Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det var ju själva ... 4 tuppar av 4 i den gula kullen?! *bild*  (läst 1800 gånger)

mli79

• Skåne
Nu är gul columbia-kullen 5 veckor, och jag tänkte gissa på kön. Och glad blev jag ju inte... alla ser likadana ut, redan rött slör och kam, dåligt befjädrade på ryggen. Ärligt, bara tuppar?! Ville ju behålla minst en höna själv ju.. Vad tror ni? Finns det någon chans att någon av dessa kan vara en höna? Är ju inte alls bekant med denna färgen så jag kanske går på fel tecken? *griper efter halmstrån*

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Smajsan

• -
Ha ha ha! Ja alla är nog små gulliga tuppar fniss.
Skojar bara för din sköna överskrift.
Men att det är 4 tuppar tror jag på. Fast just brama är jag inte så hemma på. Men de ser ut som tuppar.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

mli79

• Skåne

Nu när de är 12 veckor så blev resultatet hälften så "illa" :) De på bilderna till vänster blev faktiskt hönor!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

RoHe

• Södermanland
Själv fick jag 9/10 tuppar, både första och sista gången jag köpte ickebestämda ;D
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Lockfågeln

• Gäst
Själv fick jag 9/10 tuppar, både första och sista gången jag köpte ickebestämda ;D

Låter rätt osannolikt med att den könsammansättningen var slumpmässig. (Någon lurade dig)

RoHe

• Södermanland
Låter rätt osannolikt med att den könsammansättningen var slumpmässig. (Någon lurade dig)

Fick för mig det också. Men kycklingarna var inte gamla. Inte gamla alls.

>:D

Fast den som kan, ser väl sånt, redan innan äggen kläckts, till skillnad från mig ;D
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

JennyN

• Jennys frön & sånt
Nu när de är 12 veckor så blev resultatet hälften så "illa" :) De på bilderna till vänster blev faktiskt hönor!

Vaddå "blev" hönor? Du menar att de plötsligt INTE har röd kam och slör längre? Eller hur ser du att de är hönor?
Jag kikade på dina bilder och tänkte "röd kam & slör vid 5 veckor = solklara tuppar"
*nyfiken*

mli79

• Skåne
Precis så tänkte jag med, rött = tuppar. Men sen när de blev större växte tupparnas kam och slör, och de fick också sadelbehäng och allmän tuppkaraktär.  Hönornas kam och slör stannade av, och de fick aldrig tillstymmelse till ens början på sadelbehäng. Så från tupp till hen till höna :)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Men, om de bara är 12 veckor gamla kan du väl inte ropa hej än? Inte förrän de börjat värpa. Jag hade en sen brahmatupp, som jag lääänge trodde var höna, fast det stämde inte alls med färgen(guldsvartbandad så den var ju uppenbart "tuppfärgad"). :-/

mli79

• Skåne
Nja, såklart kan man ju inte vara hundra. Men, om de vid 12v ålder inte har tillstymmelse till tuppkaraktär eller sadelbehäng så är ju sannolikheten rätt så stor att det inte är tuppar ändå. Med lite experthjälp så räknar jag de som hönor, och de är sålda som hönor. Jag tror helt enkelt att färgen på kam och slör lurade mig, gul columbia verkar överlag vara rödare i skinnet än mina andra blandfärgade/guldsvartbandade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, lasseroth, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser