Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fångar man vilda kattungar?  (läst 5076 gånger)

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
Hur fångar man vilda kattungar?
« skrivet: 02 sep-13 kl 18:56 »
En kattmamma blev påkörd för ca en vecka sedan och det visade sig att hon hade fem kattungar. Honan tillhörde inte någon av gårdarna här och det var en granne som hade sett ungar vid en bäck. När vi såg honan ligga i diket så cyklade vi dit och där var de. De sprang iväg direkt och höll sig på behörigt avstånd. Jag ställde ut mat till dem och två kom till slut fram och åt. Har ställt ut mat varje dag och det är samma som kommer fram och äter, men bara om jag är ca 6-7 meter bort. De andra kommer inte fram alls. Skulle gissa på att ungarna är ca 7 veckor gamla kanske?
Hur kan jag fånga in dem? Vill inte ha ett gäng vildkatter här, finns redan så det räcker och blir över. Känns inte kul att låta dom svälta ihjäl heller  :P, men jag kan ju inte hålla på och mata dom så här hur länge som helst. Någon som har nån slags fälla som går att fånga katter i?
Jag har mailat ett katthem men de har inte svarat än... Kom gärna med tips!

Andromedae

• Dalarna
SV: Hur fångar man vilda kattungar?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-13 kl 18:59 »
Vissa kommuner kan hjälpa till med kattfällor, dvs lådor man ställer mat i och som stängs efter att katten gått in i lådan. Kan dock behövas ställas dit flera gånger om de är så många ungar.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 03 sep-13 kl 01:45 »
Om du inte får tag i en riktig kattfälla så kan du försöka med en grävlingsfälla, det är ungefär samma sak. Ge dom lite mat varje dag där dom är så att dom stannar och inte drar vidare. Dom är så stora nu att jag tror inte det går att få dom riktigt tama men det går att vänja dom vid människor så att dom inte blir direkt rädda utan kommer fram och låter sig matas. (Därifrån till att bli keliga sällskapskatter är steget långt, går troligen inte.)
« Senast ändrad: 03 sep-13 kl 13:27 av Nina W »

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 03 sep-13 kl 09:12 »
Hör med kommunen om de har nån som kan hjälpa er, förr fångade de in vildkatter med fällor men vet inte om de gör det längre eller hur de gör idag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #4 skrivet: 03 sep-13 kl 11:10 »
  Du är välkommen till att ringa till Dea på
  Föreningen Förvildade Katter.
  0735 907011!

« Senast ändrad: 03 sep-13 kl 11:16 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 sep-13 kl 16:52 »
tror länsstyrelsen har hand om katter nu,förr låg det på kommunala jägare.
Katt fångas i lotinfälla,sinkabirum,m/butorp eller annan grävlingfälla..
Fjäderfän och kaniner

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #6 skrivet: 08 sep-13 kl 13:43 »
Har fått låna en kattfälla av Djurens Vänner i Malmö och fångat tre stycken från igår kväll. Två kvar att fånga in. Har kontaktat 7 kattorganisationer/katthem idag och fått svar från ett än så länge (de ska försöka hitta ett stödhem som kan ta alla.). Hoppas på att hitta nåt ställe som kan ta dom lagom tills alla är infångade :-). Två svartvita och en helsvart har vi här hemma nu, två helsvarta är kvar att fånga.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #7 skrivet: 08 sep-13 kl 20:50 »
Det hade vi fått göra om vi inte fått tag i ett katthem. Imorgon kommer en tjej och hämtar dom och kommer vara jourhem åt dom tills de är gamla nog att flytta.
Kan förtydliga att det var inte våra katter, men tycker inte de ska springa omkring här och bli ännu fler.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser