Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En svamp om dagen ...  (läst 10187 gånger)

christelle

• Blekinge
SV: En svamp om dagen ...
« Svar #20 skrivet: 10 sep-13 kl 21:17 »
Tycker nog att den i mitten ser ut som en kremla men det är svårt att bedöma på bilder, tycker jag, oavsett om den visar hela svampen. När det gäller kremlor så smakar jag alltid på en bit av ett par skivor under hattens ytterkant (spottar ut smakbiten sen obs) för att bedöma om kremlan är ätlig eller ej, några giftiga kremlor finns nog inte bara mer eller mindre ätliga eller fruktansvärt peppriga  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 10 sep-13 kl 21:31 »
man måste tugga? det räcker inte att lägga en bit mot tungan bara? för jag la en bit mot tungan och den var mild.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

christelle

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 10 sep-13 kl 21:41 »
man måste tugga? det räcker inte att lägga en bit mot tungan bara? för jag la en bit mot tungan och den var mild.
Ja,precis så  ;) Och är den mild är den ätlig.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #23 skrivet: 10 sep-13 kl 21:46 »
 ;D det där var tvetydig. bara lägga mot tungan alltså?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 10 sep-13 kl 22:09 »
;D det där var tvetydig. bara lägga mot tungan alltså?
Fast man får ju trycka den lite mot tungan - är den pepprig måste biten ut illa kvickt  :o Man lär sig tekniken efter ett tag.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #25 skrivet: 12 sep-13 kl 12:47 »
oki, ska komma ihåg det. det kan man ju göra i skogen redan och det viktigaste är ju egentligen att få veta om riskan man hittat går att äta eller inte. giftiga sådana behöver man ju inte släpa hem för att artbestämma, det räcker med att man måste göra så med de ätbara ;D

nu har jag kokat en panna full med skäggriskor igår. jag är en sån som tycker svampplockning är roligare än ätandet, så det jag kan göra med svamp är inte så mångsidigt. finns det lite förslag på hur jag ska fortsätta med riskorna? de ser lite för suspekta ut, då de ligger där i kastrullen  :-X funkar de i nån slags gratäng eller kan man göra den klassiska svampstuvningen med grädde, vitlök och persilja om man skär de lite mindre?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #26 skrivet: 12 sep-13 kl 15:25 »
just det. ang gallsopp. ibland är jag osäker i skogen om det är en gallsopp jag har hittat eller inte. just nu lämnar jag dessa osäkra exeemplar, men kan man smaka på dem som på kremlor eller blir inte svampen bitter förrän den upphettas?

christelle

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 12 sep-13 kl 15:49 »
just det. ang gallsopp. ibland är jag osäker i skogen om det är en gallsopp jag har hittat eller inte. just nu lämnar jag dessa osäkra exeemplar, men kan man smaka på dem som på kremlor eller blir inte svampen bitter förrän den upphettas?
Vet ingen annan svamp än kremlor som man smakar av i skogen. När det gäller förväxling av svampar (när man tänker äta dem) är det viktigt att man kontrollerar alla svampens kännetecken. Det vill säga man måste först ha bestämt att svampen är en kremla innan man smakar på den.
I min svampbibel som endast innehåller 20 svampar finns smörsopp, sandsopp, Karljohan, tegelröd björksopp och aspsopp och är då så väl beskrivna att de inte kan förväxlas om man kontrollerat alla kännetecken.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 12 sep-13 kl 18:38 »
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=tylopilus_felleus

gallsoppen är så lätt att förväxla, därför hade det ju varit praktiskt om det gick att provsmaka den med  o:)

sen har jag hittat lite "nya" svampar idag som jag håller på att kolla upp. ska lägga upp lite bilder och gissningar senare ikväll  o:)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #29 skrivet: 12 sep-13 kl 18:51 »
jag kan ju ifs börja med den här:

en champinjonstor svamp, med ihålig fot och gräddfärgade skivor. rund, brun hatt, grönaktig i mitten, brun fot, vitt kött och vit saft. min gissning hade varit grönkremla eller nån snarlik som jag enligt guiden inte behöver kunna skilja  o:) om det inte hade varit för den vita saften. alltså nån slags riska?

http://svampguiden.com/art.asp?art=Russula_aeruginea

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #30 skrivet: 12 sep-13 kl 19:04 »
oki, ska komma ihåg det. det kan man ju göra i skogen redan och det viktigaste är ju egentligen att få veta om riskan man hittat går att äta eller inte. giftiga sådana behöver man ju inte släpa hem för att artbestämma, det räcker med att man måste göra så med de ätbara ;D

nu har jag kokat en panna full med skäggriskor igår. jag är en sån som tycker svampplockning är roligare än ätandet, så det jag kan göra med svamp är inte så mångsidigt. finns det lite förslag på hur jag ska fortsätta med riskorna? de ser lite för suspekta ut, då de ligger där i kastrullen  :-X funkar de i nån slags gratäng eller kan man göra den klassiska svampstuvningen med grädde, vitlök och persilja om man skär de lite mindre?

Skäggriskor och övriga förvällda riskor är det klassiska sättet att antingen lägga in dem, eller att göra en risksallad med äpple, lök och gräddfil. Ett varningens ord dock; det smakar inte mycket svamp av den anrättningen. Men salladen är god.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #31 skrivet: 12 sep-13 kl 19:08 »
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=tylopilus_felleus

gallsoppen är så lätt att förväxla, därför hade det ju varit praktiskt om det gick att provsmaka den med  o:)

sen har jag hittat lite "nya" svampar idag som jag håller på att kolla upp. ska lägga upp lite bilder och gissningar senare ikväll  o:)

Gallsopp har en fot som karljohan fast tvärt om. Ett vitt ådernät på mörkare botten har Karl-johan, och gallsoppen har ett mörkare ådernät på en vit botten. Kolla inte längst upp mot hatten.

Sen smakar gallsoppen mycket bittert, så är du osäker så tugga en bit i skogen. Den är (troligen) inte giftig enligt vad jag läst.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #32 skrivet: 12 sep-13 kl 19:18 »
så man måste tugga gallsoppen, det räcker inte att trycka en bit mot tungan?

lägger man då in riskor i olja, typ som soltorkade tomater? eller i saltlake  :-X ? vad smakar salladen som förutom äpple och lök? hur är riskorna i konsistensen - fasta eller lösa?

K@rin

• Närke
« Svar #33 skrivet: 12 sep-13 kl 19:49 »
De finska riskorna (skägg och skogsriska) behöver kokas och hällas bort vattnet minst 2 gånger har jag fått lära mig. Sedan är de goda i den beryktade risksalladen. De är hyfsat fasta, man finhackar dem och saltar dem och blandar sedan med äpple, rödlök och creme faiche. Jag brukar frysa in dem när de är förvällda och sedan låta dem rinna av när de tinat annars kan de bli lite vattninga.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 12 sep-13 kl 22:54 »
tack för receptet, jag ska prova det. smakar kanske åt västkustsalladshållet? och man kan göra samma med skogsriska, pepparriska också?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #35 skrivet: 12 sep-13 kl 23:06 »
sen dagens andra svamp, en helt fantastisk en!  :o

den ser ju inte mycket ut för välden, färgerna på bilden syns ju ganska bra. ihålig fot, en riska med vit saft. men doften (!) helt otroligt. lite sötaktig, åt vaniljhållet kanske. svårt att beskriva, men jag vill inte sluta snusa på den och hade gärna haft den som rumparfym.  :-[ men inte skaldjur, som några riskor kan lukta som.

MissT

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 12 sep-13 kl 23:22 »
Vet inte vilken riska det är, det finns ju så många. Jag hittade en gång lakritsriskor och dom luktade ju som lakrits.
En finska som jag kände saltade in riskor. Bl.a. pepparriska och skäggriska. Hon varvade grovt salt med svamp i bitar i en glasburk och la ett fat med en tyngd på. Vet inte hur länge det skulle stå. Sedan vattnade hon ur svampen innan hon stekte den. Blev faktiskt gott.
Själv håller jag mej till blodriska, den kan man steka som den är.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #37 skrivet: 12 sep-13 kl 23:35 »
blodriska har jag inte hittat ännu, tyvärr.

när hon saltade in riskorna, hade hon då såklart kokt dem innan?

lakritsriskor låter ju exotiskt! hur såg de ut och går de att äta eller luktar de bara som godis? --> edit: ok, googlade och den verkar vara giftig

http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Lactarius_helvus

MissT

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 12 sep-13 kl 23:54 »
Här finns mängder med blodriskor. Tyvärr är det mask i dom flesta  >:(

Minns inte om hon kokade innan hon saltade in, men hittade det här receptet när jag googlade:

Vid insaltning går du tillväga på följande sätt: Skär svampen i ganska stora bitar, lägg i en kastrull med 3 gånger så mycket vatten som svamp, koka upp och låt koka 2 minuter, slå bort vattnet och låt svampen rinna av, lägg svampen i en handduk och gör ett knyte av den, placera den på ett plant underlag (gärna utomhus) och lägg en tyngd ovanpå, låt den stå så över natten. Lägg sedan din svamp i en hink eller annat kärl, strö över grovt salt (100 g till 1 kg svamp), lägg gärna i några bitar pepparrot, lagerblad, och strö lite kummin mellan varven, lägg på ett fat och en tyngd som trycker ner allt under den vätska som bildas.

När du skall tillaga svampen måste den avsaltas, lägg svampen i en skål, byt vatten några gånger och när du tycker det är lagom sälta så är den klar.

MissT

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 12 sep-13 kl 23:56 »
Lakritsriska är inte ätlig, men den luktade väldigt gott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser