Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äppelpress silduk  (läst 7502 gånger)

aston_sol

• Småland
äppelpress silduk
« skrivet: 21 sep-13 kl 19:10 »
Tänkte jag skulle bygga en äppelpress. Tänkte bygga en ställning av grovt virke på vilken jag fäster en stor gryta med några borrade hål i botten. sen använder jag en hydralisk cylinderdomkraft med 6tons kraft vilken jag fäster i en kraftig ribba över grytan och trycker sedan ned en platta över äpplena.

Min fråga är vad ska jag använda för silduk inne i pressen. Har hört att vissa använder halm för att sila presset. Är det något att satsa på? Var får jag annars tag på en tålig och stor silduk. Har köpt några på ica innan då jag silat saft utan att press och dessa har snabbt gått sönder.

lichiplommon

• Hälsingland
SV: äppelpress silduk
« Svar #1 skrivet: 21 sep-13 kl 19:43 »

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 21 sep-13 kl 19:47 »
...Annars går det bra med original kökshandduk...

Kringlan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-13 kl 19:51 »
Du behöver ingen silduk i presskorgen/grytan, det är bara musten som rinner ur hålen, äppelkrosset stannar kvar.
Gör tillräckligt många hål om du använder gryta.

Jag har byggt min presskorg av stående trästavar, sammansatta med två rostfria spikband på utsidan.

Hoppas det går bra,
Mvh
Karin

pindel

• Småland
« Svar #4 skrivet: 23 sep-13 kl 13:08 »
Vi tog en typ spetsgardin, eller nåt glesvävt från IKEA i alla fall, och använder i vår hemgjorda press. Viker in fruktmassan. Funkar superbra.

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 sep-13 kl 13:34 »
Vi tog en typ spetsgardin, eller nåt glesvävt från IKEA i alla fall, och använder i vår hemgjorda press. Viker in fruktmassan. Funkar superbra.

Ikeas myggnät/sänghimlar är superbra att sy om till sildukar! Sega och starka men man får byta ut när det blir hål. Detta är ett mycket bra alternativ mot att investera i "riktiga" sildukar som kostar flera hundralappar styck.
Lycka till.

aston_sol

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 sep-13 kl 21:05 »

Du behöver ingen silduk i presskorgen/grytan, det är bara musten som rinner ur hålen, äppelkrosset stannar kvar.
Gör tillräckligt många hål om du använder gryta.
Hur många hål tror du jag behöver och hur stora?

kurt

« Svar #7 skrivet: 25 okt-13 kl 17:09 »
I sista avsnittet Bonderøven för säsongen så bygger de en stor äppelpress enligt de modeller som används i Bretagne. Där packar de omväxlande malda äpplen med halm, och använder ingen silduk alls:

http://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven/bonderoeven-10-10-2

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 okt-13 kl 20:26 »
Vill man ha fin must behöver man en silduk av något slag. Bonderövens prylar tar evigheter att bygga och mycket energi.
Min duk till pressen kostade 150 sek och den kan man tvätta i maskin och återanvända.

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 okt-13 kl 20:32 »
Här är en länk till några damer som hittat lämpligt material i butiken, läsa får ni göra själva.

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?p=33825

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser