Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Automatisk dörröppnare?  (läst 5722 gånger)

Isbjörn

• Småland
Automatisk dörröppnare?
« skrivet: 22 aug-13 kl 16:00 »
Jag undrar vad ni tror om den här automatiska hönsdörröppnaren från Titan Incubators  http://www.pandtpoultry.co.uk/index.php/fuseaction/shop.category/categoryid/100

Är det någon som har en sådan eller liknande produkt så får ni gärna berätta om för/nackdelar med just eran dörröppnare.
Är det skitdumt att välja en öppnare med batterier? håller en som går på el längre?

Jag funderar nämligen på att skaffa en dörröppnare och fästa den invändigt i vårt helt nybyggda lilla villaträdgårdshönshus, främst för att vi ska bli med liten tupp (tätbebyggt område) samt att rutiner fungerar sisådär för oss. Att det sedan blir väldigt praktiskt med en dörröppnare när man har hönsvakt eller inte är hemma vid städningstid på kvällen är ju en bonus. Vårt hönshus har i dagsläget en avhängbar isolerad yttre hönsdörr, så det skulle gå utmärkt att fästa en giljotindörr invändigt som helst går uppåt, men även sidled fungerar. 

Hönshuset är placerat en bit från villan och kommer kunna ha el inkopplat den kalla/mörka årstiden, men vi vill helst inte ha en förlängningskabel liggandes i trädgården den varmare/ljusare årstiden pga gräsklippning/småbarn mm. Så därav är jag mest inne på en batteridriven dörröppnare. Men är det idioti med batteri så kan vi tänka om.

Jag räknade ut att dörren från pandtpoultry idag kostar 847 SEK, men vid ett ev köp så blir det troligen hela paketet dvs även plåtdörren, så slutsumman landar på 1051 + frakt/V.A.T  vilket jag tycker är helt ok med tanke på vad det kostade att bygga den lilla hönsvillan! ;) Men kan man komma undan billigare så vore det fint!

Jag fann några (inte helt tydliga) tips på hur man kan bygga en liknande öppnare själv, men vi känner oss något vilse när det kommer till sådant. Designa och snickra det är mer vår melodi. ;)

Vild

• -
SV: Automatisk dörröppnare?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-13 kl 16:07 »
Min första tanke är - vad händer om någon höna hamnar på fel sida vid stängning?
Jag skulle kunna tycka att det var smidigt på mornarna, så att man slapp gå ner när man har en massa att stå i eller för en gångs skull vill ha lite sovmorgon. Så kan man låta dom komma ut tidigt även om man själv får förhinder. Så kan man ta det lugnt och gå ner sen och kolla vatten, att alla mår bra, fylla på mat, etc.

På kvällen vill jag se att alla kommit in och att dom har det som ska ha för natten. Så då tycker jag nog att det känns både onödigt och lite riskabelt om någon blir kvar ute. När man ändå går ner och ser att alla kommit in så kan man ju lika gärna stänga luckan samtidigt.

arna

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-13 kl 10:11 »
Enl jordbruksverket ska öppningen vara 40 cm bred....då funkar ju inte plåtluckan den är ju 33 cm?

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 24 aug-13 kl 10:31 »
Jag har samma grind och den funkar kanon! Jag har varianten som går på ström. Beställde direkt från tillverkaren:
https://www.axt-electronic.org/eu_shop/en/

Det finns massor med trådar om det här på forumet. Sök på "automatisk hönslucka".

Isbjörn

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-13 kl 21:49 »
Vargaa
Då får den vänta tills vi kommer för kvällskollen, men något yttre hot mot hönan/tuppen blir det troligen inte (tack vare konstruktionen på uterummet/hönsgården), men det är ju absolut värt att tänka över.

Arna
Ja, det har du helt rätt i.  :)

flindra
Hej, jag har gjort det och såg bland annat din tråd/ditt hönshus, men tänkte att det borde finnas fler som har dörröppnare än vad jag fann och kanske även någon som hade just denna dörröppnaren, men det verkar inte så vanligt.

---------------------------
Sedan idag är Antwerepentuppen och hans damer på plats :D  och vi får väl se hur det går med manuellt in och utsläpp och blir det en öppnare så återkommer jag med en utvärdering.

Vild

• -
« Svar #5 skrivet: 25 aug-13 kl 22:18 »
Vargaa
Då får den vänta tills vi kommer för kvällskollen, men något yttre hot mot hönan/tuppen blir det troligen inte (tack vare konstruktionen på uterummet/hönsgården), men det är ju absolut värt att tänka över.
Okej, men om man ändå går ner och kollar dom på kvällen, vad är syftet med automatisk stängning? :) Som sagt förstår jag det på morgonen.

Isbjörn

• Småland
« Svar #6 skrivet: 25 aug-13 kl 22:47 »
Okej, men om man ändå går ner och kollar dom på kvällen, vad är syftet med automatisk stängning? :) Som sagt förstår jag det på morgonen.

Det blir gärna en del kvällar nu under hösten och även våren, när vi tex tränar/inte är hemma just när de ska in och i de fallen tror jag det kan vara kanon, men är man hemma när de ska in så är det onödigt som du säger. Det är främst morgonöppningen vi är ute efter dock.

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 sep-13 kl 17:21 »

Om du kan ta el till hönshuset från höst-vår så skulle nog en batteridriven fungera bra..

vintertid så är det dock inte att rekomendera att köra det på batteri.
Detta eftersom batterier mister en hel del kapacitet när de e kalla.

Isbjörn

• Småland
« Svar #8 skrivet: 14 okt-13 kl 16:28 »
Vi hann öppna och stänga manuellt åt hönsen i 2-3 v innan dörröppnaren beställdes och kom på plats, nu har det gått ytterligare veckor och den automatiska dörröppnaren fungerar kanonbra, det är så skönt att slippa stressa för att öppna i rimlig tid och jätteskönt att inte behöva tänka på att stänga om/när man är iväg.
Jag och dottern brukar städa hos hönsen och byta vatten i lugn och ro under förmiddagen och sedan kollar sambon så hönsen gått och lagt sig efter att luckan stängts och innan vi själva går och lägger oss, hönsen verkar väldigt nöjda och vi upplever att tuppen galer mindre nu när han får komma ut samma tid varje dag, men det kanske beror på annat.
Dörren öppnas för tillfället 8:30 och stängs kl 18:30, hönsen går dock in betydligt tidigare än så ibland (när det är extra kallt) så tidigt som 17:00. Vi började med att sätta tiden på 9:00-20:00, men märkte sedan att hönsen gick in tidigare och tidigare så vi ändrade tiden efterhand, men vi har satt 30 min som marginal när det kommer till stängningen.

Vi monterade öppnaren invändigt (jättelätt) och just nu (i oktober) håller vårt isolerade och ouppvärmda hönshus (på knappt 2 kvm med 5 dvärghöns) 8+ grader när det är som kallast (enligt väderstationens givare). Vi får se hur det fungerar med batterierna i öppnaren i vinter, men än så länge så har allt varit problemfritt, ingen har blivit utelåst, klämt sig eller fått panik på dörren eller ljudet motorn avger.

Den funktionen jag kan sakna på öppnaren är att den inte går styra på avstånd, utan man måste ta bort fronten och ställa klockan manuellt vilket blir lite meckigt när den sitter längst in i vårt lilla hus. Sedan är den skitful, ljusbrun plast är inte allt för hippt i mitt tycke, men den är ju moderiktig i sin husform. ;)

sizz

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 17 okt-13 kl 15:01 »
Jag tycker att den är underbar, den spar mycket gråa hår, främst när det gäller öppningen. Vi åker ofta hemifrån vid 7:30 på helgmornar och då är för tidigt för att vi ska låta tuppen väcka grannarna... Kanon verkligen! Jag har den som går på batteri med en lucka som jag byggt själv till. Jag går alltid en runda runt hönshuset och alla har alltid varit inne, men precis som ni säger så är jag rädd för att någon ska bli kvar ute så jag fortsätter att kolla...
Batterierna räcker länge, även mitt i smällkalla vintern, och min sitter utanpå, alltså i kylan...

Många prylar ser jag som onödiga, men den här är en högt rankad bra att ha sak...

tranicos

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 okt-13 kl 20:52 »
Jag byggde min själv och kan bara säga att den har revolutionerat hönshållningen här hemma. Hade jag vetat hur fantastiskt det är hade jag inte ens bemödat mig att bygga den själv. Jag hade bara köpt en färdig oavsett pris. :)

Jag åker till jobbet innan klockan sex på morgonen och att släppa ut tuppen då är inte aktuellt då jag har grannar nära inpå. På kvällen kollar jag ändå till hönsen förstås men på vintern när det är kallt och mörkt ute stänger luckan långt innan jag kommer hem från träningen. Bra både för frusna höns och mot hungriga rävar.

//Linus

edit: och nu när jag läst hela tråden ser jag att öppnaren redan är på plats. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser