Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nättak på hönsgården...  (läst 3530 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Nättak på hönsgården...
« skrivet: 10 sep-13 kl 20:52 »
Nu gör jag nog allt mycket krångligare än jag behöver, men ändå: vad har ni för nättak på era hönsgårdar? Metallnät verkar för tungt och svårt att skarva ihop, det är en rätt stor yta, och det där blå nätet som är tänkt för att stänga ute fåglar från odlingar är för fullt. Lär finnas något liknande som är grönt eller svart? Kan man tänka sig ett gammalt fiskenät om man får tag i det? Kanske småfåglar fastnar och skadar sig om de inte ser nätet tydligt? Vad har ni för erfarenheter?

Klarabella

• Småland
SV: Nättak på hönsgården...
« Svar #1 skrivet: 10 sep-13 kl 21:00 »
Jag använder vanligt hönsnät.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 sep-13 kl 21:42 »
Vi har ett grönt bärnät, det är lätt att skarva. Men det håller inte för tung snö, i vintras snöade det ganska mycket en natt och då hängde nätet ½ m från marken på morgonen.
MVH Rosita zon 1

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #3 skrivet: 10 sep-13 kl 22:09 »

Vi har Allox rådjursnät.. svart, lätt och seg som bara den.  Hönsgården är på ca 120m och jag 'sydde ihop' längderna med fiskelina.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

RoHe

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-13 kl 22:30 »
För mig, ett fattighjon i skogen blev det, det skitfula blåa bärnätet uppsatt, idag faktiskt. Fult som stryk, men billigt och gör nog det det ska, förhoppningsvis!
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

daniel70

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 10 sep-13 kl 22:58 »
Jag har dragit balsnören kors och tvärs över en hönsgård.

Vild

• -
« Svar #6 skrivet: 10 sep-13 kl 23:02 »
Jag har bärnät. Rådjursnät är nog tåligare dock. Fick även tipset att använda ensilagenät och det ska vi nog prova när vi måste byta nättaket sen: http://www.nimaab.se/se/art/fagelskyddsnat-for-rundbalar-och-plansilo.php

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #7 skrivet: 13 sep-13 kl 18:53 »

Hönsnät är nog säkrast och mest hållbart för snö m.m. och det kan man spänna så det inte svajar och sen skarva med ståltråd. Så här ser vår hage ut:

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshage-sakerhet/
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 2 användare
beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser