Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jättegamla hästar..  (läst 4773 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Jättegamla hästar..
« skrivet: 22 feb-07 kl 11:41 »
Vad tänker folk med som säljer sina gamla hästar på ålderns höst?

Såg precis på blocket en märr som var född -79. Det måste vara rent egoistiskt att man inte klarar att ta bort hästen..det får nån annan göra... ???
Det kan knappast gagna en gammal häst att byta miljö..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

git

• På våran gård är det
Re:Jättegamla hästar..
« Svar #1 skrivet: 22 feb-07 kl 15:23 »
Fast jag skulle bli glad om jag hittade en äldre häst som kunde gå här med mig, förutsatt att den var frisk och orkade ta mig runt på en skogs tur någongång i veckan. det kanske är en sådan som jag som ägaren söker.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 23 feb-07 kl 11:22 »
Jag håller med. Sälja en 28 år gammal häst med allt vad det innebär med miljöombyte, foderbyte, ny flock osv. Nä, har man tagit den gamla hästen i båten får man själv ro den i land, dvs ha så pass kurage att man i så fall tar bort den.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-07 kl 13:04 »
jag har en häst kvar av alla mina 18 hästar jag har haft sammanlagt genom åren hon ar född -78 och enögd sen barnsben men pigg och glad och alla mina barn har lärt sig rida på henne och hon har sällskap av grannens häst  mvh. praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 23 feb-07 kl 15:32 »
Och jag är på sådant humör idag att jag inte kan låta bli, så ursäkta mig  :-[
 MEN om hästen är frisk varför kan den inte flytta då? ???
 Vad säger att det är bara för att man inte orkar ta beslutet själv!?

Jag skulle aldrig sälja min gamla häst, så det försvarar jag inte, MEN låta någon annan ta hand om honom/henne tycker jag är ok, även om det innebär en flytt. Att jag inte vill sälja är för att inte riskera att han hamnar hos någon som ska hålla liv i gammelhästen till vilket pris som helst, utan jag kan fortfarande säga att nu är det stopp!

Har själv ägt en häst som blev en bra bit över 30år, pigg och glad och fin i hullet. Har även exempel på fler hästar som blev över 30 år och var aktiva in i det sista.... Det hade varit grymt synd att avliva dessa tidigare anser jag...
 Varför så svart eller vitt....?

Därför att de allra flesta hästar som närmar sig de 30 får slita ont för att passa in i en ny flock. Vid den åldern ska heller inte en häst behöva gå ifrån sin kända stallmiljö för att anpassa sig till en ny. Däremot tror jag att det inte är några problem med att låta någon annan ta hand om hästen, den ska dock inte behöva byta miljö.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #5 skrivet: 26 feb-07 kl 15:15 »
Jag tycker inte att man ska flytta en häst som fyllt 20 år. Det är jättejobbigt för den. Bättre att ta bort den om man absolut inte kan behålla den själv. Jag mår illa när jag ser dessa gaml djur som ska flyttas runt.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #6 skrivet: 06 mar-07 kl 00:35 »
Knepigt samtalsämne, men det ligger mej varmt om hjärtat. Jag är och har alltid varit av den uppfattningen att har jag tagit ett djur under mitt ansvar så är det tills döden skiljer oss åt,typ. Men det senaste halvåret har jag blivit tvungen att tänka om lite...
Jag hade oturen att luras att tro att min häst kunde riskfritt äta gräs i höstas, och det smög sig på, och slog ner som en bomb! Han fick fång, 21 år gammal, efter att ätit gräs en hel sommar,som han gjort alla sina sommrar tidigare, och aldrig haft några som helst problem.
Vår ekonomiska ställning var under all kritik, och jag visste inte hur jag skulle klara hans rehabilitering.
Hans diagnos var inte rolig, 2mm till, så hade hovbenet gått igenom. plus att han hade en regäl hovbroskförbening, vilken ju till slut kommer att bli det avgörande slutet som det ser ut nu. :'(
Jag har vetskap om att hans liv har varit en krokig väg, från ridskola till ridskola, med vissa kortare vistelser hos privatstall. Han hade tecken på att ha blivit illa behandlad och var en mycket orolig och osäker ponny när han kom till mig som 16 åring.
Jag lovade honom att aldrig tvinga honom att flytta mer i sitt liv.
Efter att gå igenom rätt och fel för mig själv, beslutade jag mig för att denne killen var inte klar med sitt liv än.
Han står ensam i sin hage där han kan gå ut och in i stallet som han vill. Han är lugn och trygg, och han har visat att bara han har mig, så är allt OK.
Han trivs i sin tillvaro. Aldrig nånsin tidigare har han varit dålig, och ingen har behövt tidigare behövt lägga ut en krona på hans hälsa, så det var inte mer än rätt att han fick en chans.
Jag nöjer mig med att han inte har ont, kan vara häst och gå promenader, eller ridas lite av en nätt ryttare.
Jag tänkte 2 vet besök, sen måste han visa att det blivit bättre, annars avslutar jag hans lidande. :(
första besöket gjorde enbart nytta under medicinering. Då fick han fina gummisulor som täckte hela hålrummet under hoven. Andra besöket visade sig en äldre blödning under ena hoven. han hade varit väldigt försiktig när han satte ner fötterna, och trava var uteslutet.
Vi lastade in honom i transporten, och åkte hem lite sammanbitna, för vi såg ingen ljusning.
Väl hemma fick han sin första dos medicin igen och bara 10 min senare ville han ut och gå!! han  gick på bra, och har fortsatt med det sedan dess. ;D
Hade han nu inte gått igenom så många ägare tidigare, och om jag hittat en bra människa, som kunde tagit hand om honom, hade jag nog låtit honom säljas nu. Han är en underbar ponny, kan mycket och är bra för övrigt i sin muskulatur.
Jag har mycket begränsad tid och ekonomi just nu, och de flickorna som red honom före upptäckten av fång, har inte brytt sig om honom så mycket sen han blev sjuk. De vill ju klart bara ha en häst att rida!!!
Men nu får han gå här och ta små promenader med min 9 åring på ryggen.
JA.... jag är kluven det är ju både rätt och fel samtidigt. Men viktigast och mest rätt blir det om man följer sitt hjärta och samvete,i såna här läge. Jag är ju ändå den som känner min häst bäst, så någon regelbok för vad man får och inte får, går nog inte att hitta i ämnet!!
Slutet gott allting gott...eller? :-\
Lisa

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 14 mar-07 kl 16:55 »
Vill bara nämna en häst som det skrivs om i Boråstidningen idag, en fjording på hela 36!! år. Frisk o kry. Fantastiskt, tycker jag.

Plötsligt verkar min gamla Tiffany, också Fjording, 21 år, väldigt ung.

Hur gamla hästar känner ni till?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 mar-07 kl 18:28 »
En travhäst vet jag fick hålla 30 års baluns.. eller kanske var det ägaren som höll i det.. :D Stort kalas blev det dock! Hästen hade även varit duktig travhäst o var lite "kändis"
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

isa

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 14 mar-07 kl 18:31 »
träffade varmblodstravaren Rosa vintern 2000/01 utanför Jonstorp i Nv skåne.
 Hon fyllde 35 2001. Trots sin höga ålder var hon fin för sin ålder, lite svankig och såg lite dåligt.
Hon hade ganska nedslitna tänder, men var fint i hull.
Ägaren berättade att hon hade blivit utdömd som 14 åring i kvickdrag. Men han gav henne diverse hopkok så hon kunde leva ett någorlunda bra liv.
Året 2003 åkte jag förbi gården igen, men då såg jag henne inte.
Så jag antar att hon fått gå vidare till de gröna ängarna.

Gammal är äldst.

Bubblisa

« Svar #10 skrivet: 15 mar-07 kl 22:16 »
Mina Häst grannar har många kontakter med kända häst tränare runt om i världen. Nu är jag ingen duktig namnkunnig typ, men om någon känner till holländaren pietr!? han tränar och har uppvisningar med lippizaner.
Dessa hästarna blir inte ridna, utan tömkörda och tränade i levader och sådant fiint. Han hade med sig en 19 årig lippizaner på en kurs här i skåne, och berättar om dennes pappa, som då är 39 år och fortfarande är i fullgott visnings skick, de gör alltså levader och sånt, förstå!!! Mina grannar åkte till honom på besök, och fick träffa en häst som var 45.....alltså 45 år e de klokt???! Men de sa oc,khså, att den hade nog behövt få sin sista vila, för den såg för bedrövlig ut. Men ändå!!
Lisa

klorofyll

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 mar-07 kl 08:52 »
Min teori är att det gäller samma sak med hästar som med människor: Bortse från fixeringen vid antalet år. Lev och ha det trevligt så länge det går! Om man har hälsan så sitter resten rätt mycket i huvudet.

Jag har hört människor säga: "nu är min häst 15 så nu är han gammal, ska inte rida honom mer". Då är det ägaren som vill att hästen ska vara gammal, kanske inte vill rida mer, tror jag.
Likaså sätter vi upp hinder för oss själva: Nu har jag fyllt 50 så jag ska nog trappa ner...

Min häst är 23 och jag 48, vi tänker lufsa på tills kroppen säger ifrån. En bekant till mej, 73 år, rider sin häst som är 33.  Sen är det klart att man får anpassa sej efter ork och hälsa. Jag försöker samla på mej goda förebilder och vara positiv....

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #12 skrivet: 28 mar-07 kl 15:51 »
Jag skulle aldrig kunna sälja mina gamlingar.. Vbl-valacken är 21 och shettistanten 25, och valacken rids fortfarande men shettistanten får gå och lunka som hon vill i hagen, hon har lite småkrämpor...
Sjubarnsmamma och djurgalen

Bubblisa

« Svar #13 skrivet: 11 apr-07 kl 00:36 »
Ville bara tala om för er som kanske inte vet hur det gick för min fånghäst 21 åringen..
Efter ett ytterligare återfall 4 veckor efter avslutad medicin, har han återfått sin kraftfulla gång, och snabba skritt. Kul, håll nu tummarna för honom. Två medicindagar kvar....
Lisa

A9kha

« Svar #14 skrivet: 12 apr-07 kl 16:05 »
Knepigt samtalsämne, men det ligger mej varmt om hjärtat. Jag är och har alltid varit av den uppfattningen att har jag tagit ett djur under mitt ansvar så är det tills döden skiljer oss åt,typ. Men det senaste halvåret har jag blivit tvungen att tänka om lite...
Jag hade oturen att luras att tro att min häst kunde riskfritt äta gräs i höstas, och det smög sig på, och slog ner som en bomb! Han fick fång, 21 år gammal, efter att ätit gräs en hel sommar,som han gjort alla sina sommrar tidigare, och aldrig haft några som helst problem.
Vår ekonomiska ställning var under all kritik, och jag visste inte hur jag skulle klara hans rehabilitering.
Hans diagnos var inte rolig, 2mm till, så hade hovbenet gått igenom. plus att han hade en regäl hovbroskförbening, vilken ju till slut kommer att bli det avgörande slutet som det ser ut nu. :'(
Jag har vetskap om att hans liv har varit en krokig väg, från ridskola till ridskola, med vissa kortare vistelser hos privatstall. Han hade tecken på att ha blivit illa behandlad och var en mycket orolig och osäker ponny när han kom till mig som 16 åring.
Jag lovade honom att aldrig tvinga honom att flytta mer i sitt liv.
Efter att gå igenom rätt och fel för mig själv, beslutade jag mig för att denne killen var inte klar med sitt liv än.
Han står ensam i sin hage där han kan gå ut och in i stallet som han vill. Han är lugn och trygg, och han har visat att bara han har mig, så är allt OK.
Han trivs i sin tillvaro. Aldrig nånsin tidigare har han varit dålig, och ingen har behövt tidigare behövt lägga ut en krona på hans hälsa, så det var inte mer än rätt att han fick en chans.
Jag nöjer mig med att han inte har ont, kan vara häst och gå promenader, eller ridas lite av en nätt ryttare.
Jag tänkte 2 vet besök, sen måste han visa att det blivit bättre, annars avslutar jag hans lidande. :(
första besöket gjorde enbart nytta under medicinering. Då fick han fina gummisulor som täckte hela hålrummet under hoven. Andra besöket visade sig en äldre blödning under ena hoven. han hade varit väldigt försiktig när han satte ner fötterna, och trava var uteslutet.
Vi lastade in honom i transporten, och åkte hem lite sammanbitna, för vi såg ingen ljusning.
Väl hemma fick han sin första dos medicin igen och bara 10 min senare ville han ut och gå!! han  gick på bra, och har fortsatt med det sedan dess. ;D
Hade han nu inte gått igenom så många ägare tidigare, och om jag hittat en bra människa, som kunde tagit hand om honom, hade jag nog låtit honom säljas nu. Han är en underbar ponny, kan mycket och är bra för övrigt i sin muskulatur.
Jag har mycket begränsad tid och ekonomi just nu, och de flickorna som red honom före upptäckten av fång, har inte brytt sig om honom så mycket sen han blev sjuk. De vill ju klart bara ha en häst att rida!!!
Men nu får han gå här och ta små promenader med min 9 åring på ryggen.
JA.... jag är kluven det är ju både rätt och fel samtidigt. Men viktigast och mest rätt blir det om man följer sitt hjärta och samvete,i såna här läge. Jag är ju ändå den som känner min häst bäst, så någon regelbok för vad man får och inte får, går nog inte att hitta i ämnet!!
Slutet gott allting gott...eller? :-\
Japp så är det !
Och du gjorde ju rätt ,för han är ju alldeles speciell Atrejo :)
Liksom mina gamla pållar
29 ,24,23 år också ungdomen då på bara 15  ;)
Men kan inte hålla med helt och hållet att det skulle vara helt fel att flytta en gammal ponny/häst.
Jag har genom åren fått ta hand om flera ponnyer i mitt fall över 20 eller strax under
Har aldrig haft några som helst problem med anpassning ,foderbyte mm mm
Där emot får man ju fundera vilka ponnyer som kan passa ihop ,det är inte åldern som avgör så länge inte ponnyn blir blind /döv eller gammal på något sätt som hindrar den från att fungera i vardagen . Men då är det dax att ta bort dom ,de trivs inte med att gå och skräpa det har jag sett många bevis på .
Hm Har ju nästan har/haft ett ålderdomshem för ponnnyer här  ;D
Jag har en på 29 år nu som fortfarande vill ha en tur i skogen hennes dotter 23 år följer med som handhäst (fångponny) och vad kul vi har på våra små turer .
De är så listiga damerna *S*
Hingsten på 24 är full av spring och vill gärna bocka lite lagom så man sitter kvar.
Men de bestämmer takten själva jag är bara med.
Men visst kräver gamla hästar/ponnyer mycket vård.
Det är mycket med tänder och att de tillgodo gör sej fodret allt sämre ,då gäller det att även för den som alltid varit lättfödd få mera foder som ser till att de behåller hull och livslusten.
Ops Nu rusade jag visst iväg igen :D Älskar ju dessa pållar

Bubblisa

« Svar #15 skrivet: 16 apr-07 kl 22:20 »
 ;D Ja blir så glad.
Tack för att du säger att han är speciell, han är verkligen det, och jag kämpar vidare.
Min Hjälpryttare, har nyss lärt sig hitta till skogen som ligger en bit bort härifrån. Det blir en 2 timmars ridtur, vilket han hade älskat om han bara får orken tillbaka. Vi satte upp det som mål, att han ska få komma till skogen igen, och det är jag villig att kämpa för.  :-*
Lisa

A9kha

« Svar #16 skrivet: 17 apr-07 kl 19:54 »
Ja man får kämpa långsamt liksom ,med de lite äldre .
Det tar ju mycket längre tid att få muskler mm på dom
Tycker nog det är bra med ett mål

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #17 skrivet: 17 apr-07 kl 22:25 »
Med hänvisning till ursprungsinlägget så kan jag bara hålla med.
Har dom gått hos oss fram till 18-20 års ålder, så har dom aldrig gått vidare i det min farfar (med ett visst eftertryck), brukade kalla för "hästaffärer".
Då ska det ha en "hedevärd pension i familjär miljö", och inte flyttas omkring som ett annat styckegods.

A9kha

« Svar #18 skrivet: 19 apr-07 kl 17:35 »
Tyvärr är den synen på Gamla hästar/ponnyer nästan borta idag
Det kostar för mycket att ha en gammal häst du inte kan utnyttja till max
och då åker de ut på marknaden till låga priser  >:( <
Jag har tagit hand om många av dessa ponnyer (i mitt fall)
Och de har klarat av omställningarna bra .
Men skulle heller aldrig kunna sälja mina gamlingar de är så kloka och fostrar de yngre ,
de är kluriga och mycket smarta .
Så den dagen jag inte har mina gamlingar blir det svårare på många sätt.
Jag har en ponny 29 år idag hon kom tll mej som 15 åring ,hon hade av
stuteriet där hon föddes lånats ut till ett stlle där hade hon blivit så misshandlad och vanvårdad att djurskyddsinspektörer sett till att hon kom där ifrån.
Men detta är den klokaste smartaste ponny/häst jag någonsin träffat under de 35 år
jag hållit på aktivt med häst/ponny .
Så förstår mej inte på dom som kan sälja sin bästa vän för att den blivit gammal  :'(
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 17:35 av fredsborg »

Bubblisa

« Svar #19 skrivet: 19 apr-07 kl 23:17 »
Ja man får kämpa långsamt liksom ,med de lite äldre .
Det tar ju mycket längre tid att få muskler mm på dom
Tycker nog det är bra med ett mål

Ja just så...

Tack för att du håller ett öga på mej, och följer min kamp.. Han mår bra än, min lille kött bålle med PROTEXIN. 2:a dagen nu. ;D
Lisa

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser