Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anlägga Biväxtäng  (läst 2038 gånger)

Sunil

• Västerbotten
Anlägga Biväxtäng
« skrivet: 29 sep-13 kl 21:12 »
Hej,

Vet inte riktigt om det är rätt avdelning men jag provar.
Jag har lite åkermark som inte nyttjas till något vettigt och eftersom jag har en biodling och trakterna i övrigt inte är särskilt rika på lämpliga Biväxter tänkte jag försöka så in växter som kan öka honungsproduktionen.
Jag har läst diverse litteratur om vilka arter som kan vara lämpliga men jag har lite frågor kring det rent praktiska.
En beskrivning av marken kanske är på sin plats:

Marken är belägen i norrbotten och fram tills för tre år sedan odlades djurfoder där. Timotej, rödklöver och vad man nu sätter i ensilaget såddes av arrendator. Sedan dess har vegetationen slagits med rotorslåtter varje höst men ingen biomassa har avlägsnats från marken.

Hur bör jag gå tillväga? Jag har funderat på att antingen så honungsört men då får man väl i princip så om varje år, fast jag har läst att man (om man inte vill att den frösår sig själv) ska vara noga med att ta ner den innan den släpper frön. men om man som jag villa ha den kvar flera år kan den funka att bara låta sköta sig själv då?
 Jag skulle gärna vilja anlägga något som man kan har några år, säg tre-fyra innan man behöver bearbeta jorden igen samt aldrig behöver avlägsna biomassa från.
Jag har tillgång till plog, harv och en rotorslåtter.
Kan det funka att så en vitklövervall som putsas årligen och man låter "klippet" ligga kvar?
Jag skulle gärna vilja prova esparsett men har inga uppgifter på hur den klarar sig i norrbotten?

Alla förslag och idéer mottages tacksamt.
Hälsningar Linus.
« Senast ändrad: 29 sep-13 kl 21:21 av Sunil »

christelle

• Blekinge
SV: Anlägga Biväxtäng
« Svar #1 skrivet: 29 sep-13 kl 21:19 »
Här en tråd som kanske kan ge några ideér  >>>> http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148580.0
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Sunil

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 29 sep-13 kl 21:23 »
Här en tråd som kanske kan ge några ideér  >>>> http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148580.0

Hej,
Jo jag har läst den men fick väl inte riktigt svar på det där praktiska med huruvida en sådan "vall" står sig flera år.

JFOT

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 sep-13 kl 12:22 »
En enkel lösning är att dela upp åker i flera delar och köra växelbruk, blanda ettåriga och fleråriga växter och sätt om det var femte/sjätte år. Då kan du också slå olika delar vid olika tider så att du håller blomningen igång. Ogräset som dyker upp bidrar också med pollen så det är inget du behöver bry dig om om du inte får bidrag för odlingen.
I länken i den andra tråden finns tips på vad som kan odlas.

Sunil

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 09 okt-13 kl 13:03 »
Har sett nu att det är rätt mycket klöver kvar i botten från förra insådden så om man putsar det några gånger under våren/sommaren borde väl klövern gynnas framför timotejen? Eller är det lika att anlägga en ny "ren" klöver vall...

JFOT

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 11 okt-13 kl 12:01 »
Du måste ta bort det du slår för att gynna klövern, gräset gillar kväve och klövern binder sitt eget.

Jocke

« Svar #6 skrivet: 15 okt-13 kl 16:17 »
Fördelen med en vitklöver vall är att om du putsar den efter varje blommning så blommar den om.
I ditt fall skulle jag kontakta Olssons fröer de har råd o svar på det mesta

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser