Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket sol till blivande grönsakslandet  (läst 4882 gånger)

Peter81

• Södermanland
Hur mycket sol till blivande grönsakslandet
« skrivet: 31 aug-13 kl 13:35 »
Har sett ut en plats i sommarstugan som jag hoppas ska kunna fungera som grönsaksland nästa sommar.
Planen är två land på 3*4 meter, ett för rotfrukter och ett för grönsaker, som byter plats med varandra varje år.
Det som är lite nedslående är ljusförhållandena. Platsen har bara direkt sol 2-3,5 timmar om dan på ett ungefär. Inte totalskugga resten av tiden, men inte så man kan ligga och sola.
Räcker det här eller ska jag lägga ned projektet?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur mycket sol till blivande grönsakslandet
« Svar #1 skrivet: 07 okt-13 kl 11:04 »
Sent svar men, i alla fall. Mitt trädgårdsland har sol lite fler timmar än ditt men, helskugga från fyra och framåt och det funkar. Det är bara att prova. Nu vet jag inte vad som skuggar men, om det är växtlighet kanske den går att glesa ur?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 okt-13 kl 11:45 »
2-3h sol? När på året?

Solen står högre mitt på sommaren och det ger fler soltimmar ner mot marken. Färre vår och höst.

F.ö. så har Javill en bra poäng i att träd och buskar kan glesas ut för att minska skuggan även om man inte vill kalhugga.

Annars kanske det kan vara en ide att göra fler och mindre land där det är mindre skugga. Stora sammanhängande land har ingen speciell poäng i hobbyskala, bättre med små upphöjda bäddar där läget är som bäst. Lättare att sköta och mer avkastning per kvadratmeter.

Peter81

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 okt-13 kl 21:02 »
Ingen brådska med svaret, kör igång nästa år först.
Ja, det blir väl bara att prova då.
Är vegetation på ena sidan som i viss mån kan glesas ut, men sen kommer tomtgränsen ganska snart. På andra sidan är huset.

Linkan

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 20 okt-13 kl 10:41 »
Det är bara att prova sig fram, men väl läge och gallra de du kan för att få så mycket ljus som du kan.

Existens

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 okt-13 kl 11:15 »
Problemet med att prova sig fram när det gäller odlingar är ju att det ofta blir ett år i taget man provar..

Jag skulle vilja säga att man aldrig kan underskatta behovet av solljus. Fri sol från morgon till sen eftermiddag tycker jag man ska sträva efter.  Lite beroende på gröda såklart, men att odla t.ex tomater i skugga är ju tämligen nedslående.

Peter81

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 20 okt-13 kl 13:55 »
Tackar för svaren. Om ett par år kanske det finns mer mark tillgänglig med mer ljus. Men fram till dess så får jag väl helt enkelt anpassa vilka grödor jag ska odla. Nån som har några tips baserade på erfarenheter?

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 20 okt-13 kl 16:29 »
Potatis är inte så kräsna, om du sköter odlingen exemplariskt i övrigt så kan du få goda och bra potäter utan mängder med sol.
Samma med lök och tex mangold. de flesta grönsaker vill ha soligt läge, finns en del trådar om det googla här ovanför på "odla grönaker i skugga" eller här >>>  www.alternativ.nu/index.php?topic=83081.0
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Peter81

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 22 okt-13 kl 20:50 »
Mangold har jag goda erfarenheter av, så det blir det definitivt! Kul att det finns chanser till potatis eftersom det är något jag verkligen vill ha. Lök har jag blivit sugen på efter att ha läst här. På det hela ett trevligt besked, tackar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare
Stengrim, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser