Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgren eller inte hur menas det?  (läst 6740 gånger)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
Färgren eller inte hur menas det?
« skrivet: 05 jan-11 kl 09:20 »
Jag undrar om någon kan hjälpa mej att fatta det här med färgrena höns.
Vad menas då?

Jag har Brahma som är renrasiga och är i lite olika färger, kolla bilden.
Är de färgrena eller inte?

Vad heter färgerna mina hönor och tupp har?

MVH Maria
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Färgren eller inte hur menas det?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 09:41 »
Tuppen är guldsvartbandad och hönorna är gul colombia.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 10:15 »
Med färgren menas i princip att djuret har en korrekt standardiserad färg.
De flesta färgrena djur avlar rent dvs om man parar djur av samma färg får deras avkomma samma färg som föräldrarna. Undantag finns till detta men det är många gånger lite överkurs  ;)

I ditt fall så det ut som om dina vuxna djur är färgrena men då det är olika färg på tupp och hönor kommer eventuella kycklingar inte bli färgrena utan rasrena men blandfärgade. Inget för den utställnigsintresserade med andra ord, men förmodligen vackra i färgen för dom som vill ha ögonfröjd i hönsgården  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 15 nov-11 kl 23:02 »
Som jag förstår det så är en färgren höna/tupp någon som garanterat nedärver sin färg.
Hur många generationer krävs för att de ska vara färgrena? Vad är det som gäller och hur får man reda på att det är färgrent?
Är det bara att kläcka ett antal djur några omgångar och se om alla ger samma färg eller ska man som sagt ha koll på fäderna i flera generationer?
Någon som kan hönsgenetik?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 16 nov-11 kl 13:28 »
Det visste jag inte, däremot så verkar det vara relativt vanligt inom rasavel.
Det som fick mig att undra från första början var det att jag fick en Orpingtontupp och då påpekades det att han var just färgren. Jag hade inte ens tänkt på det innan.
www.dissolve.blogg.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 nov-11 kl 13:35 »
Om jag förstått det hela rätt, så betyder färgren att djuret har en, i rasstandarden, godkänd färg och att den nedärver ( om man använder rätt färg på den andra parten e klart) godkänd färg..... inte nödvändigtvis den färgen som djuret själv är.

Undrar just om jag var tydlig nog nu :-\ :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #6 skrivet: 16 nov-11 kl 13:49 »
Ok,
det låter ju lite mera logiskt just att den nedärver godkända färger och inte bara en.
Men då kvarstår frågan hur man vet att det verkligen blir så och hur många generationer det krävs.
Det är ju lantraserna som bokförs på ett sådant sätt att det går att spåra.
Det är ju inte standard att de som avlar med rashöns för stamtavla. Även om vissa gör det som jag förstår.
www.dissolve.blogg.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 nov-11 kl 14:47 »
Nu ska vi se..... om man ska prata om färgavel, ska man nog hålla lantraserna utanför disussionen. Då gör man det något enklare för sig. Man färgavlar inte på lantraser och därför hör de inte riktigt hemma under trådrubriken.

Du kan ha ett djur som är färgrent.... det är som jag skrev tidigare.... sedan kan man renavla en färg. Det är en annan sak. Gul, som din orpington-tupp är, tillhör de färger man kan renavla. Då använder man en gul tupp på en gul höna.... och får gula avkommor. Jag gissar att detta ska göras i tre generationer, för att man ska kunna säga att han är renavlad, men jag är inte helt säker.

Det finns andra färger som inte går att avla rent (tex. blå)..... där får man olikfärgade avkommor, av olikfärgade föräldrar, som ändå är färgrena (godkända i rasstandard)

Nu har jag försökt förenkla svaren, för att göra det någorlunda begripligt. Sånt här är det andra här på forumet som är  mycket bättre på att förklara än vad jag är...... skulle tro att de kikar in i tråden lite senare ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 16 nov-11 kl 18:18 »
Det klarnar lite nu i alla fall. Jag misstänkte att det låg en hel del bakom. Genetik är aldrig lätt!
Tack för ett tydligt svar :D
Genitik är klurigt och när det kommer till färgenetik blir det riktigt skoj  ::)  När man pratar färgren så menar man en standardmässig färg.  Önskvärt vore ju om färgrena djur fick förgrena avkommor men så är ju tyvärr inte alltid fallet.

Har man en färg som är stablit avlad i många generationer så minska risken att det dyker upp avkommor som är totaltfelfärgade, men den försvinner inte helt.

Ska man ha bra färg på sina djur måste man selektera för den egenskapen. Om vi ska ta gul orpington tex så förekommer förutom de djur som har bra färg både för ljusa djur och djur som har sotiga fjädrar framförallt i stjäreten. Om man i sin skräck för att få för ljusa djur alltid avlar på de mörkaste djuren man får fram kommer man i slutändan få djur med sotigt dun och sotiga stjärtfjädrar. Motsvarande om man avlar på de ljusaste för att man är rädd för sotiga stjärt så kommer man få ljusgula fåglar som ser urtvättade ut i färgen.  Så det gäller att använda lagom gula och acceptera att man får någon kyckling som är för ljus och någon som är för mörk och behålla de som är bäst att avla vidare på.

Håller man på med en "nyare färg" så får man räkna med att man får ett utfall med betydligt fler felfärgade djur även om föräldradjuren är korrekte i färgen.

Jag har tex röd Dvärg Silke. Av de kycklingar jag har kläckt i år har jag fått ca 5% med riktigt bra färg. Jag har fått 10% med OK färg och en faslig massa totalt felfärgade eller ljusröda  :-\  Detta trots att föräldradjuren har mycket bra till OK färg. Röd färg är relativt nytt på Silke (15-20 år eller så i Europa och ännu kortare tid i Sverige  ::) ) Man har korsat fram och  tillbaka mellan olika färger för att få in bättre typ och sedan bättre färg igen osv.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 16 nov-11 kl 18:26 »
...... och som på beställning dyker hon upp ;D :-*
LOL du visste att jag inte kunde låta bli att nappa på det betet  ;)

FM

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 nov-11 kl 19:33 »
Intressant tråd!

Håller på att läsa in mig på hönsgenetiken...

:D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #11 skrivet: 16 nov-11 kl 22:02 »
Jätteintressesant! Min hjärna går på högvarv. Den kokar nästan lite 8)
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser