Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får inget tryck i vattenpumpen  (läst 36724 gånger)

Huggorm

• Gäst
Får inget tryck i vattenpumpen
« skrivet: 24 aug-13 kl 18:42 »
Varför får jag inget vattentryck? Det funkade perfekt förut, men så gjorde jag genomföringen genom brunnsringarna på frostfritt djup istället, och efter det fungerar det inte längre. Skillnaden är också att bottenventilen är lite djupare nu, och att jag lagt till en rörbit i brunnen för att kunna fylla röret med vatten enklare. Kan något av detta påverka?

Pumpen pumpar och pumpar, men kommer inte upp i tryck. När man bryter strömmen låter det som om pumpen går baklänges, det ljudet har inte varit förut.

Jag har jobbat mig trött på det här och börjar fundera på om röret är platt någonstans på vägen. Det hela är jäkligt skumt, förut hade jag självtryck ner och nu orkar inte pumpen suga ens.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Får inget tryck i vattenpumpen
« Svar #1 skrivet: 24 aug-13 kl 19:05 »
Röret som sticker upp ovanför t-kopplingen i brunnen har du förstås ett helt lufttätt lock på?

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-13 kl 19:16 »
Självklart

Existens

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 aug-13 kl 19:27 »
..och jag antar att pumpen går åt rätt håll..? om det är en trefasare..

Koppla bort pumpen och se om du får häverteffekt. Funkar det så är det ju ok med ledningarna.

Jag funderar ju på om du har en luftficka nånstans.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 aug-13 kl 19:53 »
Det kan absolut vara en luftficka, men ingen väldigt stor i sådana fall. Kan det räcka med en liten? Någon häverteffekt får man ju inte, men jag tycker pumpen borde kunna suga bort en mindre luftficka.

Pumpen är en enfasare, och jag har provat med två olika med samma resultat.

Existens

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 aug-13 kl 20:13 »
Ja, visst räcker det med en liten luftficka för att det ska vara hopplöst.

Du har ju en rätt udda dragning av slangen i höjdled, så en luftficka känns ju mest troligt.

Lossa den lilla skruven på pumpen, och häll i vatten i det uppåtgående röret i pumpen så att det rinner ut i pumpen.
Det jag är rädd för är att du fått en ficka ovanför bottenventilen som inte vill lossa.
Jag antar att bottenventilen är ok? Du har sett att vattnet står kvar i röret upp i brunnen när du fyller på där?

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 aug-13 kl 20:35 »
Jag har hållit på i timmar att fylla vatten i pumpen och i röret i brunnen. Bottenventilen är kollad och okej, och det kan inte vara någon luftficka där. Möjligtvis på mitten av röret på vägen ned mot pumpen. Röret ligger inte perfekt utan böljar nog lite upp och ned beroende på hur djupt jag kunnat gräva

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-13 kl 20:42 »
Luftficka på vägen till pumpen skall inte kunna göra något. Du behöver inte fylla vatten i pumpen, utan när du fyller i röret du fixat i brunnen så kommer ju vattnet till pumpen.

Existens

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 aug-13 kl 20:44 »
En sån luftficka på 'vägen hem' borde ju försvinna om du lossar vid pumpen och öser i vatten i brunnen och låter det rinna ut fritt vid pumpen.

Luftficka på vägen till pumpen skall inte kunna göra något. Du behöver inte fylla vatten i pumpen, utan när du fyller i röret du fixat i brunnen så kommer ju vattnet till pumpen.

Inte om det är stängt vid pumpen. Då måste det vara öppet där.

Man skulle ju kunna ha pumpen igång och vräka i vatten i röret i brunnen. Då vore det ju märkligt om han inte tar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 24 aug-13 kl 21:00 »
Jag fyller i röret vid pumpen sedan pumpar jag och stänger till tanken, sedan öppna och fylla, sedan repetera och repetera tills det tar.   Djävlas det mycket så får man tömma tanken mellan varven då det kan bli ganska mycket luft i tanken om man har otur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 aug-13 kl 21:02 »
Fyller man på vid brunnen så kommer det inte fram till pumpen, det står still i röret. Eller åtminstone rinner det väldigt sakta. Blåser man i röret vid brunnen så är det inte stopp men går väldigt tungt, vilket inte är så konstigt när man försöker trycka flytta på tio liter vatten

Jag funderar på att skaffa en billig dränkbar pump och trycka vatten genom röret för att försäkra mig om att det inte finns några luftfickor, men det kostar en massa pengar och är omständigt  :P

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 aug-13 kl 21:04 »
Man skulle ju kunna ha pumpen igång och vräka i vatten i röret i brunnen. Då vore det ju märkligt om han inte tar.
Jo, jag har funderat på det, men det är ju femtio meter mellan och jag vill inte låta pumpen stå och gå utan vatten, jag vill kunna rycka ur strömmen när det känns som det behövs. Skall prova det nästa gång jag har någon medhjälpare här

Existens

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 aug-13 kl 21:06 »
Jo, jag har funderat på det, men det är ju femtio meter mellan och jag vill inte låta pumpen stå och gå utan vatten, jag vill kunna rycka ur strömmen när det känns som det behövs. Skall prova det nästa gång jag har någon medhjälpare här

Du får springa lite.. Dom tål en hel del.  Står ju bara och snurrar liksom.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 24 aug-13 kl 21:06 »
Är det stängt vid pumpen går det inte i vatten i röret i brunnen, annat än det som fyller slangen, sedan är det stopp. Om du har en slang på trycksidan som du låter vara öppen och som mynnar ett par meter över pumpen samtidigt som du öser i vid brunnen så har du allt under vatten. Sedan är det bara att lufta pumpen genom att lossa på pumpens påfyllningsnippel.

Efter det du skrev sist skulle jag fylla röret ända upp och snabbt dra till locket så det blev tätt. Om pumpen ändå inte får tag i vattnet så sug på trycksidan om pumpen.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #14 skrivet: 24 aug-13 kl 21:07 »
Jag förstår inte riktigt, är det bara trycket som inte går upp eller kommer det inget vatten? Det är ganska mycket luft i en så lång slang, du kan behöva fylla pumpen många gånger för att för att få pumpen att orka dra igenom luftfickorna. Jag monterade in en vattenslangsuttag med kran direkt uppe på pumpen så var det lätt att låta den stå öppen och ner i en hink, om det bubblar så suger den luft och till slut tar luften slut (om det är tätt...).

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 aug-13 kl 21:11 »
Jag förstår inte riktigt, är det bara trycket som inte går upp eller kommer det inget vatten? Det är ganska mycket luft i en så lång slang, du kan behöva fylla pumpen många gånger för att för att få pumpen att orka dra igenom luftfickorna. Jag monterade in en vattenslangsuttag med kran direkt uppe på pumpen så var det lätt att låta den stå öppen och ner i en hink, om det bubblar så suger den luft och till slut tar luften slut (om det är tätt...).
Det kommer lite vatten och lite luft. Kanske det bara är att fortsätta, så blir det bra till slut. Det hela är jäkligt skumt, sist jag gjorde det så funkade det på en gång.

olof

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 24 aug-13 kl 21:14 »
Om du sätter slangen i en hink och kör pumpen en stund och sedan stänger den, suger den in vatten från hinken?

Har du ett uttag mellan pump och hydrofortanken? Kan du stänga till hydrofortanken och ha uttaget öppet ändå?

Om det kommer lite vatten och luft så är är det nog bara att fortsätta fylla på pumpen fler gånger när det slutar komma något tror jag.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 aug-13 kl 21:16 »
Japp, och starta och stoppa pumpen ett antal gånger så gungar vattnet liksom fram lite bättre.

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 aug-13 kl 21:18 »
Om du sätter slangen i en hink och kör pumpen en stund och sedan stänger den, suger den in vatten från hinken?

Har du ett uttag mellan pump och hydrofortanken? Kan du stänga till hydrofortanken och ha uttaget öppet ändå?

Om det kommer lite vatten och luft så är är det nog bara att fortsätta fylla på pumpen fler gånger när det slutar komma något tror jag.
Vilken slang skall jag sätta i en hink, sugsidan eller trycksidan? Sugsidan blir jobbig att få ner i en hink

Inga uttag mellan pump och tank, tanken går inte att koppla bort

olof

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 aug-13 kl 21:22 »
Trycksidan. Så din vanliga vattenslang får du använda då. Det behöver bara vara några cm vatten på botten av hinken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare
Bokohammare, rehn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser