Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spjäll öppet eller stängt?  (läst 33350 gånger)

Gottfrid

• -
SV: spjäll öppet eller stängt?
« Svar #20 skrivet: 01 okt-13 kl 22:44 »
Köp en burk med gaffelbitar eller ansjovis.Dessa askar passar perfekt i sotluckan. Tidningspapper ryker och kan föra med sig glöd som dimper ner i en annan kanal eller under tegelpannor där det oftas samlas löv och bös som är lättantändligt.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 okt-13 kl 22:54 »
varför krångla till det, värmeljus (sånt där litet platt stearinljus i aluminium-kopp) är väll det enklaste? eller tror ni inte de blir tillräckligt varmt? det funkar alltid för min del iallafall... enkla att göra själv av gamla ljus-bitar, billiga att köpa, brinner länge så man kan använda samma jättemånga gånger...

sen att tidnignspapper skulle föra med sig glöd ut och starta brand, då tror jag det är värre när man väl startar elda och de är riktigt drag, eller? :P dessutom brukar det vara en bit för röken att gå, och lite krokigt i spisen, det går ju inte bara rakt upp... oftast iallafall, vad jag vet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 01 okt-13 kl 23:00 »
Nja, Gottfrid har rätt i att när man eldar papper i sotluckan så blir det mer fart på luften och ingen ved som bromsar papperet. Men papper funkar bra i alla fall ;D

Värmeljus är mesigt, ungefär lika bra drag i som att värma motorblocket på bilen med en tändare.

Klara

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 01 okt-13 kl 23:09 »
Papper tycker jag, verkar otrevligt med -röd. Min skorsten brukar vara lite trög att få igång i början av säsongen, det är en stor skorsten med många pipor och två murstockar som går ihop till en skorsten. Sedan när man har eldat några veckor är det inga problem.
Oftast räcker det med den lilla sotluckan alldeles under ugnen. Men den stora sotluckan längst in i utrymmet under ugnen är räddningen. Eldar man tidningspapper där så blir det alltid drag (om inte hela kanalen skulle vara täppt av annat skräp förstås). Om det börjar ryka in så får man det att vända genom att elda papper i stora sotluckan.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 okt-13 kl 23:24 »
Värmeljus är mesigt, ungefär lika bra drag i som att värma motorblocket på bilen med en tändare.

jasså det är mesigt? ska det vara macho att elda nu också? :P jojo, kanske blir bättre drag om man eldar jäkla massa med papper... här brukar det dock räcka med ett eller i värsta fall ett par värmeljus, och när de ej funnits har det räckte med såpass lite papper så det motsvarat detsamma, typ ett par 2-4 tidnignssidor...  hur mkt får du elda för å få drag? teoretiskt räcker det ju med pytteliten värmeökning av såpass lite/mkt luft så den kan stiga upp hela vägen och ut och därmed sugs ny luft in underifrån och draget är uppnått. att jämföra med att värma motorblocket på en bil är värdelöst eftersom det inte handlar om att värma själva skorstenen utan bara att värma en liten del av luften i den typ knappt en grad... eller eldar du papp tills själva skorstenen är varm?  :o  ???
« Senast ändrad: 01 okt-13 kl 23:34 av gustavbengtsson »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 01 okt-13 kl 23:43 »
Det handlar inte om macho för att man vill hinna få fyr i spisen innan skägget växer ner och täpper igen sotluckan.

Om teorin skall fungera i praktiken måste teorin vara förankrad i verkligheten. Ställer du ett värmeljus i eldstaden och det inte finns något drag redan, så kommer värmen att dra luften åt fel håll förutsatt att spisen är installerad som de flesta, med insticket i skorstenen bakom/under ugnen.

Håning

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 okt-13 kl 23:44 »
jasså det är mesigt? ska det vara macho att elda nu också? :P jojo, kanske blir bättre drag om man eldar jäkla massa med papper... här brukar det dock räcka med ett eller i värsta fall ett par värmeljus, och när de ej funnits har det räckte med såpass lite papper så det motsvarat detsamma, typ ett par 2-4 tidnignssidor...  hur mkt får du elda för å få drag? teoretiskt räcker det ju med pytteliten värmeökning av såpass lite/mkt luft så den kan stiga upp hela vägen och ut och därmed sugs ny luft in underifrån och draget är uppnått. att jämföra med att värma motorblocket på en bil är värdelöst eftersom det inte handlar om att värma själva skorstenen utan bara att värma en liten del av luften i den typ knappt en grad... eller eldar du papp tills själva skorstenen är varm?  :o  ???
Om det nu tar sådan tid så det går åt två värme ljus så får man väl vänta tills nästa dag innan det blir varmt i spisen  ;)

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 okt-13 kl 00:03 »
Det handlar inte om macho för att man vill hinna få fyr i spisen innan skägget växer ner och täpper igen sotluckan.

Om teorin skall fungera i praktiken måste teorin vara förankrad i verkligheten. Ställer du ett värmeljus i eldstaden och det inte finns något drag redan, så kommer värmen att dra luften åt fel håll förutsatt att spisen är installerad som de flesta, med insticket i skorstenen bakom/under ugnen.

på 5-10 minuter växer inte mitt skägg speciellt långt, och ja, jag talar bara av egen erfarenhet, mkt väl kan det vara så att där ja brukar elda är de nått mysko..  och någon expert på området är jag inte, men jag har iallafall fått drag och fjutt i kaminer hos andra också som haft problem med det, med denna metod.. men för all del, om flera personer säger emot mig så kan de mkt väl ha rätt... vill man vara helt på säkra sidan kan man nog fråga sotaren, de om några bör väll kunna ses som experter på hur sånt där fungerar..

Om det nu tar sådan tid så det går åt två värme ljus så får man väl vänta tills nästa dag innan det blir varmt i spisen  ;)

nu missförstod du vad jag menade, självklart ska inte ljusen hinna brinna ut, som jag skrev så kan ett ljus användas jättemånga gånger, men två ljus som brinner 5 minuter producerar dubbelt så mycket värme som ett ljus som brinner 5 minuter, så när jag skrev att det i värsta fall går åt ett par ljus så menade jag såklart inte att man bränner ett efter ett tills de är utbrunna, utan att man bränner 2-3 stycken samtidigt i några minuter..

vidare som jag skrev så eldar jag inte ljus/papp i sotluckan för att värma spisen eller skorstenen, utan bara för att värma luften i den litelitegranna. 

och nu blir jag nyfiken, eldar ni t-spit / papper tills själva spisen eller skorstenen är varm? Det om något lär ju ta tid? och en jäkla massa papper?  ???

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 02 okt-13 kl 00:16 »
Inte eldar man till pipan är varm. Så fort du hör att det går igång i kanalen så stänger du luckan och tänder i eldstaden. Inte vill jag vänta 5-10 minuter på att få fyr i spisen. Spisen är en brukspryl, den skall bara igång.

Håning

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 okt-13 kl 00:21 »
Förstod precis va du mena gustavbengtsson men ja kunde inte låtsa bli att ironisera lit. Så sorry. Nä Te sprit och andra vätskor anser java rena galenskaperna . Har aldrig använt något annat än tidningspapper.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 02 okt-13 kl 00:42 »
Okok cool. ja själv är bäste dräng, som tur är är det knappt en på hundra gånger som det är så jäkligt att det behöver för-värmas... och man blir ju bättre på elda med tiden, lär sig hur mkt och när man behöver reglera luckan där luften går in osv... kan tänka mig att det är skillnad på gamla spisar/kaminer, och nya, och gammla hus med gammla skorstenar och nya också...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #31 skrivet: 02 okt-13 kl 08:09 »
Är det svårt att tända upp kan det vara vettigt att elda lite extra en tid efter att man inte eldat under sommarhalvåret, även om det inte behövs. Detta för att först torka ut och sedan även värma upp skorstensstocken. Det är först då man får bra drag. En fuktig skorstensstock kyler sig själv, så den kan bli kallare än omgivningen om det blåser och ventilerar genom den. En kall skorsten har dåligt drag innan man tänder. Och den kan hålla ansenliga mängder vatten att värma bort. Det tar tid.

Förr var hus sämre isolerade och mer otäta. Dessutom fanns det inte så många andra värmekällor, och kanske inte heller elspis. Därför eldade man både oftare och mer. Och därför är det ofta lämpligt att öppna ett fönster eller en dörr när man tänder upp, och även bra att ha något extra friskluftsintag som man öppnar när man eldar. Annars kan köksfläkt och fläkt på toa få skorstenen att gå baklänges, eller så kan eldning dra in dålig luft genom andra ventilationskanaler.

kackelmann

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 02 okt-13 kl 09:10 »
Tänk på att en köksspis behöver sotas ofta vid regelbunden användning. Sot sätter sig i kanalerna och måste tas ut, görs inte detta blir draget avsevärt sämre fort. Sota genom att ta ur plattorna, rengör dem. Borsta ner sot från övre delen av spisen ner till höger,  borsta den nedåtgående kanalen till höger om ugnen och sen rakar du ut alltihopa genom den lilla sotluckan under ugnen. Tar kanske kvart tjugo minuter, lite längre om du har ett rökrör som också måste sotas.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Gottfrid

• -
« Svar #33 skrivet: 03 okt-13 kl 20:50 »
Om man inte gillar T-röd så är det så.Skälv är det bara smaken jag inte gillar.Man kan ta en liten gasol brännare i stället och blåsa på i lilla sotluckan.Brukar spenta upp gran eller tall som jag stoppar i spisen ,tänder i sotluckan och när det wrööölar så tänder jag spentet.Klart!

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser