Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En svamp om dagen ...  (läst 10197 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
En svamp om dagen ...
« skrivet: 04 sep-13 kl 22:28 »
... jag promenerar timtals med våra många hundar i finfinaste svampskog i princip varenda dag. en hel del åker med hem, men ännu mer lämnar jag varje dag för att jag helt enkelt inte vet om det går att äta utan att dö. så jag tänkte nu under svampsäsongen ska jag lära mig en ny svamp varje gång jag stöter på en som jag inte känner igen. jag brukar kika i svampguiden, men på nåt sätt är det inte samma. jag tycker att jag efteråt är fortfarande lika osäker, så jag hoppas att om jag tar kort på den aktuella svampen och beskriver den på bästa sätt, att någon kunnig ska kunna tala om för mig om svampen är giftig och gärna också vad den heter. :)

vi börjar med den här som enligt svampguiden påminner mest om en blodriska eller läcker riska.

http://svampguiden.com/art.asp?art=lactarius_deterrimus
http://svampguiden.com/art.asp?art=lactarius_deliciosus

men skivorna är snarare champangefärgade, på båda den unga som på den äldre svampen jag hittat. ovansidan är mer röd/orange-brunaktig och var rätt så rosa när jag plockade den. den rosa färgen försvann sedan, tyckte jag. annars har den ringar och en grop på ovansidan hatten, som blodrispan. delar man den är köttet vit/champangefärgad. inget saft avsöndras. jag hittade svampen längs en grusväg i rätt så fuktig barrskog med mycket inslag av björk, väl gallrad med mycket lingon/blåbär och mossa. jag tog bilderna med mobilkameran, för vår ena kamera är paj och den andra är inte laddad. färgerna är därför rätt kass på bilderna.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kraken

• Västmanland
SV: En svamp om dagen ...
« Svar #1 skrivet: 04 sep-13 kl 22:45 »
Skäggriska gissar jag. Skall i såna fall kokas av för att bli fri från giftiga ämnen som ger skarp smak (delad och rensad svamp läggas i dubbla mängden vatten, koka upp och koka 10 min sen häller man bort vattnet och spar svampen). Lämpligt sätt att förvara skäggriskan efter avkokningen är insaltning. Kan varmt rekomendera nya Svampboken av Pelle Holmberg, innehåller massa information om hur man känner igen matsvamp och dess förväxlingsarter samt hur man tar tillvara svamp. Perfekt nybörjarbok.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 04 sep-13 kl 22:57 »
tack för svaret. jag har svampböcker, men som sagt. jag är lika förvirrad efteråt i alla fall. jag tycker att den här varianten passar mig utmärkt. kanske fler hänger på och frågar efter svamp de inte känner igen? bara att få en gissning bekräftad tycker jag är mycket värt. ;D

om det är skäggriska, kan man torka eller frysa den efter avkokning? svamp som vi inte äter på en gång brukar torkas eller frysas här hemma.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kraken

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-13 kl 23:02 »
En riska är en skivling (har alltså skivor under hatten), det finns flera sorters riskor.

Två saker som är typiska för riskor (förutom att den är en skivling) är att om man bryter foten på svampen går den av i ett snyggt brott (den trådar sig alltså inte och den är lätt att bryta) och om du tar en kniv och skär försiktigt tvärs över skivorna under hatten kommer det saft (kan vara av olika färg) från skivorna. Kommer det inte saft när du skär men foten går av i ett snyggt brott har du hittat en kremla.

Du känner igen skäggriska på tegelröda koncentriska cirklar på hatten och att den är skäggig på hattkanten.

Men jag måste tillägga att jag aldrig skulle äta svamp som jag inte var 100 % säker på. Svampgifter är inte att leka med.

kraken

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-13 kl 23:03 »
Frysa går alldeles utmärkt. Torka har jag aldrig testat med riskor.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 04 sep-13 kl 23:14 »
ok, jag skar och saften är vit, varför jag inte såg den först. den hade ju samma färg som köttet.  ::) foten trådar sig inte när jag bryter den, men är väldigt skör och bryter av i småbitar. hela svampen luktar fuktig jord, lite lätt sådär.

jag har ingen som kan lära mig om svamp. jag har fått lära mig om olika soppar av min mor, resten har jag fått lära mig själv på det här sättet. jag vet att svampar inte är att leka med, därför tycker jag att det här känns bättre än bläddra i böcker.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 04 sep-13 kl 23:37 »
jag har googlat på skäggriska och det är den. se vad fint det funkar med en sån tråd ;D

kraken

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-13 kl 23:47 »
Vad bra!  :) Det är sannerligen klurigt att lära sig nya matsvampar på egen hand, de jag törs äta har jag lärt mig av någon jag verkligen litar på.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 04 sep-13 kl 23:53 »
jo, det hade ju varit toppen om man har folk som kan lära en. men att lägga ut bilder, få en "diagnos" på svampen och sedan läsa om just den svampen en gång till är så nära jag kan komma.

imorgon har jag en till svamp, men den ligger ute i lagårn just nu. :)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 06 sep-13 kl 19:33 »
nästa svamp - en liten en.

ovansidan av hatten är ganska platt med en tvär kant. den är brun-lila och när man har plockat den blir den gråbrun. men vinklar man den i rätt ljus så kan man se ett lila skimmer. skivorna är champagnefärgade/ljusbrun, köttet är vit, foten är rätt så tunn och brunaktig på vissa ställen, ffa där man skurit av den samt i övergången mellan fot och skivorna. den bruna färgen är då som en ring, annars är den vit. den luktar åt champigonhållet och jag hittade den inte långt ifrån skäggriskorna efter samma väg. de växer i rätt så stora grupper, men svampen i sig är rätt liten. efter förra lektionen är det enda jag törs säga med bestämdhet om svampen att det är någon slags kremla.

brokkremlan är min bästa gissning.
« Senast ändrad: 06 sep-13 kl 20:15 av LillaSophie »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 07 sep-13 kl 11:37 »
ingen? ska jag ta andra bilder?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 07 sep-13 kl 16:59 »
jag har tagit nya bilder på svampen som jag undrade över igår. jag plockade med mig en likadan idag, så den är alldeles färsk på bilden. lite större också samt att jag fick med mig mer av foten.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 07 sep-13 kl 17:00 »
sen hittade jag den här också som jag undrar över. färgen syns fint på bilden, så jag behöver nog inte beskriva så mycket mer.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #13 skrivet: 08 sep-13 kl 22:58 »
Den andra svampen du frågar efter är ingen brokkremla. Det är också en riska, skogsriska skulle jag vilja ha det till.

Jag vill passa på att tipsa om http://www.svampguiden.com/
Ställ frågor om svamp där, och du får svar inom en timme. Fantastiskt många kunniga på den sidan.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #14 skrivet: 08 sep-13 kl 23:02 »
Både kremlor och riskor har dessa spröda fötter. Riskor har dock en saft som kommer ut när man bryter den i hatten. Inte alltid dock, har det varit torrt så händer det att det inte kommer något.

Riskorna har liksom ringar i olika nyanser på hattens ovansida. Kremlor mer jämna färgövergångar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 08 sep-13 kl 23:05 »
tack för ditt svar. jag känner till svampguiden och har även frågat där och även de tycker att det ser ut som en skogsriska. men det jag tycker inte att det verkar vara en sån, då jag googlar på den. den är för liten och även de äldre blir inte trattformade plus att det inte kommer saft från den. men jag ska plocka en likadan till imorgon och ta med hela foten plus fota gruppen som den brukar stå i. är det en skogsriska blir ju jag bara glad, men jag tror att det är nåt annat.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #16 skrivet: 08 sep-13 kl 23:21 »
En riska är det i vilket fall. Kokosriskor är små, men de luktar kokos. Har inga svampböcker här att kolla i.

kraken

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 09 sep-13 kl 00:41 »
Ja, en den första svampen är definitivt en riska frågan är bara vilken riska. Jag gissar också på skogsriska, men det är väldigt svårt att veta. Enligt min svampbok ska skogsriskan ha glänsande hatt vid torr väderlek och slemmig vid fuktigt väder. Hattkanten är länge kraftigt inrullad, äldre exemplar skall vara trattformiga. Foten skall vara ihålig. vätskan som avges ska vara vit och vid intorking ändra färg till gult eller grågrönt. Jag har för mig att om man klatschar lite på hatten så är den lite dallrigare än t.ex. skäggriskan...

OM det är en skogsriska ska den tas tillvara på samma sätt som skäggriskan.

Den brungula svampen vet jag inte riktigt vad den kan vara. Kanske en spindelskivling av något slag. Den ser i varje fall inte ut som någon matsvamp som jag känner till. Ibland kan det vara bra att ha med hela svampen, även foten, för att kunna veta vad det är för en svamp. Kan finnas strumpor och liknande strukturer som är till bra hjälp. Ett bra sätt att plocka svampen är att gräva med handen eller en kniv lite runtom så man får med hela foten.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 09 sep-13 kl 09:19 »
jo, jag har fått mig en känga ang det där med foten på svampguidens forum redan  o:)

den svampen som jag fotat en gång till är en äldre modell större. de blir aldrig trattformade vad jag kan se och de avsöndrar som sagt ingen mjölk. jag har inte känt på hatten när det varit fuktig väderlek, men när det är torrt är hattens ovansida skön att ta på. hatten är fast och len, inte som örsopp som inte alls är skön att ta på oavsett väder.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 10 sep-13 kl 21:09 »
nu har jag tagit hem den "äldsta" lila svampen jag kunde hitta inkl fot och allt. det är den första bilden. sen undrar jag om den andra svampen jag har hittat är en mandelkremla? den är något rödaktig, det syns inte riktigt på bilden tyvärr. annars hade jag gissat på sillkremla, men den luktar inte skaldjur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser