Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget smör var ju lätt som en plätt!  (läst 3748 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Eget smör var ju lätt som en plätt!
« skrivet: 28 aug-13 kl 13:16 »
Skulle steka pannkaka och insåg att smöret var slut. Tur att jag hade grädde hemma och nyligen läst på mjölkpaketet hur man gör smör. Kul och lätt som en plätt! :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Eget smör var ju lätt som en plätt!
« Svar #1 skrivet: 28 aug-13 kl 20:16 »
Det enda som var lite svårt var att salta. Nån som har måttangivelser?  Hur mycket smör får man ut av 1l. grädde? Och vad är kilopris på smör? Ca 48kr? Och literpris på grädde?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-13 kl 13:22 »
Fortsätter prata med mig själv här då. ;D Nyss gjorde jag smör på 5 dl grädde. Det blev 215 g smör. Hade i 1/2 krm salt vilket jag tyckte var lagom. Nu återstår att kolla upp priserna... Är det värt att hålla på?

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-13 kl 13:26 »
Berätta gärna hur du gjorde :)
Kommer det en haj - simma fortare.

tottizen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-13 kl 14:22 »
om man alltid bara köper ekologiskt/KRAV som jag så kanske det kan löna sig!? Smär är ju dubbelt så dyrt som vanligt men grädden är inte såå mycke dyrare=)    Bra ide!! :) Jag håller me: skriv gärna hur du gjorde=)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 aug-13 kl 14:41 »
Jag vispade grädde som vanligt (med elvips) men fortsatte. Först blir det grynigt men sen börjar det vattna sig. Smöret vill s då klumpa ihop sig. Vätskan häller man av (kan man använda som degvätska vid bakning). Så slog jag på lite kallt vatten och fortsatte röra för att "tvätta" smöret. Vattnet häller man bort. Sen tillsatte jag salt och rörde om. Klart! Plättlätt!
« Senast ändrad: 29 aug-13 kl 15:58 av Helena R »

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 29 aug-13 kl 14:49 »
Det ska jag försöka att göra. Min son sa senast igår att han tyckte den normal saltade Bregotten var för salt. Blir det bredbart? eller ska man kanske ha i lite raps olja?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #7 skrivet: 29 aug-13 kl 15:03 »
När jag är klar med smöret så vispar jag i 30% olja för att få bredbarheten som bregott har.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 29 aug-13 kl 15:52 »
Jag vispade grädde som vanligt (med elvips) men fortsatte. Först blir det grynigt men sen börjar det vattna sig. Smöret vill sen klumpa ihop sig. Vätskan häller man av (kan man använda som degvätska vid bakning). Så slog jag på lite kallt vatten och fortsatte röra för att "tvätta" smöret. Vattnet häller man bort. Sen tillsatte jag salt och rörde om. Klart! Plättlätt!
det är precis så man gör. vill tillägga att man bör tvätta smöret flera gånger genom att knåda det under vatten och byta vattnet ända tills vattnet inte blir rumligt längre. då håller sig smöret bättre.
en annan sak som vi gjorde när vi ff hade egen mjölk var att låta grädden bli sur. i tyskland finns nåt som heter 'sauerrahmbutter' smör som är gjort på surgrädde. det är enligt min uppfattning godare och det är lättare att kärna smöret, när grädden är sur. vätskan, den första, kärnmjölken alltså kan också drickas. som barn drack vi det på sommaren när det var hett med citron och lite socker. skitgott! ;)   

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 29 aug-13 kl 15:57 »
lichiplommon: Vilka bra tips  :D
Jag undrar nu bara hur man gör grädden sur. Konstigt att inte veta det känner jag.
Men jag har läst någonstans att det är inte säkert att mjölk o grädde surnar i tetra packen, utan de kan ruttna.
Så hur gör du?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 29 aug-13 kl 16:06 »
Blev väldigt hårt i kylen men alldeles lagom i 19-20 grader. Upplever att köpt smör är lösare i rumstemperatur. Mitt är bättre! :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 29 aug-13 kl 16:14 »
det är precis så man gör. vill tillägga att man bör tvätta smöret flera gånger genom att knåda det under vatten och byta vattnet ända tills vattnet inte blir rumligt längre. då håller sig smöret bättre.
Jag använde degkrokarna till elvipsen  när jag sköljde smöret. Lite riskabelt att vispa under vatten.  ::) :)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #12 skrivet: 29 aug-13 kl 16:36 »
Du kan syra grädden genom att tillsätta 0,5-1% fil och låta det stå några dagar i kylen.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 29 aug-13 kl 17:35 »
Jag använde degkrokarna till elvipsen  när jag sköljde smöret. Lite riskabelt att vispa under vatten.  ::) :)
jag tänkte på att knåda med händerna, jag hade mycket grädde en gång i tiden och då blev det kanske en 1 kilos kump som man knådade, skön känsla ;)

Peter81

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 29 aug-13 kl 18:56 »
Jag funderade förut på om man kunde tillsätta kallpressad rapsolja för att öka på nötigheten.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 29 aug-13 kl 19:06 »
Du kan syra grädden genom att tillsätta 0,5-1% fil och låta det stå några dagar i kylen.

Tack för tipset! Det måste jag prova någon gång.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 sep-13 kl 08:46 »
Mitt tips är att baka på kärnmjölken! Det blir extremt gott bröd! :)

Även smöret blir godare, tycker jag. Har inte provat syra grädden innan, utan gjort på vanlig köpegrädde. Lite olja har jag haft i, för konsistensens skull. Godast tyckte jag det blev av att ha både raps och olivolja. Rapsoljan kan vara ganska markant i smaken, så det kan bli lite för mycket med enbart raps. Men smaken är ju som baken, och det är ju bara prova sig fram!

Frk Alexandra

• Halland
    • Återbrukat
« Svar #17 skrivet: 28 sep-13 kl 01:02 »
Mitt tips är att baka på kärnmjölken! Det blir extremt gott bröd! :)

Även smöret blir godare, tycker jag. Har inte provat syra grädden innan, utan gjort på vanlig köpegrädde. Lite olja har jag haft i, för konsistensens skull. Godast tyckte jag det blev av att ha både raps och olivolja. Rapsoljan kan vara ganska markant i smaken, så det kan bli lite för mycket med enbart raps. Men smaken är ju som baken, och det är ju bara prova sig fram!

Jag bakade minsann en härlig limpa på min kärnmjölk  :) Blev så chockad över hur konsistensen ändrades över natten i kylen; från blaskig mjölk till en något mer lättflytande fil. Det smakade lite udda men jag kan förstå att man kan tycka om det.

Jag syrade heller inte mitt smör nu första gången utan hade bara i några matskedar yoghurt, men jag tyckte det blev lite för sött. Så nästa gång blir det till att låta den stå några dagar med någon härlig mjölksyrekultur. Nästa gång ska jag nog också testa att vispa in lite olja för att göra smöret lite smidigare  (ā la bregott); efter ett par timmar i kylen var det verkligen stenhårt.

Edit: Glömde påminna er om den här informativt djupa artikeln från Åter, http://www.alternativ.nu/smor.pdf.
« Senast ändrad: 28 sep-13 kl 01:17 av Frk Alexandra »

kurt

« Svar #18 skrivet: 30 sep-13 kl 06:40 »
Mjölksyrabakterierna (Lactococcus och Leuconostoc) bildar bla diacetyl när de syrar smöret, och diacetyl har smörsmak (det tillsätts bla artificiellt till popkorn!), så man får mera smörsmak om man syrar smöret. I norden har vi traditionellt syrat smöret, eftersom vi ofta varit haft små kobesättningar och varit tvungna att spara grädde för att göra mjölk. Köper man smör från andra länder så smakar det ofta annorlunda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser