Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gul columbia x ?  (läst 1244 gånger)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
gul columbia x ?
« skrivet: 05 jan-11 kl 10:18 »
Tack så jättemycket för era svar  :)

Nu har jag blivit lite klokare och vet vad mina höns har för färger.

Jag har även en tupp som ser ut som hönorna, gul colombia. Vilken av tupparna blir det då bäst
färger med?
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: gul columbia x ?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 10:31 »
Om du har gul columbia tuppar och hönor tillsammans blir kycklingarna gul columbia. Eventuellt kan man få utfall av ljus columbia också (tror jag) men då blir det färgrena sådana också.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 11:04 »
Jag har 3 dvärg wyandottehönor som är en blandning mellan gul coloumbia och guld svart/bandad och de är gul coloumbia med diffus bandteckning.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 jan-11 kl 02:20 »
har gul columbia höns. och fick en tupp som blev mitt emellan elelr vad man ska säga. tuppen är mer oranage och hönorna aprikosa. men han blev mörkare än aprikos men ljusare än orange. vad är "rätt"? tänker på tuppen nu

ORCA

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jan-11 kl 10:10 »
Jag skulle vilja se ett kort från sidan på tuppen innan jag uttalar mig om den :) Men dom Gul/Svart Columbia ser fina ut :)

ORCA

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jan-11 kl 10:16 »
har gul columbia höns. och fick en tupp som blev mitt emellan elelr vad man ska säga. tuppen är mer oranage och hönorna aprikosa. men han blev mörkare än aprikos men ljusare än orange. vad är "rätt"? tänker på tuppen nu
Färgen skall vara som gul orpington, Får du för mörka kör du lite Gul/Svart / Vit/Svart Columbia och sedan tillbaka till G/S Columbia endast.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-11 kl 18:40 »
Min Blå (grå) Brahma tupp med min svarta höna? Vad blir det då? ???
Om dom är en färgade måste dom väl vara färgrena!?

eller?  ::)

det är som en djungel detta...!
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 16 jan-11 kl 18:46 »
Min Blå (grå) Brahma tupp med min svarta höna? Vad blir det då? ???
Om dom är en färgade måste dom väl vara färgrena!?

eller?  ::)

det är som en djungel detta...!
Om du har en enfärgat svart höna med en enfärgat blå tupp får du antingen svarta eller blå kycklingar  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 jan-11 kl 20:49 »
Ok, det låter logiskt. :)
Men om jag tar min guld svartbandade (rapphönsfärgade) tupp till min svarta höna då?  ::) :P
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

ORCA

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jan-11 kl 08:58 »
Men om jag tar min guld svartbandade (rapphönsfärgade) tupp till min svarta höna då?  ::) :P
Det blir inte färgrent då :)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 17 jan-11 kl 09:00 »
Då blir det ankskit  ;) Min nya favoritfärg då den är betydligt lättare att få fram än riktigt bra färger på tecknade djur ;) Tyvärr är färgen inte utställningsbar ::)

Återigen, detta är en utkorsning som man ibland gör för att blodförnya eller typförbättra. MEN det tar många generationers arbete innan man har en stabil rapphönsteckning eller en stabil svart färg igen.

Det finns vissa undantag men rent generellt ska man undvika att blanda färger, teckningar och mönster. Som sagt ankskit är lätt att avla fram och färgen kan va' väldigt varierande och vacker. Men  har man än gång fått färgen ankskit så är det mycket svårt att avla bort

ORCA

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 jan-11 kl 09:14 »
Jag har en höna som är 2 veckor nu och hon är en korsning på Grårandig/rapphönstecknad. Tuppen är en feltecknad grårandig som fått den rapphönstecknade tuppens rygg och har även inslag av orange i halsen. Hönan verkar bli grårandig med guldinslag. Får se vad det kan bli av detta ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 3 användare (1 dolda)
Dmslr, Anna58

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser