Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt hus till hönsen  (läst 6091 gånger)

ElinorE

• Västergötland
Nytt hus till hönsen
« skrivet: 29 sep-13 kl 06:38 »
Nu har jag och lilla mamma kommit igång med byggandet utav ett 15 m2 stort hönshus. =)

Vi ska få en ritning utav en bekant nu i helgen, men mamma fick reda på hur botten skulle se ut så den har vi börjat med. Jag ville att vi skulle vänta med inköp och byggande tills jag hade ritningen i min hand men det ville inte mamma, så vi for till en lokal såg (bättre kvalité och service än byggmax!) och inhandlade reglar. Givetvis hade mamma tolkat givna instruktioner fel så vi köpte 18 meter regel för mycket..... Som tur är kan vi använda reglarna till inredningen.

Jag har grävt grunden för hand. Marken består utav sten sten och åter sten. Botten kommer att stå på betongplintar i hörnen och lecablock på sidorna och under.

Botten kläs med oljeboard och så sätter vi putsnät så att inga rått >:D kan gnaga sig in den vägen.

Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

ElinorE

• Västergötland
SV: Nytt hus till hönsen
« Svar #1 skrivet: 29 sep-13 kl 06:43 »
Ungtupparna håller noga koll på oss. De vet inte om att de kommer att bo i frysen istället för det nya huset.

Mamma har blivit betrodd med skruvdragaren. Det var hon som fick bestämma hur hållarna till mittenreglarna skulle sitta så det blev fel det med...

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-13 kl 17:30 »
Grunden är klar!

Botten är också klar. Nu ska vi bara få hit ett par personer som hjälper oss att vända och placera den på grunden.

Nästa vecka ska väggarna och taket upp.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 okt-13 kl 19:06 »
Botten är på plats och väggarna är uppe. Så skönt att allt "tråkigt" är klart.

Imorgon ska taket reglas, underlagsväven på och så ska vi klä bygget med vindpapp. Vi ska även isolera golvet och lägga på golvskivorna.

Vi hoppas att hela bygget kommer att vara klart tills nästa helg.

Det kommer att bli en bur på vardera sida på ca 6 kvm, en kyckling/ruv/sjukbur rakt fram på ca 1,5kvm. Fodret ska förvaras i plastbackar som går att öppna när de är staplade och i tunnor i stallet.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-13 kl 20:45 »
Jag hade fel. Allt tråkigt var inte klart. Spika upp vindpapp kändes som ett evighetsjobb. Men nu är huset inslaget ordentligt.

Underlagsväven gör att det fortfarande är ljust inuti huset. Plåt ska införskaffas nästa vecka.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-13 kl 20:52 »
Golvet är isolerat och skivorna är på. Vi kände att det var bäst att skynda på det lite så att vi kan gå i huset.

Två fönster som vätter mot öster så hönorna kan se soluppgången. Det ska upp en regel i gluggen för att passa fönstren som är 80x60.

Det är bra att bygget är på landet så vi får göra lite som jag vill.  ;)

(Men jag ringde och frågade kommunen innan för säkerhets skull. Hade fått bygga bra mycket större utan att behöva bygglov.  ;D )

mosfisk

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-13 kl 08:53 »
Trevligt bygge, ska följa med stort intresse.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 okt-13 kl 11:04 »
Väggarna börjar att komma upp!

Mamma bygger reden och gör faktiskt som jag vill.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 okt-13 kl 21:18 »
Det var meningen att plåten skulle upp i helgen men plåtskruvarna jag skulle få var gamla och oanvändbara. Blev lite sur på givaren då han är plåtslagare och borde ha märkt detta. Har idag införskaffat nya fina skruvar. Min takläggarassistent jobbar dagtid så vi får se om jag vågar mig på att lägga taket själv eller om det får vänta tills nästa helg.

Inuti har det gått framåt. All isolering är på plats och skivor till taket ska sättas upp imorgon. Sedan kan vi börja måla!  ;D

Behöver göra en inventering utav spillbitarna för att se vad vi behöver till inredningen. Lite mer måste nog köpas. Vi har förvånansvärt lite oanvändbart spill, vilket känns riktigt bra. Redena tex är byggda utav spillbitar. Jag tar åt mig äran för bra planering.  ;)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 15 okt-13 kl 06:12 »
Va fint det blir :-)

ElinorE

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 okt-13 kl 08:24 »
Plåten är uppe. Den är begagnad men användbar.

Morbror har tagit en paus från älgjäkten för att hjälpa till.

Fönster är på plats.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 okt-13 kl 08:30 »
Mamma är ansvarig för målningen och håller här på att måla ytterdörren. Hittade den och fönstren på blocket.  ;D

På vinden låg det massa taklister som blev över när föräldrarna byggde huset för 30 år sedan. Kommer bli fin fint i hönshuset nu.

Redena är klara. Det på bild är uppochned.

Vi ska ha grått en bit upp på väggarna och resten vitt. Det blev ett par takplåtar över, så jag ska göra tak utanför luckorna.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 okt-13 kl 07:26 »
Bygget har tagit mycket längre tid än vad jag räknat med. Och kostat mer också...

Ytterpanelen är snart uppe. Vi ska hämta sista lasset idag.

Inredning på ena halvan på plats.

Nyinflyttade pga stormen som aldrig kom. Är sådär imponerade av mina ansträngningar.

Tuppen Goliat inspekterar.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 30 okt-13 kl 07:33 »
Reden som smidigt kan öppnas utifrån. Hönorna har inga problem att flyga upp till de ganska höga sittpinnarna.

Inte helt klart ännu, men vi tyckte inte att unghönsens utebur var lämplig att tillbringa en storm i. Som aldrig kom...

Lucka som man öppnar inifrån. Den har ett ventilationshål med vindnät och putsnät. En vinterlucka ska finnas på utsidan. Vattnet har nu hängts upp så att de inte kan sprätta spån i det.

rosita51

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 okt-13 kl 09:34 »
Så fint era höns får det! Bra jobbat!  :)
MVH Rosita zon 1

ElinorE

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-13 kl 11:34 »
Tack! Jag har fått göra 90% utav arbetet själv. Mamma är whiplashskadad och kan inte lyfta tungt eller använda skruvdragaren ordentligt (hon förstör bara bitsen) så hon har målat det mesta. Vi skulle fått en ritning men det blev inget med det så jag har löst konstruktionen själv.

Sickarkunnige morbror pysslar med panelen, vilket är väldigt skönt att slippa.

Till och med min ack så negative fader är imponerad utav bygget.  ;D

ElinorE

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 09 nov-13 kl 18:17 »
Nu börjar det att bli klart.  ;D Det är ett rejält bygge.

Kycklingburen fick snabbt höftas ihop och bli sjukstuga då denna lilla Hedemora hade ett stort blödande sår på huvudet imorse. Hönor kan vara så j-vla elaka. Den lilla hönan har blivit ompysslad och äter och dricker så jag hoppas att vi slipper att besöka huggkubben.

Ungtuppar utav rasen Hedemora. Än så länge får de bara spana på hönorna och gör det gärna från de högt belägna sittpinnarna.

Hedemorahönorna + en aracuana med favorittuppen Hugo vid maten. Fungerar jättebra att hänga på en krok. I bakrunden ser man luckan med ventilationsnät.

Inte bästa bildkvalitén, tagna när det började skymma.

Grönöga

• Dalsland
« Svar #17 skrivet: 18 nov-13 kl 20:36 »
Vilket fint bygge!
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 nov-13 kl 20:50 »
Imponerande! men jag håller med om att hönsen inte är så givmilda med att visa tacksamhet för alla timmar och kronor. Men man hade ju inte valt bort det heller. Äggen de ger i retur är guld värda.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #19 skrivet: 28 nov-13 kl 23:20 »
Nu har jag och lilla mamma kommit igång med byggandet utav ett 15 m2 stort hönshus. =)

Vi ska få en ritning utav en bekant nu i helgen, men mamma fick reda på hur botten skulle se ut så den har vi börjat med. Jag ville att vi skulle vänta med inköp och byggande tills jag hade ritningen i min hand men det ville inte mamma, så vi for till en lokal såg (bättre kvalité och service än byggmax!) och inhandlade reglar. Givetvis hade mamma tolkat givna instruktioner fel så vi köpte 18 meter regel för mycket..... Som tur är kan vi använda reglarna till inredningen.

Jag har grävt grunden för hand. Marken består utav sten sten och åter sten. Botten kommer att stå på betongplintar i hörnen och lecablock på sidorna och under.

Botten kläs med oljeboard och så sätter vi putsnät så att inga rått >:D kan gnaga sig in den vägen.

Så fint o fräscht därinne :-). Och hagen ser ut att vara säker!

Vi byggde friggebod på plintar och hage med nedgrävt nät. Putsnät är ju säkrast, ångrar att vi inte satte det hela vägen upp bara...

Lite bilder:

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshus/

Hälsningar Katarina
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser