Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal sättpotatis  (läst 2409 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Gammal sättpotatis
« skrivet: 05 sep-13 kl 09:33 »
Av olika anledningar har jag sättpotatis som inte kom i backen i våras. Känns onödigt att kasta bort så därför undrar jag om jag kan gräva ner den nu i höst istället? Glömda småpotatisar i backen brukar det  ju kika upp småplantor ifrån på vårkanten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens

• Gäst
SV: Gammal sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 05 sep-13 kl 10:25 »
Vänta tills det är kallare i jorden då, så den inte kommer upp nu i höst.

Och sen får det ju förstås inte frysa i backen där potatisarna är.  Spillpotatis som kommer upp på våren har ju lyckats klara frosten, annars blir det inget.

masa

• -
SV: Gammal sättpotatis
« Svar #2 skrivet: 05 sep-13 kl 10:54 »
Om det har blivit långa groddar på knölarna kan det bli problematiskt att få potatisen att överleva i jorden när tjälen kommer. Kvarglömd potatis som överlever vintern börjar skjuta groddar och rötter först under våren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser