Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vertikalaxlad vindsnurra  (läst 16505 gånger)

Skytten

• Skåne
Re:Vertikalaxlad vindsnurra
« Svar #20 skrivet: 13 mar-07 kl 12:20 »
En kul och enkel  vertikal snurra som är ett mellanting mellan drag och lyftteknik är att använda segelduk. När vinden spänner ut seglet på ena sidan, så används ett snöre till att hala seglet på den sida som går mot vinden, snöret är så fäst att det alltid halar seglet i motvind, genom att vinden spänner ut det i medvind.
Har bara testat en leksaksmodell, men jag antar att den är effektivare än en Savonius, och vikten är låg, samt att det inte kan förväntas större olyckor om den blåser sönder.
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 12:21 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

Utmattningsrisk
« Svar #21 skrivet: 13 mar-07 kl 14:07 »
skall man ta på största allvar vid flygplanskonstruktion. Vindsnurror är det inte så noga med om det inte kryllar av folk runt dem när det stormar.

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 13 mar-07 kl 16:57 »
Underskatta inte krafterna, 500 m är inte långt för ett större stycke!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #23 skrivet: 14 mar-07 kl 15:22 »

Antalet rotoblad har ingen betydelse för snurrans effekt det är arean den sveper som avgör det hela. Men på en vertikal snurra är det svårt att få den att starta själv med en till två rotorer, speciellt om de är fasta.  Tre borde gå att få att starta, men jag fann att den var svårare att balansera, det behövs inte många grams obalans för att det blir problem med obalans på höga varv.

Det där med obalans har jag också erfarit. Mindre snurror med högt varvtal skapar lätt vibrationer pga obalanserade rotorblad.
Problemet är inte bara vikten, utan viktfördelningen i bladen. Man kan lätt väga sina blad och få dem lika tunga. Men pga centrifulgalkraften måste vikten vara lika fördelade över bladen.

Alltså om jag har lyckats göra tre exakt lika tunga blad men det ena har en liten annorlunda form blir det ofelbart obalans.

Finns det något sätt att balansera?

Bo

Enda jag kommer på
« Svar #24 skrivet: 14 mar-07 kl 15:44 »
är Lavals eftergivliga axel som lät turbinen rotera runt sin tyngdpunkt.

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 14 mar-07 kl 16:12 »
På den konstruktion som jag valde är viktfördelningen relativt inte ett stort problem. Det är rör och plåt, och är bitarna lika stora går det bra. Skulle jag bygga en snurra av detta slag låt säga göra den två meter i diameter och fyra meter hög, blir det säkert hållfasthetsproblem genom att "loppa" på plåten.  Att få en större vertikal snurra att HÅLLA för de krafter den utsätts för ser jag som det största problemet.  Ska den inte blåsa sönder, och kunna gå på ganska höga varv krävs stor hållfasthet. Den bör oxå gå i stall före vinden blir farligt stark.
« Senast ändrad: 14 mar-07 kl 16:13 av Skytten »

Bo

Men gör vingarna i stål
« Svar #26 skrivet: 14 mar-07 kl 16:27 »
rakt igenom och säkra dem mot varandra parvis mot centrifugalkrafterna med horisontella rundjärn. Eller gör en enklare variant som du låser fast om det skall bli storm.

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 14 mar-07 kl 16:36 »
Jag vill inte stanna den, när den ger som mest ström. Den ska hålla för ganska hög vindstyrka, det är då leveranserna av el uteblir. Vid för stark vind ska den gå i stall, och förhoppningsvis bara i starka byar, för att snabbt kunna gå i produktion igen.

Det går inte att lägga förstärkningar hur som helst, de ska givetvis fungera så verket håller, men de får inte störa, utskjutande saker och bultar eller annat påverkar hur vinden uppför sig i närheten av verket. En ren och bra formgivning är viktig.

Bo

Instämmer
« Svar #28 skrivet: 15 mar-07 kl 14:59 »
därför skulle jag först göra ett vackert och välbalanserat i massivt stål och sätta det på en blåsig plats. När det klarat en rejäl storm, skulle jag flytta hem det och låta det arbeta. Generatorn kan faktiskt fungera som en effektiv broms eftersom motståndet ökar med hastigheten. Det kräver att man låter den ladda t ex via doppvärmare och att tråden inte bränner av. Obelastad skenar den.

Stag som sitter i kors inne i snurran för att hålla mot centrifugalkraften hindrar annars inga snabba luftströmmar utan stör bara visuellt.

Tapio

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 15 mar-07 kl 16:18 »

Finns det något sätt att balansera?

Halaj!

Om du har statisk balans så har du också dynamisk balans.
Däremot kan du ha ett annat problem.
Tänk dig en axel. I ändan monterar du en tvåkilos vikt på en enmeters hävarm.
I andra änden monterar du en enkilos vikt på en tvåmeters hävarm.
Om hävarmarna ligger på motsatt sida så har du statisk jämvikt.
Sätter man nu axeln i rotation så kommer du att få en dynamisk obalans.
Det är detta jag tänker på. Propellerbladen skär kanske inte genom luften på samma ställe?
Din propeller kommer i så fall att wobbla värre ju mer den varvar. Obalansen ökar med kvadraten s.f.a. varvtalet.

Jag har varken sett eller hört talas om Lavals axel, men jag tror att jag vet vad det handlar om.
Om man har en rent radiell obalans så ökar den med varvtalet. Men bara till en gräns.
När man passerar denna gräns säger systemet FJONG! Och den roterande massan börjar rotera runt sitt masscentrum istället för sitt geometriska centrum.
Man säger att man ligger på överkritiska varvtal.
Över detta kritiska varvtal är vibrationerna konstanta oavsett varvtal.
Ett sådant system kräver att man har en väldigt klen axel som tillåter en viss utböjning.

//T

Skytten

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 15 mar-07 kl 16:44 »
Bo

Visst bromsar generatorn, minst lika mycket som den ger i el håller den emot.
Så fort en generator är tillkopplad MÅSTE all ström konsumeras, den går inte att spara. Det är bättre med ett dumpelement än att bränna kablar och generator. Räcker det med en doppvärmare är det OK, men en elpatron som överskottsdump är nog mer realistiskt om det inte är en leksakssnurra. All el blir till slut värme.

Massiva rotorer av stål har inte större hållfasthet, den massa som man får till ingen annan nytta än att öka oönskade cenrifugalkrafter, och därmed ökade haveririsker, bör man minimera.
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 16:46 av Skytten »

Bo

Centrifugalkrafter
« Svar #31 skrivet: 15 mar-07 kl 19:39 »
då radien är en meter är runt en tiondedel av periferihastigheten i kvadrat. (kilopond och m/s)

Det behövs då bara 20 sekundmeter för att varje kilo av vingen skall påverkas av 1000 kilopond - om periferihastigheten är 5 gånger vindhastigheten.

Hittar man något material som är starkare i förhållande till vikt än järn och som man klarar att arbeta med, använder man det istället och kan man skaffa färdiga vingprofiler som är ihåliga, är de säkert bättre.
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 15:43 av Bo »

finkenwerder

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 04 jun-07 kl 08:31 »
Hej,
om ni vill bygga vertikal vindsnurra med 4kw ser även här för inspiration:
Hjärta - el-generator multipolare >90 polar:
http://www.alxion.com/bin/e_moteur-kit-stk.html
Savonius-koncept:
http://www.pcon-wind.de/galerie_k6.htm

Är ni intresserad på professionella alu-vingar säg till.
Jag hämta tre styck på 2m längd i september från en kille i Bremen/Tyskland.
Jag ska bygga ett darrieus-savonius-koncept utanför Vetlanda.

Är ni intresserad, svara gärna.
hälsningar från finkenwerder
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 09:51 av finkenwerder »

morgankane

« Svar #34 skrivet: 23 okt-07 kl 21:52 »
Hej!

Jag läste din tråd nu i dag okt. 23, och är mycket intresserad.

Min plan är att bygga eller köpa egen genearator, men önksar mera info beträffande vingarna.

ta gärna kontakt direkt om du kan, jag bor i Skåne.

finkenwerder

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 24 okt-07 kl 07:39 »
Hej, nya generatorer kommer snart från RMT.
Det finns mycket possitiv kritik om dom i pressen.
http://www.resonanz.com/de/home

Hälsningar
finkenwerder

Vitis

• Skåne
Re:Instämmer
« Svar #36 skrivet: 25 okt-07 kl 01:59 »
därför skulle jag först göra ett vackert och välbalanserat i massivt stål och sätta det på en blåsig plats. När det klarat en rejäl storm, skulle jag flytta hem det och låta det arbeta. Generatorn kan faktiskt fungera som en effektiv broms eftersom motståndet ökar med hastigheten. Det kräver att man låter den ladda t ex via doppvärmare och att tråden inte bränner av. Obelastad skenar den.

Stag som sitter i kors inne i snurran för att hålla mot centrifugalkraften hindrar annars inga snabba luftströmmar utan stör bara visuellt.

Det är ju en sån här du behöver :

Horisontalmojäng
« Senast ändrad: 25 okt-07 kl 02:00 av Vitis »

Bo

Slö uppfinnare
« Svar #37 skrivet: 25 okt-07 kl 08:27 »
som bara knycker någon annans idé och vänder den 90 grader.

Kånken

« Svar #38 skrivet: 27 nov-07 kl 22:28 »
En fundering.
Har ett uthus som står på en höjd med taknocken i väst östlig riktning. Eftersom det för det mesta blåser från norr så undrar jag hur det skulle fungera med en vindsnurra som har axeln parrallellt med nocken. Turbulens borde vara ett bekymmer samt ojämn belastning då trycket borde vara högst precis ovan nock och lägst strax bakom (läsidan).

PeterS

« Svar #39 skrivet: 09 dec-07 kl 14:34 »
Hej alla glada.
 Är det någon som vet eller kan räkna ut hur mycket (i %) det motroterande bladet i en savonius snurra stjäl i effekt? Har funderat på ett sätt att göra denna mer effektiv utan att göra den beroende av vindriktning.
/Peter
« Senast ändrad: 09 dec-07 kl 15:16 av PeterS »

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 2 användare
torbjorn, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser