Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smidig lösning på tillfälligt tak ?  (läst 3385 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Smidig lösning på tillfälligt tak ?
« skrivet: 04 sep-13 kl 10:52 »
Har gjort en tillfällig ( eller ja, ska helst hålla över vintern..) inhängnad med massor av kompostgaller & armeringsjärn, men behöver ett " tak". !
Vanligt BÄRNÄT går bort direkt. Pallar inte för snötyngd... Söker nåt kraftigare, med större maskor.
Typ lastnät till bilar, fast MKT större då... Eller annat tips !

Neon Knight

• -
SV: Smidig lösning på tillfälligt tak ?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-13 kl 13:38 »
Det beror på vad som skall stängas ute. Hönsnät med 50mm maskor har vi. Då får man slå ner snö underifrån ett par gånger varje vinter.

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 04 sep-13 kl 13:46 »
Ensilagenät blev jag tipsad om. http://www.nimaab.se/se/art/fagelskyddsnat-for-rundbalar-och-plansilo.php
Det kommer vi att prova om inte bärnätet som vi har nu funkar.

Marielle

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-13 kl 14:46 »
Det beror på vad som skall stängas ute. Hönsnät med 50mm maskor har vi. Då får man slå ner snö underifrån ett par gånger varje vinter.

Svårt att täcka en större yta med hönsnät om man inte har reglar el dyl i mitten. Dessutom omöjligt att slå bort snö underifrån då det bara blir " kryphöjd" ( kompostgallerhöjd) .

Ensilagenät blev jag tipsad om. http://www.nimaab.se/se/art/fagelskyddsnat-for-rundbalar-och-plansilo.php
Det kommer vi att prova om inte bärnätet som vi har nu funkar.

Där börjar det likna något, men det skulle vara liiite större maskor, för snön ! Eller ?

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-13 kl 14:58 »
Borde det inte gå att bygga en hel gård av sånt nät? Om man reglar upp förståss... Eller kommer räven igenom tror ni?
Kommer det en haj - simma fortare.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-13 kl 15:18 »
rådjursnät är suveränt som nättak. Hållbart och lätt att jobba med. Det är ett plastnät så det är lätt och man river sig inte på det :D
Finns på nätet eller granngården. 
Jag har en mitt pinne så att det blir lite vinklat då snöar det igenom. Om det inte kommer en halvmeter blötsnö då får man skaka av det lite.

Marielle

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 04 sep-13 kl 22:35 »
rådjursnät är suveränt som nättak. Hållbart och lätt att jobba med. Det är ett plastnät så det är lätt och man river sig inte på det :D
Finns på nätet eller granngården. 
Jag har en mitt pinne så att det blir lite vinklat då snöar det igenom. Om det inte kommer en halvmeter blötsnö då får man skaka av det lite.

Tack ! Ska genast kolla upp det  :D

Marielle

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-13 kl 22:37 »
Borde det inte gå att bygga en hel gård av sånt nät? Om man reglar upp förståss... Eller kommer räven igenom tror ni?

Blir himsklans DYRT bara, med så mkt kompostgaller.... Men har man massa liggandes så... Fast vår hund forcerar " trådarna" lätt, vet inte hur stark en räv är. En grävling klarar säkert av att ta sig igenom det garanterat.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 sep-13 kl 08:51 »
Menar med fågelskyddsnät för ensilage förståss... Har grävling boende i trädgården och den har aldrig varit intresserad av hönsen så det är hur stark räven är som är avgörande i mitt fall...

Vild

• -
« Svar #9 skrivet: 05 sep-13 kl 10:53 »
Menar med fågelskyddsnät för ensilage förståss... Har grävling boende i trädgården och den har aldrig varit intresserad av hönsen så det är hur stark räven är som är avgörande i mitt fall...
Eftersom att ensilagenätet är av textil så tror jag att det är mindre säkert än tex minknät/putsnät. Om en räv tuggar tillräckligt länge borde den kunna bita sönder det om den fattar att den ska göra det. Har hört att rävar kan komma igenom ganska mycket, även träväggar går ju att tugga sönder. Sen vet jag inte om kycklingar kommer igenom maskorna på nätet - har inte tittat närmre på storleken. Men man kanske ändå inte ha kycklingarna lösa i hönsgården, det är ju olika. Jag skulle i alla fall satsa på att ha ett annat nät, typ minknät, från marken och ca 1 m upp runt gården.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 05 sep-13 kl 11:15 »
Rävar är väldigt bra på att klättra på saker och extremt smidiga så jag vet inte vad skillnaden skulle göra med 1m nät nertill,annat än att små kycklingar inte kommer ut förståss.
Kan räven gnaga sig in nertill kan den väl gnaga sig in via 'taket' på hägnet också?

Vild

• -
« Svar #11 skrivet: 05 sep-13 kl 12:45 »
Rävar är väldigt bra på att klättra på saker och extremt smidiga så jag vet inte vad skillnaden skulle göra med 1m nät nertill,annat än att små kycklingar inte kommer ut förståss.
Kan räven gnaga sig in nertill kan den väl gnaga sig in via 'taket' på hägnet också?
Jo men jag tror att oddsen är mindre att den klättrar upp och äter sig in hängandes i ett slappt nät, än att den försöker gnaga nere där den står och når från fast mark. Men inget är såklart 100% säkert.

dig1

• Småland
« Svar #12 skrivet: 08 sep-13 kl 20:22 »
Fastnar inte småfåglarna i ensilagenätet? Funderar oxå på vad man ska ha och det lät ju bra med sånt nät.

Marielle

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 10 sep-13 kl 09:31 »
Köpt Allox rådjursnät nu, tror att det blir bra ! Tack för alla tips  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser