Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillaga majs  (läst 5837 gånger)

AnnaPåsen

• Blekinge
Tillaga majs
« skrivet: 12 sep-13 kl 20:34 »
Vi gjorde ett första försök med majs i år, och till vår lycka har det slagit väl ut :)
Men nu står vi här med ett helt gäng majskolvar mogna, och jag vet inte om jag gör rätt när jag försöker tillaga dem. Hur göra på bästa sätt? Koka? Hur länge i så fall. Om man vill tillaga i ugn tillsammans med rotfrukter och liknande måste man väl ändå koka dem först, eller? Hur länge håller de sig- mogna ute i landet eller avplockade i kylskåp? Kan man frysa, eller är det färskkonsumtion som gäller?

Anna

MissT

• Västergötland
SV: Tillaga majs
« Svar #1 skrivet: 12 sep-13 kl 20:37 »
Jag brukar koka ca 8 - 10 min och äta med smör. Dom är också jättegoda att grilla.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 sep-13 kl 20:58 »
enligt uppgift så skall det funka alldeles utmärkt att frysa efter att du klätt av kolven.

Jag torkar majs till grytor och soppor under vintern.
Skalar kolvarna och bryter dom i 2-3 bitar och sedan på torken som håller 50 grader.
Det tar ungefär ett dygn innan dom är snustorra man kan efter 10 timmar känna på kornen för att se om dom släpper. När dom börjar släppa så går det ganska snabbt innan resten släpper.
Dom behöver en 10 minuter i hett vatten för att bli mjuka så det funkar kanon att ha i dom ganska tidigt i matlagningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lise

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-13 kl 21:08 »
Låt dom inte sitta för länge på plantorna, då blir de hårda o mjöliga (mognar). Brukar koka kolvarna ca 5 minuter och frysa in hela (eller halva) är för lat för att ta av kärnorna.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 sep-13 kl 21:12 »
Vi fryser den mesta av majsen vi får. Man behöver inte koka dem innan man lägger in dem. Koktiden varierar lite beroende på storleken på kornen och sorterna.

Dörjarn

• Halland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-13 kl 20:42 »
 Brukar frysa som dem är, men även väldans enkelt att ställa på högkant och skära av kornen radvis och sen frysa in. Lätt att ta det man behöver, fantastiskt mycket bättre smak än vanliga frysta eller konserver. Koka sedan några minuter.

AnnaPåsen

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 25 sep-13 kl 20:30 »
tack för alla tips! Det blev inte så hemskt mycket i år, så jag skar av kornen med kniv och förvällde. Nu ligger de i frysen. Men till nästa år ska jag nog testa torkning, det känns som att frysen fylls på väldigt snabbt med frukt, bär och grönsaker så här års...

Frk Alexandra

• Halland
    • Återbrukat
« Svar #7 skrivet: 28 sep-13 kl 01:28 »
Jag fick ett jättesmart tips från en kompis om man bara har ett par kolvar man behöver få klart; kapa av botten (precis där skalen sitter fast) och stoppa in råa, med skalet på, i mikron på fyra minuter (vänd kolven efter halva tiden). Låt svalna en stund för det blir ordentligt varmt och sedan är det bara att dra av skal och skägg i ett ryck. Färdigkokt!

Nu funkar ju den här metoden bra för oss två stackare som är fast i en lägenhet i centrala stan, men har man ett helt fält att ta hand om rekommenderas det inte  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 4 användare (1 dolda)
pohlare, Hantverkaren, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser