Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva ner nät  (läst 4572 gånger)

Kira

• Småland
Gräva ner nät
« skrivet: 28 aug-13 kl 21:42 »
Nu ska jag bygga min permanenta hönsgård och tänkte gräva ner nät som jag tidigare läst om, 50cm snett från kanten var det väl? Men vilket nät ska jag välja? Jag vill ju att det ska hålla många år och skydda mot alla rovdjur som kan tänkas vilja ta sig in till hönsen.

freitag

• Södermanland
SV: Gräva ner nät
« Svar #1 skrivet: 29 aug-13 kl 13:18 »
Nu ska jag bygga min permanenta hönsgård och tänkte gräva ner nät som jag tidigare läst om, 50cm snett från kanten var det väl? Men vilket nät ska jag välja? Jag vill ju att det ska hålla många år och skydda mot alla rovdjur som kan tänkas vilja ta sig in till hönsen.

Välj ett finmaskigt putsnät. Det är hårt och rävar och annat kan inte bita sig igenom, och kycklingar kan inte ta sig ut. De brukar vara  100 meter i höjd, så om du gräver ner ca 50 cm så har du lika mycket upp på själva nätväggen. Ett annat alternativ är att bygga gården i 100 cm breda "våder", dvs. en meter mellan varje pinne/regel. Då kan du lägga nätet åt andra hållet. Men det beror förstås på hur stort hägnet är.

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 29 aug-13 kl 14:15 »
Minknät/putsnät hade jag grävt ner. Sen har vi byggt våran hönsgård av byggstaket och satt nät på. Byggstaket kan man ibland hitta på blocket, och dom håller ju hur länge som helst så det är bra som stomme, dessutom biter sig inget djur igenom det. För att hålla kycklingar på insidan och mindre rovdjur på utsidan (sånt som kommer igenom byggstaketet) satte vi minknät runt, det är ca 1 m högt. Ovanför det satte vi ett varv med hönsnät för att ingen katt ska smita in för dom kan ju ta sig in överallt. Över gården har vi bärnät. Ensilagenät är väl ännu bättre men vi hade redan satt upp nät när vi fick tips om det.

Vi är jättenöjda i alla fall. Inget underhåll, stadigt och bitsäkert.

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-13 kl 14:21 »
Putsnät låtar bra, men dyrt. huruvida räven ter sig genom är jag inte säker på, om han verkligen vill. 
Att gräva en halv meter ner i det stenrika Småland  :(   DU kan klara dig med att bara gräva ner 0 - 10 centimeter och en halv meter i bredden, rulla ut ditt putsnät, böj det i 90 grader på mitten, spika fast och täck med sten och jord. När räven vill gräva sig under kommer han att gräva ner i nätet.
Över den första halvmetern ka du ha ett billigare nät. Jag tycker att det är bra att ha en bräda i en halv meters höjd att samla övernät och undernät på
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 29 aug-13 kl 14:36 »
Kan tillägga att vi inte grävt ner nåt nät runt våran hönsgård. På ett ställe har vi vikt in nätet dock, och täckt över det med jord/torv/sand (det var i en svacka så vi gjorde ett sandbad där). I övrigt har vi vår infiltration under och delvis berg så det var ganska svårt att få ner nät på ett bra sätt. Istället har vi lagt stora stockar på båda sidor staketet. Man får göra så gott man kan utifrån de förutsättningar man har.

Isbjörn

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 aug-13 kl 14:44 »
Eller så delar man 100 cm pustnätet/svetsnätet längs med mitten, gräver ner 40 cm av 50 cm bredden snett i vinkel (räcker med 15-20 cm djupt i ytterkanten) ut från hönsgården fyller på med sten/massa (om man har), sedan jord och fäster den lilla biten på ca 10 cm som sticker upp, i hönsgårdens nederkant (i regel/stock), så ser det snyggt och prydligt ut dessutom (om man nu ser ett estetiskt värde i hönsgårdsbygget). Det går fint att gräva efter att man byggt klart dvs under förutsättning att man lägger ner nätet snett i vinkel och du behöver inte gräva speciellt djupt som sagt.

Det finns pustnät/svetsnät billigt på tex ÖoB (225:- per 10 m rulle vill jag minnas att jag betalade för någon månad sedan).

EmelieT

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-13 kl 15:00 »
Om jag får lov så ställer jag gärna en fråga kring detta också.
Om jag istället lägger pallkragar runt hela hönsgården så borde väl räven och grävlingarna inte orka gräva sig så långt, eller?
Inte så snyggt kanske, men effektivt?

Isbjörn

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 aug-13 kl 15:32 »
Antar att du menar i stil med det här: http://youknowwhatyououghtado.blogspot.se/2010/05/chicken-runcoop-pretty-much-done.html
Jag har ingen aning om ifall det fungerar men som pallkrageodlare gillar jag iden!
Snyggt tror jag absolut att det kan bli om man målar pallkragarna, men man kommer inte så nära hönsen och ev växtlighet skymmer hönsen, men man skulle ju kunna växla mellan nät och pallkragar om man vill ha den där närheten/spanet utifrån.

Om jag istället lägger pallkragar runt hela hönsgården så borde väl räven och grävlingarna inte orka gräva sig så långt, eller?

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 29 aug-13 kl 19:42 »
Den principen har ju vi kört på, fast med stockar på båda sidor. Som sagt, ingenting är 100% säkert men man får göra det bästa av sina förutsättningar. :) Man kan ju också ändra på saker och ting om det visar sig inte fungera.

Kira

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 aug-13 kl 20:53 »
Putsnät låtar bra, men dyrt. huruvida räven ter sig genom är jag inte säker på, om han verkligen vill. 
Att gräva en halv meter ner i det stenrika Småland  :(   DU kan klara dig med att bara gräva ner 0 - 10 centimeter och en halv meter i bredden, rulla ut ditt putsnät, böj det i 90 grader på mitten, spika fast och täck med sten och jord. När räven vill gräva sig under kommer han att gräva ner i nätet.
Över den första halvmetern ka du ha ett billigare nät. Jag tycker att det är bra att ha en bräda i en halv meters höjd att samla övernät och undernät på

Duger Biltemas putsnät? http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Putsnat-87838/
Vi ska ändå ta hit en grävare för annat jobb kanske kan han dra en fåra med skopan så vi får ner nätet ;D

Kira

• Småland
« Svar #10 skrivet: 29 aug-13 kl 21:01 »
Antar att du menar i stil med det här: http://youknowwhatyououghtado.blogspot.se/2010/05/chicken-runcoop-pretty-much-done.html

Tack för länken, det var väldigt snyggt, riktigt stilfullt.
Vad kan man använda för nät på sidorna, jag menar om man sätter putsnät eller hönsnät innanför en bit upp?
« Senast ändrad: 29 aug-13 kl 21:07 av Kira »

Isbjörn

• Småland
« Svar #11 skrivet: 29 aug-13 kl 22:37 »
Biltemas putsnät ser likvärdigt ut med ÖoB utifrån bilden/infon att döma, så det blir säkert utmärkt!

Hönsnät är i mitt tycke klent (för tex flygande fotbollar osv) men det är många som använder det runt om på sidorna en bit upp. Som tak kan man med fördel använda Allox rådjursnät (finns bla på blomsterlandet och coop), många använder det även runt om, själv har jag satt det på balkongen med buntband för kattens skull och nätet är kanonstarkt (har haft en 8 kg Maine Coon klättrandes i det).

Vi använde enbart putsnät/svetsnät till väggarna i vår hönsgård samt sinusformad växthusplast (från K-rauta) som tak, men vi byggde inte speciellt stort, så det blev ingen större kostnad i mitt tycke.

Vild

• -
« Svar #12 skrivet: 30 aug-13 kl 09:16 »
Jula har också billigt putsnät tror jag. :) 199kr för 10m.

Kira

• Småland
« Svar #13 skrivet: 30 aug-13 kl 20:20 »
Jag tror på dubbelnät en bit upp det borde skydda bra eller? Putsnät och lite större rutor uppåt.
Hur stor är risken att rovdjur gnager sig in via sidonätet? Här finns grävling och räv, men vi har också sett mård och flera påstår att det även finns lodjur och den stora grå (som förmodligen hellre tar mina får).

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser