Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drömmer om att ha ett par får... lite frågor  (läst 2791 gånger)

Wildvittra

• -
Drömmer om att ha ett par får... lite frågor
« skrivet: 11 sep-13 kl 10:46 »
Hej! Jag och min man går i får-köpar-tankar/drömmar. Vi tänker oss då får främst till bete, ull och "sällskap", ingen avel och är därför inriktade på två baggar. Vi läser allt vi kommer över men jag har några frågor som jag har svårt att hitta bra entydiga svar på.

* Om vi ska ha två baggar, ska de kastreras eller ej?
* Vad är bäst, att köpa unga baggar eller lite äldre?
* Går det att få tag på bagglamm även på våren eller är det nu på hösten man "måste" införskaffa dem?
* Måste man ha växelbete även om man bara har två får på stor yta?
* Avmaskar man även om man har växelbete?
* Om tillgång till bete är sämre något år, stödutfodrar ni då även under sommarhalvåret?
* Vad är bäst att utfodra med, hö eller ensilage?
* Hur gör man analys av hö eller ensilage för att veta om det är bra?
* Har ni era får inomhus nattetid eller ute bara med tillgång till vindskydd? (Vi bor i område med varg och björn. Har ett jättebra vindskydd i hagen och en byggnad på ca 30 m2 som ska fungera som lada åt dem.)
* Har ni dem ute eller inne på vintern?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Drömmer om att ha ett par får... lite frågor
« Svar #1 skrivet: 11 sep-13 kl 11:07 »
:D Välkommen till fårtavlan!  :D  Hoppas du ska kunna trivas med dina får.  Jag tänker ...  Om du verkligen "bara" vill ha ett par baggar, varför inte passa på att göra en insats för att bevara de utrotningshotade raserna?  Tag hand om några "överblivna" baggar från någon liten besättning, så kan den som vill använda någon av dem kontakta dig och låna eller köpa en bagge vid behov.

Jag tror att du i så fall bör satsa på en lite större  grupp bagglamm, som känner varandra väl.  Bäst fungerar de i grupper med en äldre "kung" och ett gäng yngre "prinsar".  Om de känner varann från början är riskerna små för allvarliga slagsmål.  Men mäta sina krafter kommer de att göra ibland.  Vuxna baggar som inte känner varandra kan i värsta fall bryta nacken av varandra.  (Eller, segraren bryter nacken av den andre!)

Kastrering är i så fall helt onödigt.  Kastrering ökar risken lite för urinsten, vilket är ett mycket smärtsamt tillstånd.

Får trivs bäst i grupper om 5-7 stycken, inte färre.  Om du har stora rovdjur i trakten bör du skydda djuren nattetid med liggtimmer eller något annat stadigt.  Förr eller senare dör någon av dina slyröjare, och då vill du inte ha en ensam stackare kvar, därför rekommenderar jag flera än två.

Jag tror det är på Gotland som fåren går i stora flockar.  Där lär tackor och lamm gå för sig, och alla grabbarna för sig hela sommaren.  Jag har sett liknande hos de får jag sett på nära håll.  Ledarbaggen väljer ut ett par kronprinsar som får gå intill honom, resten av ungherrarna går i en grupp lite längre bort.

Försök i första hand att hålla betet parasitfritt, inte djuren.  ;)  Vilda djur kan också infektera ditt bete.  Fästingar och myggor kan överföra en del elände, så det är inte bara varg och inälvsmask att tänka på.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-13 kl 11:51 »
* Vad är bäst att utfodra med, hö eller ensilage?
* Hur gör man analys av hö eller ensilage för att veta om det är bra?
* Har ni era får inomhus nattetid eller ute bara med tillgång till vindskydd? (Vi bor i område med varg och björn. Har ett jättebra vindskydd i hagen och en byggnad på ca 30 m2 som ska fungera som lada åt dem.)
* Har ni dem ute eller inne på vintern?

Hö tror jag är mer populärt än ensilage. Jag har bara gett mina får hö, och de föredrar hässjat hö.

Mina får är ute året runt men har tillgång till vindskydd och ladugården är öppen. Under vintern, på natten brukar de gå in och det är i alla fall dragfritt där och lite varmare än utomhus. På dagarna, även när det snöar brukar de stå ute.

Måste ju vara lättare att få tag på baglamm på hösten innan de slaktas. På våren när de föds ska de gå med sin mamma i några månader helst såvida du inte får tag på flasklamm.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 11 sep-13 kl 12:28 »
Hihi, ja, om du vill göra dig arbetet med att flaskuppföda några stycken, då får du minsann sällskapsdjur!  Åka bil?  Självklart!  Rumsren?  Tja, varför inte, om jag får vara med min fostermamma då!

Va?  Vara ensam?  NÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHH!!!!  ;)

Wildvittra

• -
« Svar #4 skrivet: 11 sep-13 kl 12:55 »
Vad är liggtimmer?  ???  :)
Jag tänkte annars ta in fåren nattetid och släppa ut igen på morgonen, känns nog tryggare med tanke på rovdjuren. Är det nån som gör så eller är det jag som är löjlig bara?  ::)

Nä flasklamm vill jag inte ha, hur söta de än är!  :-*

För att hålla betet parasitfritt är det växelbete som gäller då eller? Är det vartannatår som gäller eller kan man växla samma år, tex en hage för vår-sommar och en annan hage för sensommar-höst? Hur stort bete tror ni man behöver för två baggar? Kanske dumma frågor men ni är ju så kunniga! :P

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 11 sep-13 kl 14:52 »
På gettavlan, där jag håller till mest, finns det inga dumma frågor!  ;)  Möjligen frågor som någon annan redan har ställt.

Liggtimmer är ett byggnadsmaterial.  Man lägger timmerstockarna ovanpå varandra, och gör en "knut" i hörnen.  Det blir mycket segt, brukar hålla ihop även när taket har rasat in av ålder, och hela byggnaden lutar i 45 graders vinkel.  Jag har inte hört talas om något rovdjur som tar sig igenom det.

Inte flaskuppfödning, då ska de vara avvanda.  Du kan ju höra med folket som håller på med genbanker, om någon vill spara ett par bagglamm åt dig över vintern, men i så fall gissar jag att de vill att du garanterar avhämtning till våren.

Om betet är parasitfritt från början (vilket är troligt, om inte rådjur och älg har stråk förbi), så se till att även djuren är fria när de kommer till det.  Man vill inte odla dom elakingarna, som äter upp våra djur inifrån!  Om det aldrig kommit dit några elakingar, så kan de ju inte föröka sig!  Men om det finns några stycken, och dina får går på samma bete under många år, så kan det bli flera.  Lämpligen skickar du in ett träckporv till SVA då och då, och får veta.  Om SVA hittar något, så kontakta veterinär för råd.

Hur stor areal som går åt skiftar mycket.  Beror på hur mycket det växer, vad som växer, hur stora och hungriga djur du har, med mera.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 11 sep-13 kl 15:16 »
Hur stort bete tror ni man behöver för två baggar?

Jag har haft två får på en yta av 0,5 hektar (ängsmark utan träd,) mellan 1 maj och 1 sept och de har inte ätit upp allt gräs utan det var ganska mycket bete kvar på vissa ställen. Att ha en hage på mindre yta tror jag inte är lämpligt för de måste ha en yta att röra sig på. (Mina kunde vara i skogen intill också men de gick aldrig in där, så egentligen var hagen mer än 0,5ha)  Förra veckan åkte jag igenom en liten by där det fanns pyttesmå hagar (0,1 ha)  med 2 får i varje men de flyttar säkert sina då och då.

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 11 sep-13 kl 19:57 »
Hej Spräklahöns

Jag har gutefår och har en bekant som har endast två gutebaggar :)

Du kan ha två baggar som går ihop året om,de tyr sig till varann och har ingen anledning at slåss om det inte finns tackor i närheten. Finns ingen anledning att kastrera. Lättast är att köpa unga baggar på hösten innan de slaktas. Baggar som säljs på våren är dyrare.
Håller med olivia.k om det hon skriver om sina hagar - du behöver bara en vinterhage och en sommarhage. Om baggarna kommer fr en besättning med lågt parasit tryck och avmaskas innan de släpps ut på din mark så behöver du knappast fundera över oarasiter. Växelbete fungerar bra när man har många djur - inte två baggar.

När det gäller rovdjur & staket så är dom så klart säkra inomhus på natten men rovdjuren jagar dagtid också...har du dom runt husknuten måste du ha bra stängsel. Vad gäller foder så är det enklast att fodra med torrt hö när du har få djur,en hösilagebal hinner ruttna innan den blir uppäten av två baggar.

Till sist,stängsel kostar mkt att sätta upp och är tidskrävande. Det går åt både strö,hö och vatten som ska bäras ut vintertid. Även två får kräver en arbetsinsats så tänk noga ogenom ifall du ska ha får året runt. Och...ullen fr baggar kan lukta "bagge" - inte piss men "bagge". Är du sugen på gutar kan du höra av dig till mig så väljerjag ut två trygga individer  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

tesåpa

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 sep-13 kl 21:36 »
Jag tänkte annars ta in fåren nattetid och släppa ut igen på morgonen, känns nog tryggare med tanke på rovdjuren. Är det nån som gör så eller är det jag som är löjlig bara?  ::)

Får sover 4h/dygn. Betar mycket i gryning och skymning.

Wildvittra

• -
« Svar #9 skrivet: 12 sep-13 kl 08:41 »
Tack för alla svar! Verkligen jättebra information och kul att få ta del av era tankar och erfarenheter!

Fortfarande undrar jag hur ni gör på vintern, går de ute eller har ni dem inne hela dagarna?

Jag har förstått att hö är bäst att utfodra med, hur får man tag i bra hö? (hur vet man att det är bra?)
Räcker det med hö även till lamm som är ca 6 månader eller behöver det nåt annat extra? Jag läste i Fårboken av Sjödin att man med fördel kan stödutfodra med hö även under betessäsong, gör ni alla det eller bara om betet inte är tillräckligt?
Annars är det som jag förstått bara hö, vatten och mineralsten som täcker alla behov om man har baggar?

Nån som har erfarenhet av baggar som blivit "elaka" och stångats?

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 12 sep-13 kl 09:42 »
Om du har möjlighet så är det både trevligt och hälsosamt med en daglig promenad även om det inte finns något bete ute.  Som för oss.  Eftersom du även vill ha dem till sällskap, så vill jag rekommendera vanlig koppelträning, som med en hundvalp.  Då kommer du också troligen att märka beteendeförändringar i god tid innan någon av dem verkligen smäller till.

Wildvittra

• -
« Svar #11 skrivet: 12 sep-13 kl 12:56 »
Om vi tar hem två bagglamm nu till hösten, hur mycket hö bör vi införskaffa för att det ska räcka fram till betet sätter igång? Vi har nämligen fått tag på en som säljer bra hässjat får-hö och vi har ett bra förvaringsutrymme till det.  :)
Har era får fri tillgång till hö dygnet runt eller utfodrar ni morgon och kväll med hö?

Hur fraktar vi enklast hem våra baggar, med djurtransport eller?  ???

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 12 sep-13 kl 13:06 »
Tack för alla svar! Verkligen jättebra information och kul att få ta del av era tankar och erfarenheter!

Fortfarande undrar jag hur ni gör på vintern, går de ute eller har ni dem inne hela dagarna?

Jag har förstått att hö är bäst att utfodra med, hur får man tag i bra hö? (hur vet man att det är bra?)
Räcker det med hö även till lamm som är ca 6 månader eller behöver det nåt annat extra? Jag läste i Fårboken av Sjödin att man med fördel kan stödutfodra med hö även under betessäsong, gör ni alla det eller bara om betet inte är tillräckligt?
Annars är det som jag förstått bara hö, vatten och mineralsten som täcker alla behov om man har baggar?

Nån som har erfarenhet av baggar som blivit "elaka" och stångats?

Mina djur går ute året runt om de inte ska lamma. De har vindskydd i hagen . Ifall betet är dåligt stödutfodrar jag med hö. Baggar ska man helst inte ge kraftfoder och godis,beroende av ras förståss. Baggar har trånga urinledare och har mkt lätt för att få urinsten,därför ska de ej ha annat än hö,i synnerhet om de bara ska vara sällskapsdjur.

Baggar är ofta keliga & charmiga,tyvärr behandlar många dom som "små,söta lamm" vilket kan leda till att de blir "stångiga" när maninte har tid att kela - när de vill. Mitt råd är att inte behandla dom som hundar utan baggar - dalta inte med,de blir krafftfulla djur när de är vuxna.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

olivia.k

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 12 sep-13 kl 14:00 »
Har era får fri tillgång till hö dygnet runt eller utfodrar ni morgon och kväll med hö?

Hur fraktar vi enklast hem våra baggar, med djurtransport eller?  ???

Jag ger fri tillgång till hö och lägger dit mer morgon och kväll. Hur mycket som går åt har jag ingen koll på då jag har eget hö men du kan väl köpa mer eftersom?
Djur fraktar jag i vanlig bil med stort baggage-utrymme. Ska du bara frakta baggarna kortare bit duger det. Man får bädda med kartong, pressäningen, samt halm/hö.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 12 sep-13 kl 16:12 »
Två bagglamm, jag skulle absolut välja en vanlig bil med kombiutrymme.  Full insyn över djuren via inre backspegel, jag hör dem hela tiden, de åker fjädrat, dragfritt och tempererat.  Men det är jag, det.

Mina djur har ätit ungefär 2 kg hö per skalle och dag.  Då har jag räknat en mor med två små som 3 djur.  Om du väljer en allmogeras och höet är smakligt, så borde det i alla fall inte gå åt mera.  Dalarna ...  Är det runt 220 foderdagar per år där, tro?  Fråga grannarna!  ;)  Får hanterar fri tillgång på hö bra, men kraftfoder bör absolut begränsas till ett minimum, lyssna på zenia66.  Något gott att locka dem med ibland kan dock vara bra.  Ge gärna höet i foderhäck, för hygienens skull.

Jodå, kela med dem!  Mycket!  Men alltid på dina villkor, som med vilken "hund" som helst.  Inga stånglekar (du lär inte valpen att anfalla folk heller!) utan den som försöker butta det allra minsta, åker bums omkull!  Det går lättast när de är små.  Bär och lyft så länge du kan, så visar du hur ENORMT mycket starkare du är => ingen vits att utmana en sådan bjässe!  ;D

Trandans

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 02 okt-13 kl 13:09 »
Blir lite nyfiken varför du vill ha bagglamm, där det alltid finns en stor risk att någon av dem blir stångbenägen.
Att lägga ner så mycket tid på att uppfostra två baggar och om den ena sen stångas, så spolieras väldigt mycket arbete.
Jag hade valt tackor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser