Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmekälla i hönshus  (läst 13494 gånger)

blizzard

SV: Värmekälla i hönshus
« Svar #40 skrivet: 12 sep-13 kl 00:27 »
Vi kan vintertid koppla in el via en förläningssladd och det finns en godkänd taklampa i huset, så uttag finns, men vi vill undvika att hänga in en värmelampa pga brandrisken. Hade det inte varit för att det blir så hutlöst dyrt att köpa ett (godkänt) kamflänselement så hade vi dock köpt ett direkt. Men vad som är dyrt får man sätta i perspektiv till vad man har för hus/höns, jag tvivlar på att de kommer bli så kallt att våra höns far illa av det, men vi får se (vi kollar temp. i hönshuset från vår bostad så vi har hyfsad koll). Om jag har fel och det blir för jävla kallt så blir det säkert ett kamflänselement till året efter, men det är inget jag vill lägga pengar på innan jag är säker på att det behövs.
Det säljs ibland begade element till bra priser,kolla er lokala marknad så kan ni spara mycket pengar :)
Elementen är sanfyllda och även om de är lite rostiga och otrevliga på utsidan är det inte säkert att det är något fel på dem,rosten går att borsta bort ;)

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #41 skrivet: 13 sep-13 kl 18:46 »
Vi har en kamrörsradiator (ca 4500 kr, urk!) speciellt gjord för brandfarliga ytor - snickerier, stall osv. Jag kollade runt massa och denna kändes säkrast. Tål även vattenstänk. Den är sandfylld och har IP44. Jag pratade med en expert på Frico som säljer den och han sa att den bör ha minst IP44 men högre är inte lika med säkrare utan det är viktigt oxå att man tar en som är avsedd för ändamålet. Den finns på Granngården (beställningsvara tror jag) eller Nordpost (webshop). Finns säkert andra märken oxå men de ska vara godkänd för brandfarliga rum, säkerhetsklassad, gärna vara sandfylld. En del säger att de bör ha högre IP=säkrare men det har oxå med vatten att göra. Den behöver ju kanske inte spolas av, men måste däremot tåla damm och spån! Det finns fläktar och element med högre IP, dock behöver de inte vara säkrare eftersom vissa är öppna upptill, kommer spån, jättesmå fjäderdamm eller halm in i springor där börjar det brinna. Fläkt är inte att föredra för höns.

Man kan ha en vanlig 'grislampa', enklast och nog billigast men jätteviktigt att den då inte kan lossna och ramla ner i spånet = brand. Vi har för lågt i tak för en sån. Höns behöver bara några plusgrader, ca 5-10 gr, på vintern. Vi tycker radiatorn är bra för den har termostat som vi ställt in på 5+ hela vintern. Det är dock fast installation på den så en elektriker ska göra det. Vår funkar bra. Höns tål minusgrader och går gärna ut ändå men både veterinär och Länstyrelsen m.m säger alla att de ska ha frostfritt där de sover. Och så slipper man is i vattnet oxå om man alltid har ett par plusgrader.

Har ingen bild just nu men det kommer i höst på min blogg. Kika gärna in - här hittar du oxå annat i kring boende, hage m.m:

http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Hannaz

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 12 apr-14 kl 00:42 »
Vi har en kamrörsradiator (ca 4500 kr, urk!) speciellt gjord för brandfarliga ytor - snickerier, stall osv. Jag kollade runt massa och denna kändes säkrast. Tål även vattenstänk. Den är sandfylld och har IP44. Jag pratade med en expert på Frico som säljer den och han sa att den bör ha minst IP44 men högre är inte lika med säkrare utan det är viktigt oxå att man tar en som är avsedd för ändamålet. Den finns på Granngården (beställningsvara tror jag) eller Nordpost (webshop). Finns säkert andra märken oxå men de ska vara godkänd för brandfarliga rum, säkerhetsklassad, gärna vara sandfylld. En del säger att de bör ha högre IP=säkrare men det har oxå med vatten att göra. Den behöver ju kanske inte spolas av, men måste däremot tåla damm och spån! Det finns fläktar och element med högre IP, dock behöver de inte vara säkrare eftersom vissa är öppna upptill, kommer spån, jättesmå fjäderdamm eller halm in i springor där börjar det brinna. Fläkt är inte att föredra för höns.

Man kan ha en vanlig 'grislampa', enklast och nog billigast men jätteviktigt att den då inte kan lossna och ramla ner i spånet = brand. Vi har för lågt i tak för en sån. Höns behöver bara några plusgrader, ca 5-10 gr, på vintern. Vi tycker radiatorn är bra för den har termostat som vi ställt in på 5+ hela vintern. Det är dock fast installation på den så en elektriker ska göra det. Vår funkar bra. Höns tål minusgrader och går gärna ut ändå men både veterinär och Länstyrelsen m.m säger alla att de ska ha frostfritt där de sover. Och så slipper man is i vattnet oxå om man alltid har ett par plusgrader.

Har ingen bild just nu men det kommer i höst på min blogg. Kika gärna in - här hittar du oxå annat i kring boende, hage m.m:

Fast det där med IP-klassning är ju inget som höftas fram.

IP 44 betyder att produkten är skyddad mot föremål större än 1 mm och skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.

Den är således inte dammskyddad, även om jag inte begriper varför vattnet inte kommer in om den bara är skyddad mot partiklar större än 1 mm.

https://support.elot.se/forum/elsaekerhet/1846-kapslingsklass-ip-klass-ip-klassning.html

Hannaz

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 12 apr-14 kl 01:08 »
300w i ett hönshus ala lekstuga med golvyta på knappt 3 m2, kan det funka?

Hittade den här elpatronen. Om man väljer utan reglering så bör det ju vara tätt och endast en stickpropp.
Kombineras med handdukstork alltså.

Mig gör det inget om det inte är termostat och m end. 300w är det ju ingen risk att de blir kokta + att brandrisken med en sån kombo borde vara = 0.

http://www.noro.se/sv/produkter/handdukstorkar/noro-elpatron-300w

Hannaz

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 12 apr-14 kl 02:28 »
Hittat fler alternativ.

https://www.e-badrum.se/en/shop/prodView.asp?idproduct=233

IP 55.

Man kan välja olika elpatroner, 300w, 400w. mm mm men det står att de stänger av när vattnet når 65 grader och att det endast är uppvärmningstiden som skiljer. När det är kallt ute är det förstås en fördel om vattnet värms upp snabbt eftersom elementet också kyls snabbare då. Det skulle alltså kanske vara en ide att välja med högre watt-tal även om handdukstorkens yta aldrig blir mer än 65 grader.

Nu undrar jag dock hur varmt 65 grader är. Tillräckligt för att funka som element? Finns visst "barnsäkrade" element som inte ska gå över 60 grader.

Hannaz

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 13 apr-14 kl 20:25 »
Har nog bestämt vad det får bli för nåt.

Handdukstork 60x120 cm med reglerbar elpatron på 1000W (med antifrysskydd så den startar automatiskt om temperaturen går under 5-7 grader).
Maxtemp. utanpå torken = 60 grader.
Blir IP 54 på detta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser