Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta ihop grisar?  (läst 2235 gånger)

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
Sätta ihop grisar?
« skrivet: 26 aug-13 kl 13:45 »
Jag har två linderödare som går ihop i samma hage, en galt som är ca 6 mån och en gylta som är knappt året. Funkar jättebra ihop. Men nu har jag dessutom skaffat en liten bäbisflicka, tre månader gammal, som är helsyster till den stora gyltan men de har aldrig gått ihop. Lillflickan bor för sig själv för tillfället, för jag är nervös för att sätta ihop dem.

Hur ska jag göra? Ska lillan bo själv tills hon har vuxit till sig eller ska jag sätta ihop dem snarast så det inte blir tjafs mellan gyltorna längre fram? Ska jag mata den lilla separat eler räcker det att hålla ett öga så de stora låter henne äta? Är chansen att de större grisarna tar hand om henne lite eller kommer de att vara hårdhänta mot henne?

Jag misstänker dessutom att den stora gyltan brunstar. Galten går efter henne och luktar och försöker rida henne, men han har inte "läppstiftet" ute så han har nog inte åldern inne ännu.. Ska jag kanske vänta tills efter brunst med att introducera lillgrisen?

Hjälp!  ::)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Sätta ihop grisar?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-13 kl 22:44 »
Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att introducera nya grisar i flocken. Galten är inga bekymmer men risken finns ju att hon blir betäckt aningen tidigt... Problemet är dock gyltan som kommer vilja sätta lillasyster på plats. Vi brukar ha dom nya i en hage i hagen tills nyhetens behag har lagt sig. Typ en vecka... men det brukar bli gruff ändå.  Angående mat så ha alltid ett matställe mer än antalet grisar. Alternativt fållor du kan stänga till...

Lycka till!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 aug-13 kl 00:23 »
Det skulle möjligen kunna vara bra att passa på under brunsten, så har dom annat att tänka på.
Men man får ha uppsikt, det händer ju att dom har ihjäl varandra om det vill sig illa.

Emushka

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 aug-13 kl 08:15 »
Tack för svaren!

Då får hon fortsätta gå själv, onödigt att riskera att hon blir påhoppad. Vi har ändå funderat på att inhägna där vi vill ha potatisland så hon kan gå där och böka upp marken åt oss. När hon blir större kan gyltorna gå i varsin hage (inom synhåll från varann) och galten kan få växla mellan hagarna vid behov.

Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Existens

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 aug-13 kl 09:23 »
Om båda får kultingar ungefär samtidigt, så kan du passa på att släppa ihop dom när kultingarna är ca 2 veckor. Då brukar det vara helt ( ganska ) lugnt.

Emushka

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 aug-13 kl 09:50 »
Smidigt! Jag ger nog det ett försök när det är dags.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser