Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3fas motor till 1fas motor  (läst 14231 gånger)

beck77

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
3fas motor till 1fas motor
« skrivet: 29 aug-13 kl 19:11 »
hur kopplar jag om denna 3fas motor till 1fas ? tacksam för svar

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: 3fas motor till 1fas motor
« Svar #1 skrivet: 29 aug-13 kl 20:04 »
Jag antar att det är 230 V enfas du ska köra den på?

Börja med att bygla om den till deltakoppling (lägg byglarna som på bilden "low voltage).
Anslut fas och nolla från elnätet till två av de tre anslutningarna på motorn, och en kondensator från antingen fas eller nolla till den tredje. Om motorn visar sig gå åt fel håll, koppla då om kondensatorn till den andra av de två ledningarna från elnätet.

Prova ut kondensatorns värde så att spänningen mellan "kondensatorfasen" och vardera av de två ledningarna från elnätet blir ungefär lika då motorn går med normal last. Gissningsvis hamnar värdet på mellan 10 och 50 uF. Använd plastfoliekondensatorer som tål 600 V AC (sådana som används som startkondensator för enfasmotorer, faskompensering för lysrör mm). Det går bra att parallellkoppla flera mindre kondensatorer för att komma upp till önskat värde.
En tumregel är att om motorn är svag i starten och har svårt att komma igång, så är kondensatorn för liten. Om den brummar och blir onödigt varm när den går lätt belastad så är kondensatorn för stor.

beck77

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: 3fas motor till 1fas motor
« Svar #2 skrivet: 30 aug-13 kl 15:08 »
om jag tror rätt så snurrar motorn med 2800varv/min, detta är för snabbt tror jag . detta är en diskpump från början som jag byggt om till en slipmaskin mrd ett runt slippapper på 300mm diameter. då kommer min nästa fråga kommer rotationen hastighet att sänkas? tack för hjälpen

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: 3fas motor till 1fas motor
« Svar #3 skrivet: 30 aug-13 kl 16:07 »
Nej, en asynkronmotors varvtal bestäms ju av antalet poler och av frekvensen i elnätet. En tvåpolig motor som matas med 50 Hz växelström går med 3000 varv/min när den är obelastad och varvtalet sjunker kanske 5-10 % vid full last (därav 2800 varv/min på typskylten). Enda möjligheten att sänka varvtalet utan att få stora förluster och mycket värmeutveckling i motorn är att driva den på växelström med lägre frekvens (idag är enda chansen till detta att använda en frekvensomriktare, det finns ju inga elnät med t ex 25 eller 40 Hz kvar i Sverige idag och det är nog inte så populärt att låna ström från järnvägens hjälpkraft på något ställe där den fortfarande matas med 16 2/3 Hz från kontaktledningen).

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: 3fas motor till 1fas motor
« Svar #4 skrivet: 07 sep-13 kl 17:02 »
80*0,74 = ca 60 uF

Effekten på motorn ca 0,5kw

Motorkondensator från elfa
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19336&name=Motorkondensatorer


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sundance, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser