Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gula blad potatis  (läst 9325 gånger)

Snowy

• -
Gula blad potatis
« skrivet: 05 sep-13 kl 07:24 »
Mina potatisplantor har växt väldigt lite i år och nu har dom nästan alla börjat få gula blad...är det läge att ta upp dom? Tog upp en planta men det var inte mer än två normalstora potatisar och två små under...

Existens

• Gäst
SV: Gula blad potatis
« Svar #1 skrivet: 05 sep-13 kl 08:22 »
Låter som dom håller på att mogna nu. Lite till kan dom nog växa, men det är inte mycket. Men låt dom ligga och bilda skal först innan du tar upp.

Om det nu inte är bladmögel, men på din beskrivning lät det mer som mognad.

Vad är det för sort?

masa

• -
« Svar #2 skrivet: 05 sep-13 kl 11:06 »
Bor du långt norrut, eftersom bladmöglet inte har förstört blasten ännu? Om jorden är välgödslad och plantorna ändå är små och skörden dålig, då kan det vara frågan om en virussmitta. Har du tagit eget utsäde? Vissa sorter är hopplösa att odla från eget utsäde eftersom de har blivit smittade av virus. Virus sprids av sugande insekter såsom bladlöss. Säkrast är att ha kontrollerat, virusfritt utsäde.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 sep-13 kl 11:44 »
Gula blad beror ju ofta på torka, och i vissa delar av landet har det varit väldigt torrt i år. Men jag vet inte om just potatis fungerar så

masa

• -
« Svar #4 skrivet: 07 sep-13 kl 11:42 »
Gula blad beror ju ofta på torka, och i vissa delar av landet har det varit väldigt torrt i år. Men jag vet inte om just potatis fungerar så

Det är naturligtvis den enklaste förklaringen, torka och mager jord. Jag utgår, kanske för optimistiskt, från att man sköter sitt potatisland väl, med gödsling och vattning vid torka. Ändå kan skörden utebli, då av andra orsaker.

Snowy

• -
« Svar #5 skrivet: 27 sep-13 kl 23:06 »
Kan säga att jag började plocka upp potatisen i helgen. Plantorna är mer eller mindre borta nu på några ställen men jag vet var jag satte dom. Och oj vad mycket potatis det blev. Trodde att jag inte skulle få något med tanke på hur plantorna såg ut- ny sort i år. Men flera stora och fina potäter på varje planta....

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare
Tomas2015

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser