Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparkande ardenner  (läst 11565 gånger)

hönstanten

• Gäst
Re:Sparkande ardenner
« Svar #20 skrivet: 13 mar-07 kl 13:17 »
Det som jag upplever som viktigt är att hästen vet vad du ställer för krav, börja alltid med samma hov t.ex höger fram.
När du har fått den rutinen att fungera morrgon och kväll.
Går du vidare med först höger fram sedan höger bak, morrgon och kväll, var envis det går. För i hästens värld är det skillnad på höger respektive vänster sida, så det man gör på höger sida och upplevs possitivt, medför inte med automatik att det är lika kul på vänster sida. Dvs när du lyckats med en sida fortsätter du och ökar på med vänster fram o.sv. Jag är ardenner ägare som lyckats
Kul att höra att det är flera som har ardennrar med egna intressen..;.)
Jag håller verkligen med om att det är skillnad på olika hovar och gör man det i fel ordning protesterar min på alla 4 hovarna. Annars protestrycker han en gång lite lätt bara med höger framhov...
Jag forsätter att kämpa med min snygging och han kan nu rygga  och flytta sig åt sidan på kommando. Väldigt skönt. När jag fick honom och jag försökte flytta honom så slog han...känns för mig som ett tydligt tecken att han börjar sakta acceptera att jag bestämmer.
Några flera som har ardennrar med egna viljor?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 13 mar-07 kl 22:14 »
Nej, men en nordsvensk som tror att jag ska flytta på mig för henne..kommer hon inom kort att inse att så är inte fallet..  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 26 mar-07 kl 14:31 »
Att dalta med en häst som blivit illa behandlad av folk och att dalta med en häst som behandlar folk illa är två helt skilda saker som knappast någon kan uttala sig om på ett forum.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Arne

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 26 mar-07 kl 20:58 »
Senaste nytt:

Framhovarna går ganska bra att kratsa nu och hon kan hålla dom uppe en bra stund. Bakhovarna är däremot nästan omöjliga att komma åt. Man kan lyfta dom kort men försöker man hålla dom en stund så flyger hovarna. Jag tror inte hon är öm utan att hon trilskas. Det är likadant när man borstar henne på sidan och under magen eller tar upp bukjorden mot magen. Då piper hon och surar och hovarna kan komma upp. Efter en stund när hon lugnat ner sig går det bra att borsta och spänna.

Vad jag har lagt märke till är att om man försöker säga åt henne på skarpen med hög ton, om hon dummar sig, så ryggar hon förskräckt och t.o.m sliter av grimman. Lite panikartat. Även om man inte står framme vid huvudet. Detta har hänt tre gånger nu så vi binder inte fast henne längre, utan en person håller fast henne i grimskaftet om vi måste göra något med hovarna. Hon kanske har varit med om något otäckt eller otrevlig person som har skrikit åt henne. Det är väl ingen rolig upplevelse att bli inklämd i en verkstol, vilket hon blev förra gången. Jag hade en kille till hjälp för ett tag sedan som är van att verka ardenner och han kunde inte heller komma åt bakhovarna.

I vilket fall så över vi lite med hovraspen och med borstning på bakhovarna när hon står och det är inget problem alls. Hon är helt oberörd av detta. Försöker också ta upp hovarna och sätta ner dom igen innan hon hinner sparka. Vad jag är rädd för är att hon fortsätter med att sparka bara för att hon kommer undan med det. Hon slipper ju fortsatt behandling. Skall jag fortsätt lyfta fastän hon sparkar?
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 21:13 av Arne »

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #24 skrivet: 26 mar-07 kl 22:26 »
Av att läsa det ni skriver ang hennes beteende vid rykt av mage och baktill så är hon antagligen oerhört känslig/killig på de ställena. Vet ni hur hon blivit behandlad av förra ägaren? För en häst som reagerar så starkt på tonläge har inga goda erfarenheter av rösten. Bara träning som återstår. Mycket vänliga ord,beröring och beröm.... Inte lätt att hålla emot en ardenner som börjar sparka, men ja det är den effektivaste metoden.Att härda ut och absolut inte ge med sig för hennes vilja.När hon håller benet stilla så sätt ner det och beröm oerhört! Man ska sluta när det går bra ;)
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 22:28 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

isa

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 27 mar-07 kl 17:44 »
min kompis hade ett känsligt halvblodsto som kickade hela tiden.
Hovslagaren använde några linor som vi satte fast runt hoven, sen hissade vi upp upp foten med repet som satt runt takbjälken.
Vi höll emot, men när hon blev helt galen släppte vi efter emellanåt.
hjälpte denna häst i början, och hovslagaren kunde göra sitt arbete.
Har inte sett någon annan hovslagare använda detta.
Det var i slutet av 80-talet.
Fortsätt träna så kommer resultaten med tiden.
Lycka till
Gammal är äldst.

Elektra

« Svar #26 skrivet: 08 apr-07 kl 19:24 »
Min nordis hade fått mycket stryk innan jag tog hand om henne som 4-åring och var till en början svår att lyfta bakhovarna på. Inte så att hon försökte kicka utan att hon ville komma loss och slet och drog så fort man fick upp hoven. Det funkade inte att rya på henne heller utan man fick ta det lugnt och med mycket tålamod och beröm.

Jag valde att lyfta hoven och så fort jag fick upp den satte jag ner den, dvs det var jag som satte ner den och inte hon som hann rycka loss sig. Varje gång berömde jag henne och även när jag lyfte framhovarna berömde jag mycket och hade en lite bit morot i munnen som jag snabbt kunde spotta ut i handen och ge henne direkt. Hon fick även sin morotsbit de gånger jag fick lyfta och sätta ner bakhovarna och allt eftersom fick jag hålla längre och längre, men det var snabbkratsningar i början och jag kunde få lyfta mer än en gång innan jag var klar med hoven.

Varje gång hon rykte åt sig benet sa jag bara "nej" utan att göra mer affär av det, lyfte benet igen för att sen sätta ner och berömma för varje gång. Till sist lyfte hon hovarna sjäv bara jag gjorde en ansats att lyfta dem, så allt eftersom jag jobbade mig runt vid hovkratsningen så lyfte hon nästa när jag var klar med det andra. Jag drog även ner på morotsbitarna allt eftersom men det var alltid beröm med rösten och några smekningar med handen.  :)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Arne

• Skåne
Nu går det bra!
« Svar #27 skrivet: 07 jun-08 kl 00:45 »
Jag kan meddela att efter dagligt övande under lång tid med att lyfta hovarna, går det nu utmärkt. Hon lyfter samtliga hovar utan att bråka och lyfter själv i turordning. Det går också bra att verka henne. Trägen vinner.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Sparkande ardenner
« Svar #28 skrivet: 07 jun-08 kl 08:46 »
Jag kan meddela att efter dagligt övande under lång tid med att lyfta hovarna, går det nu utmärkt. Hon lyfter samtliga hovar utan att bråka och lyfter själv i turordning. Det går också bra att verka henne. Trägen vinner.

Härligt  ;D . Kan meddela att det går precis lika bra med min häst nu, hon visar inte ögonvitorna längre när hovslagaren kommer och lyfter nästan hovarna själv när han vill ha upp dem. Måste dock erkänna att det är min underbara hovslagares förtjänst... han åker dessutom 12 mil enkel resa för att sko min häst...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

guba

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 jun-08 kl 23:06 »
Skönt att det löst sig.

Ett litet tips till er som råkar ut för en sparkande häst vid borstning, skoning, mot föl som skall dia eller överhuvudtaget sparkar.

Håll i svansen, har aldrig varit med om att "sparkiga" hästar sparkat när svansen hållits. Inget bråk eller stoj. Håll i svansen bara.

Frances

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 09 jun-08 kl 08:51 »
Om inte annat så håller man sig lättare ur vägen och har bättre koll på det sparkande djuret!

( Har sett en variant  ;D Jag hade en extremt folkilsken märr en gång.. Mången var dom som skulle "lära" henne och bli "kompis" med henne..
En gubbe tog ju priset, han trodde stenhårt på det där med att hålla svansen. Innan jag visste ordet av hade han rusat intill henne och ryckte tag i svansen på min häst, det var inte särskillt svårt eftersom det var arslet man fick möta vid öppnande av dörren. Men det var ett under att han klarade sig gubben.. Jag tror han fick omvärdera sin teknik..hon blev inte mindre sur..  ;D)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 11 jun-08 kl 21:25 »
När man så äntligen får hem sitt nya kallblod är det ju oftast så att man ska testas så att man ordentligt håller som flockledare. Sätten att överbevisa sin häst om detta är ju lika olika som antalet hästägare. Min åsikt om människor som gapar och skriker åt sin djur är att de brister i hästkännedom och tålamod >:(  Jag är fasligt trött på att dessa gapstarar fortfarande tror att det har någon verkan. Hästen reagerar på ditt kroppsspråk och inget annat.

Det finns otaliga bra ledarskapsövningar som man kan göra med sin häst för att visa vem det är som bestämmer. Ledarskap sitter i huvudet och inte i kroppsvikten. Nog blir man slarvsylta av en ardennerhov, men det blir man av en halvblodshov oxå. Anledningen till att hästarna låter oss vara deras överhuvud är att de är medvetna om att vi är mycket klokare än dem och då måste vi oxå visa det.

Nu verkar det som om din ardennermärr redan accepterat sin nye ledare. Grattis. Annars skulle jag tipsa dig om att sluta säga till din häst vad hon inte får göra och istället berätta vad det är du vill att hon ska göra. Alltså: Lyft hoven, stå still osv. Avsluta aldrig en övning med att hästen har misslyckats med sitt uppdrag. Alltså: Släpp hoven innan hon börjar konstra och beröm henne för att hon gjort vad du bett henne om. Vidare- Haka inte upp dig på hovlyftandet. Be henne oxå göra andra saker, som att backa, flytta baldelen, stanna , gå osv. Hovarna kan mycket väl bara ha blivit en fix ide för att hon försöker ta makten. Jobba med ditt kroppspråk. Spänn dig som en fiolsträng när hon gör fel och slappna av när hon gör rätt. Medicinen är att ALDRIG bli arg, var jämn och bestämd.

Jag anser att en duktig hästmänniska lär sig hästarnas sätt att komunisera och lägger sig på deras nivå. Jag anser oxå att en bra ledare är lugn, snäll trygg och jävligt tydlig! Jag själv strävar efter detta ideal dagligen och verkar aldrig bli ordentligt kompetent ;)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 03 jul-08 kl 00:35 »
Jag har köpt en ardenner som är 16 år gammal. Hon har inte blivit kratsad i hovarna på ett bra tag. Framhovarna går bra att kratsa men hon sparkar irriterat när man försöker med bakhovarna. Hur skall man komma åt hovarna och hur vänjer man henne vid detta igen. Har ni några bra knep utan att ta till en verkstol. Jag vill inte uttala de ord som hovslagaren sa om henne senast.

Har samma problem med min tant ardenner .
Men jag har fattat orsaken .
Hon har skabb på bakbenen så det är skitobehagligt när man rör som .
Jag behandlade med sebacil o hon lugnade sej på en gång.
Inga skabbsår hade hon eller nåt men hon hade käkat på hovskägget då blev jag skeptisk.
Hon har tydligen gått så hela livet stackarn (17år)....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #33 skrivet: 03 jul-08 kl 07:24 »
Har samma problem med min tant ardenner .
Men jag har fattat orsaken .
Hon har skabb på bakbenen så det är skitobehagligt när man rör som .
Jag behandlade med sebacil o hon lugnade sej på en gång.
Inga skabbsår hade hon eller nåt men hon hade käkat på hovskägget då blev jag skeptisk.
Hon har tydligen gått så hela livet stackarn (17år)....

Hur yttrar sig skabb?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 03 jul-08 kl 15:29 »
Hur yttrar sig skabb?

Svårt att förklara men om hästen har käkat i hovskägget eller kliat av sej det där har man första varnings signalen.
dom kliar sej eller stampar irriterat.
Dom reagerar oftas med irritation eller obehag när man rör vid skabb området.
Tex ett sto jag kände hade haft skabb sen födseln (5år) hon hade skabben över hela kroppen men mkt i ansiktet , när man skulle ta på grimma blev hon galen o försökte manikst klia sej på människan.
Skabben biter extra mkt när vi tar på skabbområdet.
Sebacil får man utskrivet av vet . Bara att dränka in området med utspädd sebacil o hästen lugnar sej .
En del hästar kliar sår på sej , en del får krustor ..lite olika dock.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 03 jul-08 kl 21:23 »
När man så äntligen får hem sitt nya kallblod är det ju oftast så att man ska testas så att man ordentligt håller som flockledare. Sätten att överbevisa sin häst om detta är ju lika olika som antalet hästägare. Min åsikt om människor som gapar och skriker åt sin djur är att de brister i hästkännedom och tålamod >:(  Jag är fasligt trött på att dessa gapstarar fortfarande tror att det har någon verkan. Hästen reagerar på ditt kroppsspråk och inget annat.

Det finns otaliga bra ledarskapsövningar som man kan göra med sin häst för att visa vem det är som bestämmer. Ledarskap sitter i huvudet och inte i kroppsvikten. Nog blir man slarvsylta av en ardennerhov, men det blir man av en halvblodshov oxå. Anledningen till att hästarna låter oss vara deras överhuvud är att de är medvetna om att vi är mycket klokare än dem och då måste vi oxå visa det.

Nu verkar det som om din ardennermärr redan accepterat sin nye ledare. Grattis. Annars skulle jag tipsa dig om att sluta säga till din häst vad hon inte får göra och istället berätta vad det är du vill att hon ska göra. Alltså: Lyft hoven, stå still osv. Avsluta aldrig en övning med att hästen har misslyckats med sitt uppdrag. Alltså: Släpp hoven innan hon börjar konstra och beröm henne för att hon gjort vad du bett henne om. Vidare- Haka inte upp dig på hovlyftandet. Be henne oxå göra andra saker, som att backa, flytta baldelen, stanna , gå osv. Hovarna kan mycket väl bara ha blivit en fix ide för att hon försöker ta makten. Jobba med ditt kroppspråk. Spänn dig som en fiolsträng när hon gör fel och slappna av när hon gör rätt. Medicinen är att ALDRIG bli arg, var jämn och bestämd.

Jag anser att en duktig hästmänniska lär sig hästarnas sätt att komunisera och lägger sig på deras nivå. Jag anser oxå att en bra ledare är lugn, snäll trygg och jävligt tydlig! Jag själv strävar efter detta ideal dagligen och verkar aldrig bli ordentligt kompetent ;)

jag rekomenderar horsemanship!

guba

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 jul-08 kl 22:44 »
jag rekomenderar horsemanship!

Baah.
Har du något svenskt ord för det eller är det bara utlänningar som kan hantera hästar ::)

Mistah

« Svar #37 skrivet: 04 jul-08 kl 01:21 »
Guba: Hästmannaskap är väl den direkta översättningen, eller naturligt hästmannaskap om det är NH mitt ljuva hem syftar på.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #38 skrivet: 04 jul-08 kl 06:54 »
Svårt att förklara men om hästen har käkat i hovskägget eller kliat av sej det där har man första varnings signalen.
dom kliar sej eller stampar irriterat.
Dom reagerar oftas med irritation eller obehag när man rör vid skabb området.
Tex ett sto jag kände hade haft skabb sen födseln (5år) hon hade skabben över hela kroppen men mkt i ansiktet , när man skulle ta på grimma blev hon galen o försökte manikst klia sej på människan.
Skabben biter extra mkt när vi tar på skabbområdet.
Sebacil får man utskrivet av vet . Bara att dränka in området med utspädd sebacil o hästen lugnar sej .
En del hästar kliar sår på sej , en del får krustor ..lite olika dock.

Min gamla pålle kliar sig en del på bakbenen och skaver av hovskägget, men det är mest på vintern när det inte går att borsta riktigt rent (från all lera och dylikt), så jag har trott att det är mugg. Men så var det en annan tjej som pratade om just skabb och då specifikt hovskabb. Hon hävdade att i stort sett alla hästar med mycket hovskägg har det. Men jag har mest hört om mugg och rasp. Är det veterinären som måste komma och titta för att man ska kunna utesluta det ena eller det andra?

Frances

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 04 jul-08 kl 12:45 »
Aha, det finns alltså naturlig och onaturlig hästmannaskap  ;D Det var det jag misstänkt! Antingen har man det naturligt eller så kämpar man på olika kurser och får inte till det iallafall! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser