Vi har en kamrörsradiator (ca 4500 kr, urk!) speciellt gjord för brandfarliga ytor - snickerier, stall osv. Jag kollade runt massa och denna kändes säkrast. Tål även vattenstänk. Den är sandfylld och har IP44. Jag pratade med en expert på Frico som säljer den och han sa att den bör ha minst IP44 men högre är inte lika med säkrare utan det är viktigt oxå att man tar en som är avsedd för ändamålet. Den finns på Granngården (beställningsvara tror jag) eller Nordpost (webshop). Finns säkert andra märken oxå men de ska vara godkänd för brandfarliga rum, säkerhetsklassad, gärna vara sandfylld. En del säger att de bör ha högre IP=säkrare men det har oxå med vatten att göra. Den behöver ju kanske inte spolas av, men måste däremot tåla damm och spån! Det finns fläktar och element med högre IP, dock behöver de inte vara säkrare eftersom vissa är öppna upptill, kommer spån, jättesmå fjäderdamm eller halm in i springor där börjar det brinna. Fläkt är inte att föredra för höns.
Man kan ha en vanlig 'grislampa', enklast och nog billigast men jätteviktigt att den då inte kan lossna och ramla ner i spånet = brand. Vi har för lågt i tak för en sån. Höns behöver bara några plusgrader, ca 5-10 gr, på vintern. Vi tycker radiatorn är bra för den har termostat som vi ställt in på 5+ hela vintern. Det är dock fast installation på den så en elektriker ska göra det. Vår funkar bra. Höns tål minusgrader och går gärna ut ändå men både veterinär och Länstyrelsen m.m säger alla att de ska ha frostfritt där de sover. Och så slipper man is i vattnet oxå om man alltid har ett par plusgrader.
Har ingen bild just nu men det kommer i höst på min blogg. Kika gärna in - här hittar du oxå annat i kring boende, hage m.m: