Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 67193 gånger)

Magnus_Hammargren

• Gäst
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #60 skrivet: 02 okt-13 kl 10:28 »
Man ska naturligtvis respektera att det finns olika kunder och kundsegment.
För somliga är honung "bara honung" vilket vi t o m sett i olika inlägg här på forumet.

Det är precis som kaffe eller vin. Nöjer man sig med "husets röda" så ska man i honungssammanhang självklart köpa import eller ett stort parti raps direkt från någon producent som gärna jobbar gratis. Allt annat vore slöseri.

Problemet uppstår när en finsmakare tycker att svensk sort- och skogshonung ska betinga lika lågt pris.
Analogin med vin är ganska träffande...
Man prutar liksom inte på en flaska Châteauneuf-du-Pape. Då har man gjort bort sig.

Hur kommunicerar man det till kunder på ett korrekt sätt?

Existens

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 02 okt-13 kl 11:00 »
Man måste ju veta vad det är man ska ha för argument.  Jag tror att en hake för många är att *bin är ju bin, dom jobbar väl på samma oavsett land*

Sockerpriset? Tja.. har vi så mycket högre pris på socker i sverige än i andra länder?

Jag tror att i slutänden så är det lönen till odlaren som i stort sett är det enda som är kvar att argumentera kring.

Att smutskasta importhonungen och säga att den innehåller ditt och datt ska man vara väldigt försiktig med om man inte kan visa att det faktiskt är så. Rykten duger ju inte.. det ryktas ju hej vilt om allt möjligt i matsammanhang.

Smakmässigt så skulle det ju vara intressant med ett blindtest. Jag som äter mycket honung och har den på smörgåsarna varje dag känner ju vad den smakar och kan då inte  märka nån större skillnad, just vad gäller smak. Mer då hanterbarhet.
Dom som bara har honung i te lär ju inte märka nåt av vad den kommer ifrån.

Neon Knight

• -
« Svar #62 skrivet: 02 okt-13 kl 11:08 »
Köper man "standardhonung" i affären har den en standardsmak som inte skall variera.
Smaken på sorthonung varierar däremot något enormt.

johe71

« Svar #63 skrivet: 02 okt-13 kl 11:58 »
Hur kommunicerar man det till kunder på ett korrekt sätt?

jag tror att för normala kunder så är honung ett sällanköp, och då är det kanske svårt att jämföra skillnaden i smak mellan olika sorter... och då får producenter/intresseorganisation (Biodlingsföretagarna?) helt enkelt börja anordna "honungsprovningar" på samma sätt som det anordnas vinprovningar... då kan kunderna direkt jämföra skillnaden mellan olika sorters honung... (och förhoppningsvis komma ihåg vilken sort som var bra till nästa gång det handlas honung)

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #64 skrivet: 02 okt-13 kl 12:32 »
Det är precis som kaffe eller vin. Nöjer man sig med "husets röda" så ska man i honungssammanhang självklart köpa import

Jag tycker inte man kan säga att allt med automatik är bättre bara för att det är svenskt. Själv föredrar jag ett gott italienskt vin före ett svenskt. Och att "husets röda" är import betyder inte att all import är lågkvalitet.
"Husets röda" är fortfarande bättre än ett svenskt rödvin!  ;)

Istället för jag fram andra argument, och det som jag märker biter bäst är att min honung är en skogshonung som domineras av vildhallon, blåbär, lingon, lönn och andra skogsväxter som gör den betydligt smakfullare och godare än honung från enbart raps.
Vilket då innebär att jag jämför med storproducenterna såväl utomlands som i Sverige! 
Jag säger att min skogshonung helt enkelt är godare än den man får från jordbruksområden, men att jag tyvärr å andra sidan får lägre skördar just för att jag bor i ett skogslandskap.

Jag tycker inte man kan säga att importhonung generellt är skräp. Ja, visst finns det ospecad honung från okänd ort, troligen en blandning av partier uppköpta i lågkostnadsländer. Å andra sidan är det fel att säga att bara svenska bin kan göra god honung, och att bara svenska biodlare levererar honung med kvalitet. Importhonung kan vara dålig, men kan också vara bra. Men framförallt vet man oftast inget om den, allraminst om vilka växter som lämnat nektar.
Lyft istället fram smaken, miljöaspekterna, inverkan på den lokala pollineringen, berätta om vilka växter den kommer från och vad det innebär att den är kallslungad!

Lasse-hatten

« Svar #65 skrivet: 02 okt-13 kl 15:25 »

Jag säger att min skogshonung helt enkelt är godare än den man får från jordbruksområden, men att jag tyvärr å andra sidan får lägre skördar just för att jag bor i ett skogslandskap.

Även skogsbiodlare "skänker" bort sin honung.

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #66 skrivet: 02 okt-13 kl 16:12 »
Suck...
Han/hon borde ta extra högt pris, skogshonung från Skåne borde väl vara en sällsynthet, visste inte ens att det fanns skog där nere i de södra kolonierna! ;)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #67 skrivet: 02 okt-13 kl 18:07 »
Det är en varierande prisbild i olika delar av vårt land. För ca 5 år sedan var jag tvungen att sänka priset från 60 kr/700g till 55 kr/700 kr för att kunna sälja. Det generella torghandlarpriset låg då på 55 och det var svårt att gå över det. Jag har inte kollat torghandlarna här nu, men misstänker att det ligger på ca 65 idag och mycket över det går inte att få betalt här i Skåne.

olof

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 02 okt-13 kl 18:09 »
Suck...
Han/hon borde ta extra högt pris, skogshonung från Skåne borde väl vara en sällsynthet, visste inte ens att det fanns skog där nere i de södra kolonierna! ;)
Halva Skånes yta är faktiskt täckt av skog  ;)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #69 skrivet: 02 okt-13 kl 21:35 »
Jag tar 120kr med undantaget ful hånung och span.

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #70 skrivet: 03 okt-13 kl 20:37 »
Det går inte annat än att älska systemet med lådan vid vägen där man litar på att den som tar en burk också stoppar pengar i lådan !! Till och med i fallet med honung i lådan......... mera sånt i världen !!

forestman78

• Södermanland
« Svar #71 skrivet: 03 okt-13 kl 22:18 »
Jag tar mellan 150 och 200 kr per kg. Säljer inte större burkar än 500 g. Större tappningsjobb än om man har större burkar men de flesta tror jag inte bryr sig om det är 500 eller 700 g i en burk.
Tycker inte att det skulle vara värt att sälja skogshonung billigare. Skulle jag inte kunnat sälja för det priset skulle jag ägna mig åt att ha honung för eget bruk och sedan sälja bisamhällen eller paketbin istället.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #72 skrivet: 03 okt-13 kl 23:20 »
Ja vad kan man säja, det var ett hast verk, marine plywood, eller den sort man har när man gjuter betong, väder beständigt är det och karar väder och vind, skulle kanske behövas målas i något glatt färg, så ser lådan ut idag efter flera års bruk. Lite nya afisher skulle inte skada, kanske när allt lugnar ner sig.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #73 skrivet: 03 okt-13 kl 23:29 »
Drömmen är en dag bygga en som ser ut som fyren, honung under tak i bostaden + en blinkande lampa i fyr tornet , så man hittar till honungs lådan i alla väder och dimma  ;D

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

christelle

• Blekinge
« Svar #74 skrivet: 04 okt-13 kl 07:48 »
Om man har stora mängder honung och säljer till en uppköpare, vad får man då per kilo? Säljer man då burkar eller spannar och hur mycket bearbetning gör biodlaren på honungen? Hämtar uppköparen?

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 04 okt-13 kl 08:03 »
Om man har stora mängder honung och säljer till en uppköpare, vad får man då per kilo? Säljer man då burkar eller spannar och hur mycket bearbetning gör biodlaren på honungen? Hämtar uppköparen?
Det beror på vad man kommer överrens om. I år har priset legat ungefär på 40 kr/kg för grovsilad honung i stor hink som man själv kör och lämnar. De flesta uppköpare vill själva kontrollera den tekniska kvaliteten och finsilar själva, rör och tappar på burk.

christelle

• Blekinge
« Svar #76 skrivet: 04 okt-13 kl 08:06 »
Det beror på vad man kommer överrens om. I år har priset legat ungefär på 40 kr/kg för grovsilad honung i stor hink som man själv kör och lämnar. De flesta uppköpare vill själva kontrollera den tekniska kvaliteten och finsilar själva, rör och tappar på burk.
Är det ett vettigt pris i förhållande till insaten?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 04 okt-13 kl 08:13 »
Det får du bedöma själv om du tycker att arbetet med finsilning, rörning, tappning och försäljning tar lika mycket tid/kraft som biodling+skattning+slungning. Priset fördubblas till såld konsumentförpackning.

Rent krasst om man tittar på nedlagd arbetstid är honungshantering efter grovsilning mera lönsam (bättre betalt/timme), mindre kapitalkrävande och mindre ekonomisk risk än bihanteringen.

Existens

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 04 okt-13 kl 11:49 »
Så är det ju med den mesta förädlingen, oavsett produkt.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #79 skrivet: 04 okt-13 kl 16:04 »
Idag såg jag en kollegas honung i en hälsokost affär, de tog ut till kund för en 250gr sex kants burk ljung honung 99kr

Det blir 396kr/kg

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser