Vi hann öppna och stänga manuellt åt hönsen i 2-3 v innan dörröppnaren beställdes och kom på plats, nu har det gått ytterligare veckor och den automatiska dörröppnaren fungerar kanonbra, det är så skönt att slippa stressa för att öppna i rimlig tid och jätteskönt att inte behöva tänka på att stänga om/när man är iväg.
Jag och dottern brukar städa hos hönsen och byta vatten i lugn och ro under förmiddagen och sedan kollar sambon så hönsen gått och lagt sig efter att luckan stängts och innan vi själva går och lägger oss, hönsen verkar väldigt nöjda och vi upplever att tuppen galer mindre nu när han får komma ut samma tid varje dag, men det kanske beror på annat.
Dörren öppnas för tillfället 8:30 och stängs kl 18:30, hönsen går dock in betydligt tidigare än så ibland (när det är extra kallt) så tidigt som 17:00. Vi började med att sätta tiden på 9:00-20:00, men märkte sedan att hönsen gick in tidigare och tidigare så vi ändrade tiden efterhand, men vi har satt 30 min som marginal när det kommer till stängningen.
Vi monterade öppnaren invändigt (jättelätt) och just nu (i oktober) håller vårt isolerade och ouppvärmda hönshus (på knappt 2 kvm med 5 dvärghöns) 8+ grader när det är som kallast (enligt väderstationens givare). Vi får se hur det fungerar med batterierna i öppnaren i vinter, men än så länge så har allt varit problemfritt, ingen har blivit utelåst, klämt sig eller fått panik på dörren eller ljudet motorn avger.
Den funktionen jag kan sakna på öppnaren är att den inte går styra på avstånd, utan man måste ta bort fronten och ställa klockan manuellt vilket blir lite meckigt när den sitter längst in i vårt lilla hus. Sedan är den skitful, ljusbrun plast är inte allt för hippt i mitt tycke, men den är ju moderiktig i sin husform.