Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hittar man storpack av tex kikärtor?  (läst 18612 gånger)

ptr51

• Gäst
Var hittar man storpack av tex kikärtor?
« skrivet: 16 sep-13 kl 10:18 »
Jag har tänkt att jag ska börja äta både mer ekonomiskt och vegetariskt, och i helgen som gick hade jag tänkt göra en ordentlig laddning falafel till matlådor hela veckan.

Men redan på affären tog det stop. Jag har aldrig handlat kikärtor förut, men de enda jag kunde hitta var små-små paket på typ 350gram

Jag hade föreställt mig snarare att man köpte en "säck" på ett par kilo

Är jag på fel ställe och tittar? Var i affären hittar man billiga torkade storpack av ärtor bönor linser etc? Jag var på ica igår men de kanske är fel affär?

Lockfågeln

• Gäst
SV: Var hittar man storpack av tex kikärtor?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-13 kl 10:29 »
Börja du med en liten påse torra ärter, de sväller och blir rätt mycket när man blötlagt dem. (Dessutom blir det fånigt att stå med jättesäck om orken tryter, väl?)

ptr51

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 sep-13 kl 12:08 »
Ok, jo det gjorde jag.

Men jag vill ändå veta var man hittar storpacken om någon vet det.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 16 sep-13 kl 12:27 »
Jag med. Det är ju hållbara saker, så det skulle vara rimligt med en 20-kilosäck. Borde kunna bli bra pris...

Förpackningar på ett kilo hittar man ibland. Men svårt att hitta större.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-13 kl 13:48 »
På "invandrarbutiker" brukar man kunna köpa en del baljväxter i lösvikt. Kolla om det blir billigare där.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 sep-13 kl 15:13 »
Jag provade att odla kikärtor i år. Trodde inte det skulle gå, men dom var mer lättodlade än sojabönor. Bor i zon 4. Här hänger dom på tork.

kurt

« Svar #6 skrivet: 16 sep-13 kl 16:43 »
Jag är inte övertygad om att en större förpackning alltid är billigare. Ofta kan just den förpackning som det säljs mest av vara billigast. Ris kan man t ex finna i större säckar, men jag har inte sett att de skulle vara billigare (även om det kan vara svårt att jämföra olika sorters ris!).

Men visst finns det grossister som säljer i större förpackningar

http://www.matia.se/
http://www.lazzatfoods.se/

Gnu

• Närke
    • Goda Händer
« Svar #7 skrivet: 17 sep-13 kl 16:46 »
Om man har ett företag eller bildar en inköpsförening tillsammans med några likasinnade kan man beställa storpack från Biofood. De har t ex kikärtor både på 4 kg påse och 25 kg säck.
"Vi äger det vilsna. Det vilsna är vår egendom. Det är en stor och märkvärdig egendom. Den vetter ut åt stjärnorna till, ut åt skogarna och haven, de vandrande vågorna och de vildsådda blommorna."

Peter81

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 17 sep-13 kl 20:29 »
Förutom "invandraraffärer" brukar ex Citygross sälja förpackningar för storkök och restaurang. Annars kan du ju testa att ringa tex Saltå kvarn och kolla om du kan beställa därifrån.

kurt

« Svar #9 skrivet: 23 sep-13 kl 11:17 »
Bra exempel på att storpack inte nödvändigtvis är billigare:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5653475

Håning

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 sep-13 kl 22:03 »
Ofta kan man göra pris på storförpackning har ja konstatera . Typ köper man katt mat  så kostar det typ 12 kr men ja brukar ofta få den ena burken gratis. Eller som för litet tag sedan ja skulle köpa inläggnings burkar  dom skulle kosta 29st men fick dom för 25  med sex i var lådan. Ja tror på att det går att göra pris om man bara vågar prata för sig lite . Och är dom ovilliga ja då byter man butik helt enkelt .

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser