
« Svar #12 skrivet: 01 okt-13 kl 17:25 »
Åh, jag ska nog umgås med de små raringarna! De kommer att snacka skit om mig när jag inte är där, skrocka sinsemellan om den där efterhängsna fjäderlösa som varken kan värpa eller kackla så man förstår. Holländsk dvärg ser trevliga ut på bild, men dem hittar jag inte så mycket information om. Vet du något?
Tyvärr ingen egen erfarenhet. Finns säkert andra på forumet dock - skriv en tråd i raser. :)
Sebright tycker jag är en spännande dvärg. Vill gärna ha ett par själv men det ligger på is just nu. Dock ingen härdig lantras och enligt många lite svår.

slainte

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 01 okt-13 kl 18:58 »
Vi har några dvärgkochiner som är en trevlig ras. Det är en urdvärg och väldigt sociala.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 01 okt-13 kl 19:31 »
Ska absolut starta en rastråd!

Kochiner är superfina. Men är inte så härdiga har jag hört?
Ifrågasätt allt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser